Mezi účastníky 7. ročníku mezinárodní konference NGV, kterou 19. února uspořádal v Praze Český plynárenský svaz, nechyběl výkonný ředitel NGVA Europe Lennart Pilskog spolu s bývalým předsedou a členem představenstva NGV Global Gabriellem Gozzim. Dobrou zprávou, která na konferenci zazněla, bylo, že ve světě již jezdí na 20 milionů CNG vozidel a globální poptávka po CNG a LNG v rozmezí let 2008-2013 vzrostla z 13,6 miliardy m3 na 30,1 miliardy m3, tj. o 220 procent.
Podle Lennarta Pilskoga zažívá CNG celosvětově velký rozmach. Uvedl také kolik finančních prostředků chce EU vynaložit do infrastruktury CNG stanic; bude to160 milionů eur. Prozradil také, že článek 20 Návrhu směrnice EU o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva přímo nařizuje členským státům zajistit veřejně přístupnou infrastrukturu pro dodávku CNG s přesnými vzdálenostmi mezi čerpacími stanicemi, které umožní provoz vozidel na CNG na celém území Unie, a určitého počtu čerpacích stanic umístěných v městských aglomeracích.
Pohled na účastníky 7. Mezinárodní CNG A LNG konference
Mezi téměř dvacítkou řečníků informujících o novinkách a trendech v oblasti stlačeného zemního plynu (CNG) a zkapalněného zemního plynu (LNG) nechyběli zástupci MŽP ČR, společnosti ŠKODA AUTO, RWE, Vítkovice Doprava, města Tábor, aj. Přítomen byl rovněž zástupce společnosti Chart Ferox, která se specializuje na zkapalněný zemní plyn (LNG) – palivovou alternativu zejména pro plavidla a dálkovou nákladní dopravu.
Co se týká situace u nás, potvrdilo se, že auta na stlačený zemní plyn v ČR vítězí nad elektromobily. Meziročně přibyly 2,4 tisíce CNG vozidel a celkem jich v ČR jezdí 6,7 tisíce. Největší vozové parky společností u nás čítají kolem 500-700 CNG vozidel a tyto alternativy se začínají prosazovat také v organizacích, jakými jsou Hasičské záchranné sbory, Městská Policie, ČSAD, Česká pošta aj. Připravují se také změny požárních a dalších předpisů, aby i vozidla se CNG pohonem mohla parkovat všude tam, kde je jim v tom dosud bráněno.
Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu, na konferenci mimo jiné uvedl, že podle odhadu IANGV by automobily na CNG mohly do roku 2020 tvořit až 9 procent všech vozidel na světě. Tento trend potvrzuje i nejnovější zpráva Navigant Research, podle níž má světový roční prodej CNG autobusů a nákladních vozů vzrůst v roce 2022 ze 170 tisíc na téměř 400 tisíc. Nárůstu CNG vozidel odpovídá i spotřeba CNG. Ta v ČR za rok 2013 činila téměř 22 miliony m3, což představuje 44procentní nárůst oproti roku 2012. Stejný trend je i v okolních státech.
Leonnart Pilskog, výkonný ředitel NGVA Europe
Miloš Křepelka, ředitel odboru MŽP ČR, sdělil na konferenci kromě jiného i podrobnosti k dotaci EU, kterou vyhlásilo MŽP prostřednictvím Státního fondu životního prostředí. Do 31. března v rámci OPŽP je pro tři české kraje alokována částka ve výši jedné miliardy korun na výměnu nejstarších a životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na CNG. Dotace se týká rovněž výstavby asi desítky plnicích CNG stanic. V České republice je v současnosti v provozu již 52 veřejných plnicích stanic CNG a další dvě přibudou do konce března. Koncem letošního roku by již mohlo být u nás v provozu kolem 90 veřejných plnicích stanic; společnost E.ON jich chce otevřít 12 až14, VEMEX nejméně další desítku, společnost Vítkovice kolem dvacítky a další tři vybuduje RWE.
Plnění Dobrovolné dohody po osmi letech
Od uzavření Dobrovolné dohoda mezi plynárenskými společnostmi a státem o rozšíření stlačeného zemního plynu (CNG) jako alternativního paliva v dopravě uplynulo právě 8 let. Co se zde za tu dobu podařilo a v čem ještě spočívají zábrany v rozšiřování CNG v dopravě, nastínil ředitel oddělení kapalných a plynných paliv MPO ČR Jan Zaplatílek na valné hromadě Svazu dopravy Č eské republiky.
Vozy Škoda Citigo se CNG pohonem disponuje také Hasičský záchranný sbor
Cílem Dobrovolné dohody vyplynuvší z Usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005 a Programu podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn, je nahradit do roku 2020 minimálně 10 procent celkové spotřeby klasických ropných pohonných hmot v dopravě využitím zemního plynu, což je v souladu s Bílou knihou evropské dopravní politiky EU. Pro Evropu to představuje nejméně 23,5 milionu vozidel na CNG a 20 tisíc CNG stanic. Součástí Dobrovolné dohody byla i výstavba infrastruktury, jmenovitě 100 plnicích CNG stanic, což by podle Jana Zaplatílka mělo být splněno zhruba do dvou let. Ocenil mimo jiné i aktivity České pošty, jejíž vozový park na CNG má dnes již bezmála sedm stovek vozidel a tento počet pošta hodlá ještě letos rozšířit na 2 200 CNG vozů.
Také právě aktualizovaná Státní energetická koncepce (ASEK) jednoznačně počítá se zvýšením podílu CNG a LNG v dopravě, což je klíčovým trendem snižováním spotřeby vozidel a nástupu alternativních pohonů. V souvislosti s výstavbou plnicích stanic CNG se podle ASEK očekává rozšíření vozidel s pohonem na CNG také u městské dopravy, komunálních vozidel pro svoz odpadu i vozových parků velkých organizací a podpora ekologických dopravních prostředků patří v ASEK mezi sedm hlavních cílů v oblasti silniční i železniční dopravy.
Nový VW Golf Variant TGI BlueMotion spotřebuje na 100 km v průměru 3,5 kg CNG, to je z hlediska nákladů něco málo přes 92 Kč
Podle Jana Rumla, výkonného ředitele Českého plynárenského svazu, ČPS zastupuje v jednání se státní správou největší plynárenské společnosti - investory v oblasti plnicích CNG stanic a prodejce CNG. Trvale také sleduje vývoj a zpracovává statistická data z oblasti CNG. Za uplynulých 12 let bylo k lednu 2014 v ČR registrováno 6 710 ekologických CNG vozidel. V posledních letech u nás roste počet CNG vozidel o 30 procent ročně, což nemá ve srovnání s ostatními alternativními palivy konkurenci a odpovídá to světovému trendu.
VEMEX otevřel novou CNG plnicí stanici v Plzni
Slavnostním otevřením nové plnicí stanice CNG společnosti VEMEX v Plzni 5 – Křimicích (v areálu České pošty, Chebská 15) počátkem března se počet veřejných plnicích stanic CNG v České republice zvýšil na celkových 53 a toto číslo letos poroste dákl. Nová „plnička“ bude sloužit pro osobní i nákladní vozy 24 hodin denně a nabídne klasický zákaznický standard, jako při tankování benzinu či nafty.
Rozšíření CNG autobusů by velmi pomohlo k ozdravení ovzduší v nejvíce exhalacemi ohrožených lokalitách
Podle vyjádření Ing. Hugo Kysilky, marketingového ředitele společnosti VEMEX, s. r. o., je to dobrá zpráva pro motoristy v Plzeňském kraji, kde jsou aktuálně zatím jen dvě stanice CNG, zatímco v jiných krajích, jako například ve Středočeském, Moravskoslezském kraji nebo v Praze, je běžně již 6 až 7 stanic. Společnost VEMEX, jak dodal Hugo Kysilka, je letos jedním z lídrů ve výstavbě veřejných plnicích stanic CNG v ČR. V letošním roce chce otevřít nejméně dalších 10 až 20 stanic v rámci rozšiřování této alternativy šetrné k životnímu prostředí a podstatně snižující provozní náklady v dopravě. V nové plnicí stanici CNG s non stop otevírací dobou mohou řidiči platit prostřednictvím CNG CardCentrum či bankovními kartami. Cena za 1 kg CNG je 26,50 Kč a motoristé najdou novou stanici i podle GPS souřadnice 49°45'3.650"N, 13°19'22.246"E.
Pro VEMEX stanici dodavatelsky zajistila společnost Adast Engineering, výrobcem kompresorové jednotky je společnost Schwelm Anlagentechnik. Jednotka je vybavena vysokotlakým 4 stupňovým kompresorem SV 1 300 – NG1, s tlakovým zásobníkem SP 28 (28 lahví po 80 l), o celkovém objemu 2 240 l a pracovním tlaku 285 bar. Celá technologie je umístěna v betonovém odhlučněném kontejneru o rozměru 4,85 x 2,69 x 3,10 m. Výdejní stojan od společnosti Adast Systems, a. s. obsahuje dvě výdejní hadice se samostatným měřením a integrovaným platebním terminálem ve stojanu, který zajišťuje prodej prostřednictvím CNG karet a kreditních karet. Konfigurace technologie a výdejního stojanu umožňuje plnění cca 10 aut za hodinu. Slavnostním přestřižením pásky předal motoristům novou CNG stanici ředitel společnosti Gazprom Germania Hartmunt Schult spolu s ředitelem Odboru dopravy České Pošty s. p. Janem Kubáskem a ředitelem marketingu společnosti VEMEX, s.r.o. Ing. Hugo Kysilkou.
(nov)
První plnění tlakových nádrží vozidel zemním plynem po spuštění plnicí stanice CNG v areálu České Pošty v Plzni