Nový elektrobus Perun vyvinutý a vyrobený společností Škoda Electric se představil ve dnech od 18. do 21. března na mezinárodním veletrhu Amper v Brně. Poté vyrazil do zkušebního provozu s cestujícími na běžných linkách MHD v moravské metropoli.
„Bateriový elektrobus prošel úspěšně homologačním procesem a v Brně se představil v provozu s cestujícími odborné i laické veřejnosti. Nyní vyrazí do několika dalších českých i zahraničních měst. Chtěli bychom se svou novinkou oslovit zákazníky po celé Evropě - zájem o využití vozidla v provozu je například z Polska, Německa či Slovenska,“ říká ředitel divize Trolejbusy Škody Electric Karel Majer.
Na veletrh Amper se nový elektrobus vydal z domovské Plzně po vlastní ose. Na trase využil jen dvě zastávky k dobíjení. „Prvními cestujícími byli instruktoři brněnského dopravního podniku, kteří dále zaškolovali jednotlivé řidiče pro provoz během probíhající zápůjčky. Byla radost poslouchat jejich reakce na provozní vlastnosti, které elektrobus prokázal při jízdách v náročném kopcovitém terénu v okrajových částech města Brna,“ uvedl manažer Škody Electric Jan Vejbor.
Elektrobus Perun je dvanáctimetrové nízkopodlažní vozidlo, které je schopné dojezdu kolem 150 kilometrů, tento ukazatel lze však u tohoto typu vozu měnit v závislosti na osazené baterii. Parametry vozidla tak nejsou svazující a lze je přizpůsobit přání zákazníka. Baterie jsou uloženy celkem ve třech boxech, z nichž se jeden nachází za kabinou řidiče. Jejich celková kapacita je 222 kWh a rychlým dobíjením je elektrobus nabit přibližně za 50 minut.
„Elektromobilita hraje v plánech Evropské unie významnou roli. Zejména v západních zemích se připravuje celá řada projektů, které počítají s využitím ekologických vozidel, jako jsou právě elektrobusy. Chceme být firmou, která bude u toho - vedle projektu Perun proto již nyní pracujeme na druhém typu vlastního elektrobusu, abychom byli schopni oslovit co nejvíce dopravců,“ dodává Karel Majer.
Škoda Electric se věnuje vývoji a výrobě ekologických vozidel dlouhodobě – vedle trolejbusů a elektrobusů jde například o vodíkový autobus či hybridbus. Do vývoje produktů dává firma několik let kolem 200 milionů Kč ročně. K úspěchům firmy na tomto poli patří i začlenění do prestižního evropského projektu ZeEUS – jde o demonstrační provoz elektrobusů v osmi evropských městech za podpory Evropské komise a Mezinárodního svazu veřejné dopravy (UITP). Elektrobus ze Škodovky bude v rámci projektu provozován v Plzni během let 2015 až 2016. Vedle Plzně jsou v projektu ZeEUS rovněž metropole jako Londýn, Barcelona, Glasgow či Bonn.
(tz)