Většina domácností upřednostňuje při financování nového osobního automobilu spotřebitelský úvěr. Podle statistik České leasingové a finanční asociace (ČLFA) takto loni postupovalo 90 % zákazníků z řad spotřebitelů. Zbývajících 10 % privátních klientů členských společností asociace si vybralo operativní leasing.
Ve firemní sféře je situace odlišná. Měřeno počtem uzavřených smluv preferovalo loni 51 % podnikatelských subjektů při financování nového osobního automobilu operativní leasing, tedy pronájem vozu doplněný službami spojenými s jeho provozem. Oproti tomu 49 % firemních klientů dalo přednost tradičnímu způsobu financování ‒ účelovému podnikatelskému úvěru, případně obdobně koncipovanému finančnímu leasingu.
„Operativní leasing tak v podnikatelské kategorii obhájil svůj nadpoloviční podíl na trhu z posledních let. Mezi domácnostmi je dnes popularita operativního leasingu nižší. Nepochybně k tomu přispěl fakt, že již pominula doba levných operativních leasingů nabízených na kratší dobu, typicky na jeden nebo dva roky, která ve větší míře oslovovala právě i privátní zájemce. Výrobci vozidel i leasingové společnosti už tuto strategii opustili a trh se vrátil do obvyklých kolejí,“ říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA, která sdružuje významné tuzemské poskytovatele leasingu anebo účelových úvěrů.
Členské společnosti ČLFA v loňském roce profinancovaly bezmála 30 % všech nově registrovaných osobních automobilů v České republice. Konkrétně šlo o 73 029 vozidel, tři čtvrtiny z nich byly určeny firmám, jedna čtvrtina spotřebitelům. Celkem členové asociace poskytli na nové osobní automobily 34,35 miliardy korun, meziročně o 0,9 % méně. Firmy využily 87 % uvedené sumy, 13 % připadlo domácnostem.
(tz)