Dva nové speciální vozy pro zásahy u požárů elektrorozvodů a dalších elektrozařízení mají jako první v ČR hasiči na Vysočině. Za jejich pořízením stojí vzájemně dobrá spolupráce Kraje Vysočina, Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina a společnosti E.ON. Nové zásahové vozy používají k hašení oxid uhličitý a pohání je motory na stlačený zemní plyn (CNG). V ČR se jedná o vůbec první dva zásahové vozy Integrovaného záchranného systému, které využívají tento alternativní pohon.
Na nákup obou hasičských vozidel přispěla z poloviny společnost E.ON, která uhradila částku 3 miliony korun z celkové šestimilionové investice. Jedná se tak o další konkrétní příklad spolupráce mezi společností E.ON a Krajem Vysočina v rámci projektu Vysočina šetří energii (http://www.vysocinasetrienergii.cz). „Díky pomoci společnosti E.ON má hasičský záchranný sbor na Vysočině jako první v republice dvě zásahová vozidla na CNG pohon. Jménem E.ON Distribuce mohu říct, že jsem velice rád, že má hasičský sbor v Jihlavě maximální snahu zabezpečit na Vysočině vysokou efektivitu při hašení požárů na elektrozařízeních. Oba vozy tomu bezesporu napomohou. To byl také důvod našeho rozhodnutí podpořit jejich nákup – i s ohledem na naši již tři roky trvající spolupráci v projektu Vysočina šetří energii,“ prohlásil Michael Fehn, jednatel E.ON ČR.
Oba nové zásahové vozy mají i své neformální jméno – Sněhurka. Plynový hasičský automobil „Sněhurka“ je určen k provádění hasebního zásahu pomocí oxidu uhličitého, který je vhodný k hašení elektrického zařízení pod napětím, hořlavých kapalin a plynů. Při expanzi CO2 v proudnici dochází k poklesu teploty až na -760 ºC, přičemž část CO2 přechází do pevné fáze, jež má podobu sněhových vloček. Proto ten příměr se Sněhurkou. Sněhurky budou využitelné nejen u případných požárů rozvoden či elektroinstalací, ale také při akcích, jako je například mistrovství světa v biatlonu, kde riziko případného požáru spočívá v desítkách kilometrů kabelů a televizních rozvodů přenosových vozů.
Pohon na CNG (stlačený zemní plyn) navíc sníží provozní náklady o více než 50 % oproti běžnému pohonu. Další výhodou alternativního pohonu je i nižší množství prachových částic z motoru. Pro srovnání – staré velkoobjemové dieselové motory nákladních vozidel v normě EURO 3 uvolňovaly za rok až 6 tun prachových částic v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Nová vozidla mají nádrž na 34 kg zemního plynu, na které ujedou přibližně 350 km. Navíc mají také záložní benzínovou nádrž. Takto upravená hasičská zásahová vozidla s pohonem na CNG jsou v ČR technickým unikátem. Volba alternativního pohonu je důkazem, že i přes dosavadní potíže s parkováním vozidel na CNG v podzemních garážích bere HZS alternativní pohon jako výzvu.
(tz)