INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V České republice bylo v roce 2014 vyrobeno celkem 1 277 875 ks silničních vozidel, z toho 1 252 293 motorových a 25 582 přípojných. Jde o nejvyšší roční produkci vozidel v dosavadní historii České republiky či Československa.

Podle údajů jednotlivých výrobců bylo v České republice za rok 2014 poprvé v historii vyrobeno více než 1 240 000 ks osobních automobilů (včetně malých užitkových). Odhady prováděné ve 4. čtvrtletí 2014, které předpokládaly produkci na úrovni přes 1 200 000 vozidel, byly překonány o více než 40 000 ks. Na celkové výrobě osobních automobilů participovali v roce 2014 celkem tři výrobci: firma Škoda Auto se na výrobě podílela 59 %, firma HMMC Nošovice necelými 25 % a TPCA Czech více než 16 %. Počet vyrobených osobních automobilů na 1000 obyvatel dosáhl hodnoty 118,4 ks (v roce 2013 to bylo 107 OA/1000 obyv.).

            „Celkový počet 1 246 506 ks v ČR vyrobených osobních automobilů potvrzuje, že tuzemské automobilky využily oživení na trzích v Evropě a uplatnily se i na dalších světových trzích. K očekávanému zvýšení produkce došlo ve Škoda Auto (+15,01 %), úspěšně pokračovalo předpokládané zvyšování výroby ve společnosti TPCA Czech (+9,71 %) a společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Nošovice vykázala produkci mírně nad stávající plnou výrobní kapacitou (+1,31 %),“ uvedl k dosaženým výsledkům prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn a pokračoval: „Rok 2014 je tak možno považovat za další mezník ve výrobě vozidel v České republice. Jde o historicky rekordní roční výrobu silničních vozidel a současně o potvrzení vysoké konkurenceschopnosti tuzemských výrobců a dlouhodobě pozitivního trendu. S výjimkou roků 2012 a 2013 výroba vozidel od roku 2003 každoročně rostla.“

            K dalšímu historickému rekordu došlo v roce 2014 i v produkci autobusů, kterých bylo v ČR vyrobeno celkem 3891 ks. Nejvyšší roční výroba autobusů z roku 2013 (3691 ks) tak byla překonána o 200 ks. Společnost Iveco Czech Republic dosáhla oproti roku 2013 nárůstu produkce o 3,82 % (podíl na celkové produkci přitom činil 84,5 %) a firma SOR Libchavy vyrobila o 16,6 % více autobusů než v roce 2013 (podíl na produkci 14,2 %). Ostatní tuzemští výrobci se na výrobě autobusů podíleli 1,3 %.

            Po téměř 50% poklesu výroby nákladních vozidel v roce 2013 (vlivem ukončení výroby v Avia Ashok Leyland Motors) bylo v roce 2014 kopřivnickou společností Tatra Trucks vyrobeno 821 ks vozidel, což představuje nárůst produkce o 7,6 %.

            U přípojných vozidel kategorie O3 a O4 (přívěsy a návěsy) došlo oproti roku 2013 ke zvýšení výroby o 30,5 % na celkem 1633 ks (u firmy PANAV došlo k růstu o 18,6 % a u společnosti Schwarzmüller o 36,3 %). V souhrnu za oba výrobce se jde o nejvyšší roční výrobu za uplynulých šest let (od roku 2009). Rekordní byla i produkce přípojných vozidel kategorie O1 a O2 (firma AGADOS), kterých bylo vyrobeno 23 949 ks, což znamená meziroční nárůst o 25,1 %. Výroba této kategorie vozidel je sledována od roku 1998. Jedinou kategorií, kde došlo k poklesu, je produkce motocyklů, kde firma JAWA vyrobila celkem 1075 strojů, což je o 20,6 % méně než v roce 2013.

            „Nárůst celkové výroby vozidel měl pozitivní dopad i na české dodavatele skupin a dílů vozidel, což se určitě projeví i ve zvýšení objemu produkce a exportu těchto výrobců. Očekávám, že letošní čísla o celkové výrobě vozidel v ČR by mohla být ještě o něco vyšší, ale dynamika růstu již zřejmě nebude taková jako v roce 2014. Další vývoj závisí na řadě vnějších faktorů, rozhodující bude vývoj na hlavních světových trzích. Z vnitřních činitelů nutno opětovně poukázat na problematiku technického vzdělávání a dostupnosti kvalifikované pracovní síly. AutoSAP se proto v této oblasti dlouhodobě aktivně angažuje a doufá, že rok 2015, vyhlášený jako rok průmyslu a technického vzdělávání, již přinese i konkrétní výsledky,“ uzavřel hodnocení Martin Jahn.   

 (tz)

Výroba silničních vozidel v České republice 2014/2013

 

            výroba za leden–prosinec          nárůst/pokles

  kategorie vozidel 2014   2013   2014/2013

  osobní + malá užitková (M1 + N1)       1 246 506      1 128 473      +10,46 %

  užitková/nákladní, tahače, podvozky (N2 + N3)     821     767     +1,04 %

  autobusy (M2 + M3)        3891   3691   +5,42 %

  motocykly (L)        1075   1354   -20,61 %

  celkem motorová vozidla          1 252 293      1 134 285      +10,40 %

  přívěsy a návěsy (O3 + O4)       1633   1251   +30,54 %

  přívěsy a návěsy (O1 + O2)       23 949           19 142           +25,11 %

  celkem přípojná vozidla            25 582           20 393           +25,45 %

  silniční vozidla celkem   1 277 875      1 154 678      +10,67 %

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3