1) Ceny ojetin jsou často uváděny v inzerci bez DPH, takže zákazník vidí již při prvním srovnávání u některých prodejců cenu nižší o 20 %, než reálně zaplatí. Pozor tedy už při cenovém porovnávání nabídek na inzertních serverech. Některé možnost dvojího uvádění cen prodávajícím povolují a některé ne.
2) Další velmi rozšířenou praktikou je uvádění ceny vozidla při využití finančního produktu (leasingu, úvěru), což běžně snižuje kupní cenu vozidla o nezanedbatelných 20–30 tisíc Kč. „Není tedy výjimkou, že si vyhledáte Škodu Roomster u většího bazaru za zajímavou inzerovanou cenu například 140 tisíc korun. Při pozorném zkoumání inzerátu a pročtení všech souvisejících informací však zjistíte, že tuto ojetinu reálně koupíte hotově za 180 tisíc, pokud si nevezmete leasing, který samozřejmě přeplatíte o desítky tisíc," informoval Aleš Zich z Auto AZ Consulting.
3) Zajímavým a velmi rozšířeným fenoménem jsou takzvané „volavky". „Při hledání kvalitních ojetin se poslední dobou často setkáváme s tím, že nabízené vozidlo se zajímavými inzerovanými parametry ‚se zrovna včera prodalo'. Prodejce ho prý pouze nestačil stáhnout z nabídky. U některých bazarů jsme si proto opakovaně ověřili, že to není pouze náhoda, ale uměle zvýšená zajímavost nabídky pro potenciální kupce," dodává Aleš Zich. Důvod je jednoduchý. Když už prodejci někdo zavolá, nebo dokonce rovnou přijede „na plac", nějaký jiný vůz už si obvykle koupí.
4) Prodejce se také často vymlouvá na neznalost stavu konkrétního vozu. Po telefonu se dozvíte, že automobil, o který se zajímáte, je moc pěkný, má pouze „pár kosmetických drobností" a určitě se vám bude líbit. Podle Aleše Zicha je scénář jednoduchý: „Když při prohlídce vozu zjišťujeme nepřiznané opravy po haváriích a další závažné nedostatky, najednou je prodávající zcela neznalý skutečného stavu vozidla. Obvykle se pak dozvídáme: ‚To víte, máme tu stovku auťáků a tohle přebíral kolega, já to auto ještě vlastně nikdy neviděl'. V takové chvíli si kolikrát nejste jistí, že se vůbec jedná o pracovníka autobazaru, ve kterém právě stojíte, protože ten člověk prostě najednou neví vůbec nic."
5) Komisní prodej. V případě takzvané „komise" odpovídá za stav prodávaného vozidla původní majitel, nikoliv autobazar. „Spousta autobazarů vám tuto skutečnost velmi rádo sdělí jako odůvodnění, proč vám do telefonu lhali o skutečném stavu vozidla. Na místě se s překvapením dozvíte, že si za to zodpovídá původní majitel. On prodejci neřekl, že byl automobil bouraný nebo že mu nefunguje klimatizace, spojka je na výměnu, na nápravě tluče všechno, co tlouct může, a mnohé další chuťovky, se kterými se setkáváme," dodal Aleš Zich z Auto AZ Consulting.
Další uvedená rizika jsou na trhu ojetých vozidel stálicí několika posledních let:
- Nepravdivý údaj o ujetých km
- Inzerování vozu se servisní knížkou, následuje její ztráta nebo je poslední záznam z doby před třemi lety apod.
- Stav vozu je v inzerátu označen jako perfektní, ovšem nezřídka je zamaskována rozsáhlejší oprava po havárii
O Auto AZ Consulting
Auto AZ Consulting na českém trhu poskytuje již osmým rokem širokou škálu služeb při výběru, nákupu, prodeji nebo provozu nových a ojetých vozidel.
Široké laické veřejnosti i firmám pomáhá díky nezávislému poradenství lépe se orientovat při nákupu, provozu či prodeji automobilů.
Auto AZ Consulting také nabízí celou paletu dalších služeb, které s motorizmem souvisejí, jako například zajišťování registrací motorových vozidel, oceňování motorových vozidel, konzultace a kompletní vyřízení vhodného povinného ručení a autopojištění.
Nedílnou součástí činnosti Auto AZ Consulting je také publikační činnost v oblasti poradenství při nákupu ojetin, poradenství při správě a provozu firemních autoparků a aktivní spolupráce s médii v této oblasti.
(tz)