INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

0 Libor Vaníček03Libor VaníčekLibor Vaníček stojí v čele české pobočky finančně technologického startupu Lidya, který má za sebou první rok působení na českém trhu. Předtím strávil velkou část kariéry ve skupině ING, v jejíž české pobočce banky řadu let vedl divizi osobních financí. Po více než 20 letech zkušeností ve finanční sféře nyní pozoruje, jak pandemie koronaviru v mnoha ohledech proměňuje svět podnikání, a jeho financování není výjimkou.

V Lidyi za sebou máte první rok působení na českém trhu. Ten byl letos pro řadu firem a služeb náročný – o to víc pro ty nové, zatím neznámé a nezavedené. Jak ho zpětně hodnotíte vy?


Lidya je digitální platforma pro poskytování krátkodobých úvěrů v segmentu malých a středních firem. Specializujeme se na provozní úvěry pro rozvoj podnikání. V tom byl tento rok pro nás trochu náročnější. Některé sektory byly vládními opatřeními zasaženy natolik, že více než nad rozvojem jsme přemýšleli nad tím, jak vše ustát a přežít. Na druhou stranu se některých sektorů krize dotkla pouze okrajově, nebo dokonce v krizi dokázaly růst. Současná situace donutila řadu firem k digitalizaci služeb a zlepšení komunikace se zákazníky, což je bezesporu správný směr. Jiné firmy klesající příjmy přiměly k zefektivnění některých vnitřních procesů a úspoře nákladů, bohužel v některých případech i formou snižování počtu pracovních míst. Na trh jsme vstoupili krátce před prvním lockdownem a přesto, nebo snad právě proto, jsme již poskytli stovky úvěrů. Více než 90 % klientů čerpá naše provozní financování opakovaně. Firmy vítají vznik alternativy k tradičnímu bankovnímu financování, a to je pro nás důkazem, že své místo na trhu máme.

Jaké subjekty vás nejčastěji oslovují? Kdo jsou vaši typičtí klienti?

Předně – spolupracujeme s firmami z celé České republiky, umožňují nám to naše zcela digitální procesy. Našimi typickými klienty jsou transportní a logistické firmy, stavební společnosti, výrobní společnosti, e-shopy, pomáháme ale i mnoha dalším. Například provoz nákladního auta stojí desítky, spíše stovky tisíc měsíčně, a na to jsou třeba finance. Výrobní firmy potřebují pro svůj provoz nakupovat materiál či suroviny, stejně tak stavební firmy. E-shopy potřebují zdroje, za které nakoupí např. sezónní zboží. Těmto firmám dokážeme zajistit chybějící prostředky rychle, bez ručení, a navíc bezúčelově. S pokračující krizí se čím dál častěji setkáváme s firmami, které potřebují vykrýt krátkodobý nesoulad ve svém cash-flow způsobený prodlužující se dobou splatnosti faktur napříč celou ekonomikou.

V čem jsou hlavní výhody vaší služby? Proč se firmy obracejí na vás, a ne na tradiční banku?

Segment malých a středních firem je podfinancovaný dlouhodobě. Již před koronakrizí v České republice pro tyto firmy chybělo přes 1,8 biliónu korun. Vycházíme u údajů International Finance Corporation, která je součástí skupiny Světové banky. V reakci na dopady koronakrize banky ještě více zpřísnily a omezily poskytování úvěrů. Vlivem restriktivních opatření se do problémů často dostaly i ty společnosti, které prosperovaly, a jejich podnikání bylo dobře nastavené. Dosavadní státní kompenzace se navíc ukazují jako naprosto nedostatečné, neúčinné, administrativně složité, a pro mnoho firem jsou nedosažitelné. A když už ano, tak jejich výplata trvá příliš dlouho. Náš model je konstruovaný trochu jinak, máme dle dosavadních zkušeností dobře nastavené řízení rizik, analyzujeme primárně aktuální cash flow firem, a jsme schopni poskytnout prostředky i firmám, které banky zcela nebo částečně z různých důvodů odmítly – například nemají dostatečnou historii, nemohou úvěr zastavit či jiným způsobem zajistit, nebo podnikají v oborech, které banky nepodporují.

Jak to funguje v praxi?

Je to procesně velmi jednoduché, digitální a bezkontaktní, což firmy v této době oceňují. Zájemce o půjčku nás kontaktuje, elektronicky pošle jen tři poslední měsíční výpisy z firemního bankovního účtu. Nepožadujeme žádné další dokumenty jako rozvahu, výsledovku, daňové přiznání či popis podnikatelského záměru, které jsou třeba u bank obvyklou součástí žádostí. Naše unikátní algoritmy následně vyhodnotí rizikovost firmy, vypočítají výši úvěru a stanoví cenové parametry financování, které můžeme poskytnout. Pokud zájemce úvěrovou nabídku přijme, elektronicky podepíše úvěrovou smlouvu a my mu peníze ihned odešleme na účet. To vše dokážeme zvládnout v průměru do 24 hodin. Splatnost úvěru je přitom 30 dní. I když se to může zdát krátké, ukazuje se, že taková služba u nás chybí a je o ni zájem. A to právě proto, že prostředky firma může splatit rychle a nenese si dlouhodobou zátěž úvěru.

V čem vidíte hlavní proměnu podnikání a co byste doporučil firmám do budoucna?

Novým normálem bude digitalizace. Firmy by měly, pokud mají příležitost a jejich obor to umožňuje, pokračovat v digitalizaci svých služeb, nebo alespoň komunikace se svými zákazníky. Rovněž finanční likvidita bude klíčová pro zvládnutí krize. Tu je potřeba pečlivě hlídat například udržováním skladových zásob v přiměřené výši, aktivní prací s pohledávkami, jejich vymáháním nebo prodejem. Rovněž doporučuji, je-li to potřebné, s předstihem řešit možnosti externího financování u bank nebo u alternativních poskytovatelů financí, jakým je například Lidya, která poskytuje firmám krátkodobé provozní úvěry bez jakéhokoliv zajištění. Řešit financování na poslední chvíli nebývá výhodné. No a v neposlední řadě budeme muset nadále pozorně sledovat státem stanovovaná pravidla a omezení pro podnikání. Lze očekávat, že minimálně první polovina roku 2021 bude vlivem dopadů koronavirové krize hodně turbulentní.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3