Zatímco v roce 2013 tvořily automobily s pohonem na stlačený zemní plyn necelou polovinu procenta (0,39 %) všech automobilů v ČR financovaných společností ŠkoFIN, v loňském roce to bylo již více než procento (1,04 %) vozů na CNG. I nadále platí, že alternativu k benzínu a dieselu volí v tuzemsku častěji firmy než soukromé osoby.
Česká republika následuje globální trend a zvyšuje zájem o alternativní způsob pohonu automobilů. V roce 2014 došlo k meziročnímu nárůstu o 215 % ve financovaní vozů s pohonem CNG. „Hlavním tahounem je i nadále benzín, následovaný dieselem, nicméně zájem Čechů o jiné způsoby mobility je patrný. Vedle stlačeného zemního plynu jsme vloni financovali i několik vozů na elektrický pohon,“ říká Petr Abrahámek, ředitel obchodu a marketingu společnosti ŠkoFIN.
Úspora pro firmy
Ze všech vozidel poháněných na CNG financovaných ŠkoFINem v roce 2014 tvořila ta firemní zhruba 88 %. „Pro firmy je pohon na CNG v současnosti zajímavou alternativou jak z pohledu ekonomického, tak ekologického. Dojezd koncernových vozidel poháněných stlačeným zemním plynem je dnes již navíc srovnatelný s vozidly na benzín nebo naftu a pro firmy s větším vozovým parkem a vyšším nájezdem kilometrů tak může CNG znamenat výrazné úspory,“ uvádí Petr Abrahámek. Jeden kubík CNG stojí dnes v průměru 18 korun, tedy přibližně 60 % ceny benzínu či dieselu. Provoz jednoho takového vozu pak firmu vyjde až o 5,5 % levněji oproti automobilu s dieslovým pohonem, o 5,3 % ve srovnání s benzínovým motorem. Při vozovém parku s desítkami vozů tak mohou úspory během pár let dosáhnout až milionů korun.
Další výhody?
Vedle ekonomických benefitů a šetrnosti k životnímu prostředí má CNG pohon i některé další výhody. Jednou z nich je také snadnější startování za nízkých teplot. „Především lidé neparkující na vlastním pozemku či v uzavřené garáži mohou ocenit i fakt, že plyn vám z nádrže nikdo neodcizí,“ vyjmenovává dále Petr Abrahámek a dodává: „Vozy na CNG jsou zatíženy minimální silniční daní a u některých značek lze dokonce snížit i sazbu za povinné ručení.“ Jelikož se automobily na CNG dostávají do popředí zájmu pozvolna – na konci roku 2014 jich bylo v Česku zhruba osm tisíc, může být jako nevýhoda vnímána relativně řídká síť plnících stanic. V současnosti jich je u nás přes sedm desítek – největší koncentraci logicky nalezneme v Praze, jejíž obyvatelé zároveň tvoří nejčastější zájemce o pohon CNG (39 %). Dalšími kraji s vyšším zájmem o alternativní pohon jsou kraj Jihomoravský, Moravskoslezský a Olomoucký. Obtíže může přinést i snaha zaparkovat v podzemních garážích, které často vjezd vozidel poháněných plynem zakazují, nebo velmi omezují. „I přes tyto limity je pohon na CNG relativně snadnou možností výrazného snížení provozních nákladů především těch řidičů, kteří najezdí vyšší počet kilometrů,“ dodává Petr Abrahámek.
Populární modely
„V koncernu Volkswagen nabízejí CNG pohon značky ŠKODA, Volkswagen a Audi. Nejpopulárnějšími modely byly pak v loňském roce Octavia, Golf, Passat, Citigo, Touran, Caddy,“ uvádí Petr Abrahámek ze ŠkoFINu.
„Značka ŠKODA výrazně vstoupila na trh CNG vozidel v roce 2012 s modelem Citigo G-TEC, v loňském roce se pak začal psát příběh úspěchu jménem Octavia G-TEC. Octavia s pohonem na CNG se na trhu etablovala bezprecedentním způsobem jak u soukromých, tak firemních zákazníků a stala se nejprodávanějším CNG osobním vozem v České republice. Ekologická a ekonomická mobilita s modely G-TEC je nedílnou součástí růstové strategie značky, přičemž dosavadní prodejní výsledky modelu Octavia G-TEC v letošním roce naznačují, že ambiciózní cíl odbytu více než 2 000 vozidel v roce 2015 bude překročen,“ říká Luboš Vlček, ředitel prodejní organizace ŠKODA AUTO Česká republika.
„Volkswagen patří mezi průkopníky pohonu na zemní plyn v celosvětovém měřítku. První automobily na CNG uvedl na trh již v 90. letech minulého století a v současnosti nabízí zákazníkům ucelenou nabídku modelů od malého vozu eco up!, přes Golf a Touran, až po užitkový Caddy. Aktuální generace vozů Volkswagen na stlačený zemní plyn, s výjimkou atmosféricky plněného modelu eco up!, používá inovativní motory TGI přeplňované turbodmychadlem, které jsou zárukou nevšední jízdní dynamiky v kombinaci s bezkonkurenční hospodárností provozu a mimořádně čistými emisemi. To vše se odráží ve vedoucím postavení Volkswagenu mezi dováženými značkami na českém trhu, kde bylo během prvních čtyř měsíců roku 2015 registrováno 203 nových osobních vozů Volkswagen, přičemž za celý loňský rok to bylo 428 vozů,“ říká David Valenta, specialista PR divize Volkswagen osobní vozy ve společnosti Porsche Česká republika.
„Audi spatřuje v zemním plynu skvělou alternativu benzinu a nafty, která umožňuje prémiovou mobilitu s minimálními provozními náklady bez jakýchkoli kompromisů v oblasti jízdní dynamiky, komfortu a bezpečnosti. Naším prvním modelem na CNG je kompaktní Audi A3 Sportback g-tron, o který evidujeme od okamžiku uvedení na český trh velký zájem i mezi soukromými zákazníky.Ve spolupráci se ŠkoFINem jsme připravili atraktivní nabídku operativního leasingu Audi now. i pro soukromé osoby. Měsíční splátka pouhých 9 499 Kč včetně DPH zahrnuje kompletní náklady na servis, zimní pneumatiky a pojištění,“ říká Tomáš Velek, ředitel divize Audi společnosti Porsche Česká republika.
-----
ŠkoFIN je přední finanční společností specializující se na podporu prodeje dealerské sítě značek ŠKODA, Volkswagen, Audi, SEAT, DUCATI a koncernových ojetých automobilů. Nabízí produkty v oblasti úvěru, finančního leasingu, operativního leasingu, pojištění a služeb soukromým osobám, podnikatelům i firmám, a to jak pro koncernové vozy – tzv. značkové financování, tak i pro ostatní vozy na trhu. ŠkoFIN je součástí Volkswagen Financial Services AG, zastoupených v 51 zemích, které disponují portfoliem více než 10 milionů smluv a zaměstnávají kolem 11 tisíc pracovníků. Od svého vzniku v roce 1992 je ŠkoFIN jedničkou na českém trhu ve financování osobních a užitkových vozů a zaujímá rovněž první místo v operativním leasingu.
|