Alternativní palivo CNG (stlačený zemní plyn) začínají v rámci projektu Vysočina šetří energii používat krajské školy na Vysočině. Jako první si vozidlo na pohon CNG pořídila Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště v Pelhřimově. Nová Škoda Octavia s motorem na alternativní pohon bude sloužit jako vozidlo autoškoly. Škola díky pohonu na stlačený zemní plyn výrazně ušetří na provozních nákladech auta.
Možnosti alternativního pohonu všem příspěvkovým organizacím Kraje Vysočina představili v loňském roce zástupci společnosti E.ON. Na webovém portálu projektu Vysočina šetří energii si mohou všechny příspěvkové organizace bezplatně zkalkulovat úspory ve svém vozovém parku, pokud budou využívat vozidla na CNG. Do webové aplikace zadají svůj vozový park a také přibližný roční nájezd. Odborníci energetické společnosti E.ON následně provedou každé organizaci analýzu úspor nákladů. „Jsem rád, že projekt Vysočina šetří energii přináší konkrétní řešení úspor pro Kraj Vysočina. Projekt běží již třetím rokem a díky spolupráci se společností E.ON jsme nabídli možnost úspor v oblasti veřejného osvětlení obcí a nyní v provozu vozového parku našich příspěvkových organizací,“ říká hejtman Vysočiny Jiří Běhounek. Ten odstartoval projekt energeticky úsporného kraje podpisem společného memoranda v roce 2012. „Těší nás, že můžeme na Vysočině ve spolupráci s Krajem Vysočina nabídnout celou řadu úsporných opatření a otestovat je v praxi projektu energeticky úsporného kraje. Jako dobrý partner se snažíme dávat našim zákazníkům vždy něco navíc a projekt Vysočina šetří energii je toho důkazem,“ doplňuje Michael Fehn, jednatel energetické společnosti E.ON.
Výhody alternativního paliva CNG se dají shrnout do tří přídavných jmen – levné, ekologické a bezpečné. Oproti klasickým palivům jsou náklady na pohonné hmoty až o 50 % nižší a v potaz je nutné vzít také nulovou silniční daň u vozidel na CNG. Díky nízké pořizovací ceně tohoto paliva a značným ekologickým výhodám se řadí mezi paliva budoucnosti. Stlačený zemní plyn CNG se vyskytuje v plynné formě, je tvořen cca z 98 % metanem a z důvodu produkce nižšího množství škodlivin při jeho spalování je méně zatěžující k životnímu prostředí než ostatní druhy paliv.
Hugo Kysolka (vlevo)
CNG jako pohonné palivo je bezkonkurenčně nejvýhodnější a spoří při každém čerpání hotové peníze. Oproti naftě je možné uspořit cca 35 %. V porovnání s benzínem je to v průměru 50 %. Také ve srovnání s rozšířeným LPG jsou úspory kolem 20 %. Cenová výhoda ovšem není na veřejných CNG stanicích zřetelná na první pohled. Důvodem je zobrazení ceny. Zatímco konvenční paliva včetně LPG se zobrazují v litrech, CNG cena je udávána za kg. Důležitý je přitom obsah energie. A zde jsou velké rozdíly mezi palivy.
Obsah energie v palivech:
CNG |
13,3 kWh/kg |
Benzín |
8,6 kWh/l |
Nafta |
9,9 kWh/l |
LPG |
6,8 kWh/l |
V 1 kg CNG je tolik energie, kolik odpovídá 1,5 litru benzínu a cca 1,3 litru nafty, popř. 1,9 litru LPG. Z toho pak vycházejí porovnatelné ceny:
• LPG 23 Kč/l
• Benzín 37 Kč/l
• Nafta 37,50 Kč/l
• CNG 16 Kč/l
(tz)