Obě nové nabíjecí stanice se standardním způsobem dobíjení jsou kompatibilní se všemi typy současných elektromobilů světových automobilových výrobců. Stanice jsou umístěny u sídla společnosti v ulici Siemensova v pražských Stodůlkách a veřejnost u nich může v současnosti dobíjet své elektromobily zdarma.
„Elektromobilita může do dalších let výrazně změnit naše vnímání a využívání elektrické energie. Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje několik projektů, které se těmto otázkám věnují. Vzniká tu nový tržní segment, pro který je potřeba připravit potřebné zázemí," řekl při slavnostním otevření dobíjecích stanic v Siemensu ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek a dodal: „Proto jsem rád, že již vznikají komerční projekty budování infrastruktury, jako je tento společnosti Siemens."
Podle slov Eduarda Palíška, generálního ředitele společnosti Siemens v České republice, elektromobily již nejsou budoucností, ale staly se přítomností, a proto musí vzniknout hustá síť nabíjecích stanic kompatibilních se všemi typy elektromobilů. A je logické, že Siemens, jako dodavatel elektromobilních technologií a výrobce nabíjecích stanic, stojí u zrodu tohoto nového tržního segmentu. „Nabíjecí stanice jsou malou ukázkou z našeho kompletního technologického řešení, které jsme schopni městům nabídnout v oblasti modernizace infrastruktury a především v rámci jejího celkového a efektivního řízení", prohlásil generální ředitel Siemensu při slavnostním předání dvou dobíjecích stanic veřejnosti v pražských Stodůlkách.
Nabíjení elektromobilu se podobá napájení mobilních telefonů. Elektromobil lze zcela nabít nebo jej částečně dobít podle potřeby a časových možností zákazníka. Sloupky nabíjecích stanic mohou být umístěny na veřejných prostranstvích, u většiny parkovacích stání před obchodními a společenskými centry, restauracemi a podobně. „Než si nakoupíte nebo povečeříte, vaše auto se dobije. Následně pak zaplatíte bezhotovostně přiložením karty. Nelze přesně předvídat vývoj cen, ale už dnes je elektrické dobíjení v průměru třikrát až čtyřikrát levnější, než tankování klasických pohonných hmot," říká Vladimír Říha, ředitel divize Power Distribution společnosti Siemens.
Siemens jde ve svých plánech ještě dál. Již dnes testuje v Berlíně systém bezdotykového indukčního napájení, díky kterému bude možno elektromobily a elektrobusy napájet bezdotykově z indukčních zařízení zabudovaných v parkovacích stáních či autobusových zastávkách. To výrazně zefektivní provoz elektromobilů a především městské dopravní infrastruktury.
Elektromobilita je součástí rozsáhlého konceptu budoucnosti, kterému odborníci dali název Smart Grids neboli chytré či inteligentní sítě. Spojující myšlenkou tohoto konceptu je rozšíření a zvýšení spolehlivosti dosavadního řetězce výroby, distribuce a spotřeby energie. Domácnosti a další koncoví uživatelé energie vstoupí aktivně do obchodního modelu a elektrickou energii budou nejen spotřebovávat, ale také ukládat a vracet zpět do sítě, čímž přispějí ke stabilitě přenosové soustavy, do níž bude proudit stále větší procento z obnovitelných a tudíž nestálých zdrojů energie. Siemens jako dodavatel energetických a infrastrukturních řešení nabízí městům zpracování komplexního plánu rozvoje a modernizace jejich infrastruktury.
(tz)