Na domácím trhu s automobilovými palivy bylo v uplynulých měsících vzdor zimnímu období mimořádně horko. Příznivě zapůsobilo masivní zlevnění ropných produktů, jako studené sprcha pak prodej vody místo nafty u jedné čerpací stanice v hlavním městě. O těchto a dalších tématech jsme hovořili s ředitelem České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Ing. Janem Mikulcem, CSc.
Jak byste charakterizoval začátek letošního roku ve výrobě a prodeji pohonných hmot?
Začátek roku 2015 v oblasti pohonných hmot nepřinesl nic mimořádného jak výrobcům, tak prodejcům. I díky teplé zimě se prodeje pohybovaly v číslech, která jsou pro toto období typická, nedocházelo k problémům se „zamrzající“ naftou. Všichni jsme však zaregistrovali výrazné cenové pohyby, ale tuším, že k nim bude směřovat jedna z vašich dalších otázek.
Ano, už dlouho nepamatuji takovou cenovou bouři na trhu s ropou a ropnými produkty. Jak propad cen dopadl na české rafinerie, distributory PHM a samotný prodej automobilových paliv? Zareagovali i motoristé na levný benzin a naftu?
Paměť je někdy trochu ošidná. Připravil jsem si dva grafy. První z nich znázorňuje vývoj denních cen ropy Brent od počátku roku 2002 do současnosti a vývoj kurzu koruny k dolaru, druhý pak znázorňuje za stejné časové období měsíční průměry cen pohonných hmot. Je patrné, že ještě strmější a delší pokles cen ropy trval od léta do konce roku 2008 a vývoj cen pohonných hmot jej kopíroval. Je nutno ale uvést, že ceny pohonných hmot sice závisejí na vývoji cen ropy, ale jsou určovány na základě kotací jednotlivých pohonných hmot na burze v Rotterdamu. Produkty jsou kotovány v USD/t, takže dalším faktorem, který hraje roli, je vývoj kurzu dolaru. A samozřejmě jsou ceny ovlivněny i daňovým zatížením – to v České republice začátkem února představovalo 61 % z ceny benzinu a 54 % z ceny nafty.
Rychlý pokles cen se mimo jiné odrazil v příznivějších rafinérských i prodejních maržích, které po větší část roku 2014 byly na velmi nízké úrovni. Také cenové nůžky mezi „levnějšími“ a „dražšími“ čerpacími stanicemi se rozevřely více, než je obvyklé v období ustálených cen. Cenová politika je ale samozřejmě věcí úvahy každého provozovatele čerpacích stanic, ale každý z nich musí respektovat vysoký počet čerpacích stanic v České republice, tedy prostředí ve srovnání s okolními (a nejenom okolními) zeměmi vysoce konkurenční.
Přestože kvalita pohonných hmot má téměř neměnnou a spíše stoupající trajektorii, motoristickou veřejnost vzrušil případ značného množství vody v naftě, kterou prodávala jedna pražská značková čerpací stanice. Zjistili odborníci, co bylo příčinou a je možné zajistit, aby se podobné palivo, které může totálně zničit motor, se už do prodeje nedostalo?
Kvalita pohonných hmot v České republice je i ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy na velmi dobré úrovni a všechny členské firmy ČAPPO na ni velmi dbají. O to nepříjemnější je vámi zmiňovaný případ. Co se vlastně stalo? Na čerpací stanici byla dodána nafta, splňující všechny kvalitativní parametry, ale došlo k havárii na technologii, spojené s jedním stojanem, konkrétně s tzv. „rychlovýdejem“, u kterého mohou tankovat pouze nákladní vozidla, kde i k jednomu tankování došlo. Po zjištění, že byla natankována nafta s vysokým obsahem vody, byl až do vyjasnění příčiny zastaven prodej nafty na celé čerpací stanici. Přítomnost vody v nádržích čerpacích stanic je kontrolována, ale kontrolovat kvalitu v každém stojanu zvlášť nelze. Bohužel, každá technika někdy může selhat...
Před námi je nová motoristická sezona. Čím bude stejná a v čem odlišná pro výrobce, distributory a spotřebitele?
Každý rok přináší něco nového. Změny budou patrné i pro běžného motoristu, neboť Slovnaft zahájí rebranding svých čerpacích stanic a převzatých čerpacích stanic LUKOIL do barev MOL, tak jak je tomu v dalších zemích, kde skupina MOL působí. V roce 2015 Slovnaft převezme a zahájí rebranding čerpacích stanic AGIP. Značka Pap OiL zůstane zachována.
Další změny oku motoristy zůstanou trochu skryty, ale jsou neméně významné. Bude dokončeno převzetí podílu Eni v České rafinérské, která tím bude v 100 % vlastnictví UNIPETROLU. Občas se setkávám s úvahami, že toto převzetí může vést i ke zvýšení cen pohonných hmot na trhu. Tyto obavy považuji za zcela liché, neboť Česká rafinérská je vystavena silnému konkurenčnímu tlaku rafinerií v okolních zemích, které mají dostatečnou kapacitu, rafinerie Slovnaftu v Bratislavě je navíc přímo napojena na síť produktovodů ČEPRO.
A změny nás čekají i v legislativě, kdy jednak k 30. 6. 2015 končí platnost stávající notifikace EU k daňovému zvýhodnění vysokoncentrovaných biopaliv a je potřeba toto zvýhodnění nově definovat. Ke stejnému datu Ústavní soud zrušil ustanovení o 20milionové kauci pro distributory pohonných hmot v zákoně o pohonných hmotách. Protože toto ustanovení se ukázalo jako velmi účinné v boji proti daňovým podvodům, byla již Poslanecké sněmovně předložena novela zákona, která si klade za cíl vyhovět nálezu Ústavního soudu a současně zachovat jeho účinnost.
rozhovor připravil Pavel Kačer