Do realizovaných stanic pro stlačený zemní plyn (CNG) česká společnost Bonett doposud investovala více než 150 milionů a síť plánuje dále rozšiřovat. Celkové investice do CNG jsou předpokládány ve výši 400 až 500 milionů korun a společnost zvažuje i investici do LNG projektů (zkapalněného zemního plynu). Pro rok 2015 počítá Bonett s výstavbou dalších až 15 CNG stanic, na konci roku 2015 by měla mít v provozu minimálně 25 CNG stanic. V roce 2016 by pak měla mít síť Bonett více než 40 CNG stanic jen v České republice. Cílem společnosti je otevřít i řádově 10 CNG projektů na Slovensku, pro rok 2016 uvažuje Bonett i o otevření několika projektů v dalších zemích, např. Polsku. Projektem společnosti Bonett je i dnes nejvýkonnější CNG stanice ve střední Evropě v provozu v Brně.
První CNG stanice na čerpací stanici pohonných hmot otevřela společnost Bonett mezi prvními už před osmi lety v Táboře, kde do existující čerpací stanice byla zakomponována kapacitní stanice s výkonem 800 Nm3/h pro plnění 40 autobusů. První vlastní stanici pak otevřel Bonett ještě v témže roce 2007 v lázeňském městě Jeseník. Vznikla na základě spolupráce s místní radnicí a dopravcem (dříve Connex Morava, dnes Arriva) a jejím hlavním účelem bylo společně se zavedením do provozu ekologických autobusů pomoci městu Jeseník zlepšit rating v oblasti čistoty ovzduší tohoto lázeňského města.
„Naší doposud největší investicí je CNG stanice Kladno, kde k dnešnímu dni tankuje již
35 ekologických bezprašných autobusů společnosti ČSAD Kladno, a v cílovém stavu bychom jich měli plnit až 60 denně. Projekt byl otevřen v roce 2010, stanice je k dispozici i pro veřejnost, a v letošním roce očekáváme jen na této jediné stanici prodej 2 milionů Nm3 CNG. V letošním roce výkonově posílíme stanice na celkový výkon 1 000 Nm3/h, což z ní učiní jednu z nejsilnějších stanic v České republice,“ říká Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment. Celková investice do projektu přesahuje 20 milionů korun. Projekt pomáhá zlepšit ovzduší snížením primárních emisí prachových částic z autobusové dopravy ve městě Kladno i v regionu Kladensko, které má problémy s překračováním limitů pro prach, a kde je jedno z nejhorších ovzduší v ČR. „Investujeme jak fleetové a autobusové CNG projekty, tak i veřejné stanice. Kromě CNG stanic nyní zvažujeme i investici do LNG projektů,“ dodává Václav Holovčák.
„Nejvýkonnější stanicí společnosti Bonett je projekt dodaný Dopravními podniku města Brno. Jedná se dnes o nejvýkonnější CNG stanici ve střední Evropě,“ říká Václav Holovčák. Stanice o kapacitě téměř 4 000 kubíků CNG za hodinu byla dodána pro projekt, který významně zlepší ovzduší v moravské metropoli, kde bude zařazeno do systému městské dopravy celkem 100 ekologických bezprašných CNG autobusů. Stanice je díky obrovskému výkonu schopna plnit najednou až 3 autobusy a průměrná doba naplnění přitom trvá jen 3,5 minuty. Jedná se o unikátní a energeticky nejšetrnější CNG technologii v České republice, stanice pracuje s aktuálním dostupným tlakem z plynárenské sítě, a to až do hodnoty 35 barů.
Největší nainvestovaný výkon kompresorů. Bonett dodal v ČR a na Slovensku CNG stanice s celkovým výkonem téměř 12 000 kubíků za 1 hodinu. Současně provozuje souhrnně největší výkon v kompresi zemního plynu na veřejných stanicích CNG v ČR, a to v hodnotě vyšší než 3 000 kubíků za hodinu, což je 2 krát více než nejbližší konkurent.
Široké portfolio platebních možností. Bonett vybavuje všechny své stanice maximální možnou dávkou platebních možností pro zákazníka, standardem jsou CNG karty, bankovní karty, hotovost, na 1 stanici lze platit i CCS.
Široké možnosti spolupráce. Bonett poskytuje možnost výběru partnerovi, zda využije Bonett investice, nebo zda si stanici koupí a zrealizuje jako svoji investici. Pro případné dodávky má Bonett zajištěné financování pro klienty formou úvěrů.
Skupina Bonett provozuje v ČR největší síť aktuálně 14 CNG plnicích stanic. Síť Bonett se neustále rozrůstá, v roce 2015 otevře dalších 15 CNG stanic. Na konci roku 2016 by měla mít síť Bonett více než 40 CNG stanic v České republice a 10 CNG projektů na Slovensku, vše v celkové investiční hodnotě až 500 milionů korun.
Podíl Bonettu na trhu v prodeji CNG v ČR je 17 %. Bonett je i největším dodavatelem technologií CNG v ČR, společnost předpokládá dodat v příštích letech zákazníkům desítky stanic. Bonett stojí za největšími CNG projekty v ČR např. pro Dopravní podnik města Brna nebo Pražské služby, firma vybudovala řadu velkých autobusových CNG stanic například v Kladně, Liberci, Přerově, a dalších městech. Stanice Bonett je možno najít i v továrnách Škoda Auto, Volkswagen, Iveco. Bonett poskytuje i poradenské služby, včetně investic a provozování stanic a prodeje CNG konečným zákazníkům.
Počet |
CNG STANICE BONETT – v provozu k 31. březnu 2015 |
1 |
Brandýs nad Labem - Bonett |
2 |
Hradec Králové - Bonett |
3 |
Chodov - Bonett |
4 |
Jeseník - Bonett |
5 |
Kladno - areál ČSAD - Bonett |
6 |
Liberec - areál ČSAD - Bonett |
7 |
Olomouc - Bonett |
8 |
Praha 3 - Bonett |
9 |
Praha 4 - D1 exit 2 |
10 |
Přerov - Bonett |
11 |
Velké Meziříčí - Bonett |
12 |
Žebrák - D5 EXIT 34 Bonett |
13 |
Svitavy Bonett |
14 |
Nové Sedlo Bonett (neveřejná) |
CNG STANICE BONETT 1. pololetí 2015 (předpoklad otevření) |
|
15 |
Klatovy Bonett (duben) |
16 |
Vyškov Bonett (duben) |
17 |
Praha Bonett (květen) |
18 |
Hodonín Bonett (červen) |