Čerpací stanice Benzina nedaleko D1 v Humpolci-Vystrkově se stala místem seznámení odborné veřejnosti a novinářů s novými standardy při čerpání CNG paliva
Vedoucí představitelé společností NEXT Energy, s. r. o., E.ON Česká republika, s. r. o., E.ON Energie, a. s. a Benzina, s. r. o., představili na čerpací stanici Benzina v Humpolci-Vystrkově novou koncepci čerpání stlačeného zemního plynu (CNG), která zpřístupní toto palivo na běžných čerpacích stanicích s veškerým komfortem, který motoristé očekávají. To znamená, že spolu se zemní plynem lze čerpat také benzín nebo naftu, které těmto vozidlům slouží pro spouštění motoru a po spotřebování plynu k dojetí k nejbližší plnicí stanici CNG. Jinak řečeno, podle tohoto konceptu již není technologie pro plnění CNG v roli popelky, tedy umístěná zcela samostatně nebo na okraji stávající čerpací stanice.
Tento úspěšný pilotní projekt odstartoval dostupnost ekologického a cenově výhodného paliva CNG v dalších sítích čerpacích stanic. Za pouhé čtyři měsíce provozu čerpacího stojanu CNG v lůně stávající čerpací stanice v Humpolci-Vystrkově bylo prokazatelně vypuštěno do ovzduší méně o více než 120 tun CO2. Proto mohl jednatel společnosti NEXT Energy Ing. Miroslav Stříbrský slavnostně předat za partnery tohoto projektu hejtmanovi kraje Vysočina MUDr. Jiřímu Běhounkovi cedulku s touto zajímavou informací.
Tady poprvé lze naplnit tlakové nádrže vozidla se CNG pohonem a současně doplnit dojezdovou nádrž benzínem nebo naftou bez přejíždění na jiné místo
Podle Miroslava Stříbrského je docílení běžného standardu u čerpání CNG, na který jsou motoristé zvyklí u ostatních paliv, velkým průlomem v překonání stávajících bariér, „zrovnoprávněním“ této alternativy s klasickými palivy a významným počinem ve změně chápáníCNG a jeho perspektiv u české veřejnosti. Vždyť až donedávna bylo plnění stlačeného zemního plynu spojeno s řadou kompromisů, které musel uživatel vozu s tímto pohonem překonávat, ať již to byla dostupnost plnicích stanic, omezená možnost platby většinou jen prostřednictvím tankovacích automatů a další. Z řady důvodů tak bylo CNG po dlouhou dobu palivem pro „znalé“, tedy firmy a jednotlivce, kteří o toto perspektivní palivo šetřící náklady a šetrné k životnímu prostředí projevovali zájem.
O integraci CNG paliva mezi ostatní svědčí i tato návěstí umístěná nad výdejovými stojany
Většina odborníků na pohonné hmoty dnes připouští, že stlačený zemní plyn je perspektivním palivem, které v blízké budoucnosti nahradí značnou část spotřeby benzínu a motorové nafty, a to nejen u větších flotil osobních a dodávkových vozů, ale i v segmentu malých firem a soukromých osob. Proto bylo zpřístupnění tohoto paliva a vytvoření běžného standardu pro jeho poskytování zákazníkům důležitou motivací pro nákup vozů se CNG pohonem. K vytvoření tohoto standardu, jak v souvislosti s filozofií tohoto projektu Ing. Miroslav Stříbrský uvedl, bylo třeba překonat řadu bariér včetně i na evropské poměry až příliš přísných protipožárních a dalších předpisů. Součástí komplexního řešení je také široký výběr platebních prostředků stejně jako u běžných pohonných hmot, takže na čerpacích stanicích Benzina v Brně, Kaštanové ulici a v Humpolci-Vystrkově lze již v rámci společného projektu společností E.ON, Benzina a NEXT Energy použít hotovosti v korunách či eurech, všech druhů bankovních karet, stejně tak palivových karet počínaje CCS přes karty Benzina až po mezinárodní karty Routex nebo DKV.
Slavnosti se zúčastnili také, (zleva)Michael Fehn, předseda představenstva E.ON Czech Holding a Ing. Jiří Šimek, místopředseda představenstva E.ON Energie, a. s.
Zanedbatelné není také využití pohodlí zázemí čerpací stanice, ať již ve formě nákupu doplňkového zboží či občerstvení. Pilotní projekt v současnosti pokrývá zatím nejslabší bod na mapě CNG, kterým je naše nejfrekventovanější dálnice D1, a to, jak již bylo zmíněno, v Brně a Humpolci-Vystrkově. Partneři projektu si v praxi ověřili, že strategie rozšiřování CNG jako perspektivního a plnohodnotného paliva pro veřejné čerpací stanice je skutečně cestou k tomu, aby se CNG stalo v blízké budoucnosti stále žádanějším palivem. Proto se podle představitelů zainteresovaných společností v současné době jedná o rozšiřování nového standardu na další sítě čerpacích stanic, aby se díky nižší spotřební dani toto cenově zajímavé a ekologicky šetrné palivo stalo také běžně dostupnějším a rozšířenějším. Podle Michaela Fehna, jednatele a generálního ředitele, společnost E.ON v blízké budoucnosti předvede další důkazy o komfortním využití CNG v dopravě.
Ing. Miroslav Stříbrský, jednatel společnosti NEXT Energy, s.r.o., byl hlavním aktérem při realizaci i představení projektu Nové standardy při čerpání CNG paliva. Na Benzině v Humpolci-Vystrkově seznámil hosty i novináře se CNG palivem, technologií plnění a nechyběla praktická ukázka tankování vozidla u výdejního stojanu. Na snímku za ním je Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina, s. r. o.
Trochu nevěřícně přijímal hejtman kraje Vysočina MUDr. Jiří Běhounek dokument o úspoře 120 tun CO2, které díky čtyřměsíčnímu provozu výdejních stojanů CNG na čerpací stanici Benzina v Humpolci-Vystrkově neunikly do ovzduší.
Čerpací stanice Benzina v Humpolci-Vystrkově je vybavena plnicí technologií CNG s kompresorem BAUER CFS 23.2-38-ECO o max. výkonu 135 m3/hod., vstupním tlakem 1 bar a výstupním max. 300 bar. Vysokotlaký zásobník plynu tvoří 42 tlakových lahví s celkovým objemem 3360 l a při přetlaku 300 bar je v zásobníku skladováno 1100 m3 plynu. Plnění stlačeného zemního plynu do automobilu zprostředkovávají dva výdejní stojany s tříliniovým plněním řízeným algorytmem od českého výrobce ADAST SYSTEMS ADAMOV; jedním je typ V-line DUPLEX se dvěma tankovacími hubicemi NGV 1, druhým typ V-line MONO s tankovací hubicí NGV 2. Díky využití platebního systému českého výrobce a dodavatele ‒ společnosti UNICODE SYSTEMS, s. r. o. ‒ je možné provádět platby libovolným způsobem, od zákaznické karty CNG přes flotilové karty CCS, Benzina, Routex, DKV aj., bankovní karty až po hotovost v CZK a EUR.
Jiří Novotný