Česká pošta je zatím jediným státním podnikem, který provozuje velký počet vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). V současné době má ve svém vozovém parku 482 CNG vozidel. V nejbližší době přibude dalších 10 nákladních vozidel a 200 osobních a užitkových vozidel na zemní plyn.
I díky příkladu jako je Česká pošta si CNG vozidla pořizuje stále větší počet firem. Svůj vozový park tak „plynofikují“ nejen logistické a spediční firmy, ale i pekaři a soukromí podnikatelé. Jezdí zde i ekologické taxi na CNG. Každým rokem tak počet CNG vozidel narůstá. „Prodej CNG již třetím rokem po sobě rostl vyšším než dvacetiprocentním tempem, v minulém roce byl nárůst 26 %,“ řekl Pavel Bartl, jednatel společnosti RWE Energo a dodává: „V roce 2013 očekáváme také zhruba pětinové zvýšení prodeje.“
Jeho slova potvrzuje i statistika. Zatímco v roce 2011 jezdilo v České republice 3 250 CNG vozidel, tak v letošním roce jich na jaře bylo dokonce přes 5 500. Hlavním trumfem CNG v dopravě je cena zemního plynu, která je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě, proto se o provoz CNG automobilů zajímá stále více společností s velkými autoparky.
Česká pošta provozuje veliký vozový park, kde je celkem 5 400 vozidel s průměrným stářím sedm a půl roku až deset let. Od loňského roku se rozhodla pro CNG vozidla a na 5 let získala v rámci operativního leasingu již 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozů Fiat Doblo na CNG. Dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro obchodní divizi. Také nakoupila 10 nákladních vozů Iveco Daily, s pohonem na CNG. Nákladních vozidel Iveco Daily na CNG bude mít Česká pošta do konce roku celkem 20 kusů. Dalších 150 vozidel Fiat Ducato a 50 vozidel Fiat Dobló bude uvedeno do provozu na podzim letošního roku.
„Do konce roku bychom měli mít v provozu celkem 692 vozidel na CNG,“ uvedl Jan Kubásek, ředitel Odboru doprava na České poště. „Celkově by Česká pošta mohla mít až 3 000 vozidel ve variantě na CNG, závisí ovšem na hustotě plnících stanic. Optimální by byla CNG stanice v každém okresním měst,“ dodává Jan Kubásek. Dnes je v ČR již 47 veřejných plnicích stanic a další budou i nadále přibývat. Právě počet plnicích stanic byl v minulosti označován hlavní překážkou ve větším rozvoji CNG v ČR. V současné době největší počet veřejných CNG stanic provozuje RWE. „Očekáváme další rozvoj CNG v dopravě a rozhodně si chceme nadále udržet naši vedoucí pozici na trhu. S tím souvisí i další výstavba plnicí infrastruktury. V příštím roce plánujeme otevření dvou nových stanic,“ řekl Pavel Bartl.
Česká pošta jde dle vlastních slov s CNG vozidly velmi spokojena. Provoz vozidel hodnotí jako bezproblémový a již zaznamenala úsporu nákladů na pohonné hmoty. „Jeden ujetý km nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4 700 000 km na CNG a ušetřili téměř 5 mil. Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ řekl Jan Kubásek z České pošty.
Také řidiči České pošty hodnotí provoz CNG vozidel kladně. Někteří mají sice připomínky k nižšímu dojezdu a tedy častějšímu tankování, ale díky specifickému provozu tj. v městských podmínkách a dosahu plnících stanic toto nečiní zásadní provozní problém.
Ing. Markéta Veselá Schauhuberová, RWE Česká republika a.s.