Libor Vaníček stojí v čele české pobočky finančně technologického startupu Lidya, který má za sebou první rok působení na českém trhu. Předtím strávil velkou část kariéry ve skupině ING, v jejíž české pobočce banky řadu let vedl divizi osobních financí. Po více než 20 letech zkušeností ve finanční sféře nyní pozoruje, jak pandemie koronaviru v mnoha ohledech proměňuje svět podnikání, a jeho financování není výjimkou.
V Lidyi za sebou máte první rok působení na českém trhu. Ten byl letos pro řadu firem a služeb náročný – o to víc pro ty nové, zatím neznámé a nezavedené. Jak ho zpětně hodnotíte vy?
Lidya je digitální platforma pro poskytování krátkodobých úvěrů v segmentu malých a středních firem. Specializujeme se na provozní úvěry pro rozvoj podnikání. V tom byl tento rok pro nás trochu náročnější. Některé sektory byly vládními opatřeními zasaženy natolik, že více než nad rozvojem jsme přemýšleli nad tím, jak vše ustát a přežít. Na druhou stranu se některých sektorů krize dotkla pouze okrajově, nebo dokonce v krizi dokázaly růst. Současná situace donutila řadu firem k digitalizaci služeb a zlepšení komunikace se zákazníky, což je bezesporu správný směr. Jiné firmy klesající příjmy přiměly k zefektivnění některých vnitřních procesů a úspoře nákladů, bohužel v některých případech i formou snižování počtu pracovních míst. Na trh jsme vstoupili krátce před prvním lockdownem a přesto, nebo snad právě proto, jsme již poskytli stovky úvěrů. Více než 90 % klientů čerpá naše provozní financování opakovaně. Firmy vítají vznik alternativy k tradičnímu bankovnímu financování, a to je pro nás důkazem, že své místo na trhu máme.
Jaké subjekty vás nejčastěji oslovují? Kdo jsou vaši typičtí klienti?
Předně – spolupracujeme s firmami z celé České republiky, umožňují nám to naše zcela digitální procesy. Našimi typickými klienty jsou transportní a logistické firmy, stavební společnosti, výrobní společnosti, e-shopy, pomáháme ale i mnoha dalším. Například provoz nákladního auta stojí desítky, spíše stovky tisíc měsíčně, a na to jsou třeba finance. Výrobní firmy potřebují pro svůj provoz nakupovat materiál či suroviny, stejně tak stavební firmy. E-shopy potřebují zdroje, za které nakoupí např. sezónní zboží. Těmto firmám dokážeme zajistit chybějící prostředky rychle, bez ručení, a navíc bezúčelově. S pokračující krizí se čím dál častěji setkáváme s firmami, které potřebují vykrýt krátkodobý nesoulad ve svém cash-flow způsobený prodlužující se dobou splatnosti faktur napříč celou ekonomikou.
V čem jsou hlavní výhody vaší služby? Proč se firmy obracejí na vás, a ne na tradiční banku?
Segment malých a středních firem je podfinancovaný dlouhodobě. Již před koronakrizí v České republice pro tyto firmy chybělo přes 1,8 biliónu korun. Vycházíme u údajů International Finance Corporation, která je součástí skupiny Světové banky. V reakci na dopady koronakrize banky ještě více zpřísnily a omezily poskytování úvěrů. Vlivem restriktivních opatření se do problémů často dostaly i ty společnosti, které prosperovaly, a jejich podnikání bylo dobře nastavené. Dosavadní státní kompenzace se navíc ukazují jako naprosto nedostatečné, neúčinné, administrativně složité, a pro mnoho firem jsou nedosažitelné. A když už ano, tak jejich výplata trvá příliš dlouho. Náš model je konstruovaný trochu jinak, máme dle dosavadních zkušeností dobře nastavené řízení rizik, analyzujeme primárně aktuální cash flow firem, a jsme schopni poskytnout prostředky i firmám, které banky zcela nebo částečně z různých důvodů odmítly – například nemají dostatečnou historii, nemohou úvěr zastavit či jiným způsobem zajistit, nebo podnikají v oborech, které banky nepodporují.
Jak to funguje v praxi?
Je to procesně velmi jednoduché, digitální a bezkontaktní, což firmy v této době oceňují. Zájemce o půjčku nás kontaktuje, elektronicky pošle jen tři poslední měsíční výpisy z firemního bankovního účtu. Nepožadujeme žádné další dokumenty jako rozvahu, výsledovku, daňové přiznání či popis podnikatelského záměru, které jsou třeba u bank obvyklou součástí žádostí. Naše unikátní algoritmy následně vyhodnotí rizikovost firmy, vypočítají výši úvěru a stanoví cenové parametry financování, které můžeme poskytnout. Pokud zájemce úvěrovou nabídku přijme, elektronicky podepíše úvěrovou smlouvu a my mu peníze ihned odešleme na účet. To vše dokážeme zvládnout v průměru do 24 hodin. Splatnost úvěru je přitom 30 dní. I když se to může zdát krátké, ukazuje se, že taková služba u nás chybí a je o ni zájem. A to právě proto, že prostředky firma může splatit rychle a nenese si dlouhodobou zátěž úvěru.
V čem vidíte hlavní proměnu podnikání a co byste doporučil firmám do budoucna?
Novým normálem bude digitalizace. Firmy by měly, pokud mají příležitost a jejich obor to umožňuje, pokračovat v digitalizaci svých služeb, nebo alespoň komunikace se svými zákazníky. Rovněž finanční likvidita bude klíčová pro zvládnutí krize. Tu je potřeba pečlivě hlídat například udržováním skladových zásob v přiměřené výši, aktivní prací s pohledávkami, jejich vymáháním nebo prodejem. Rovněž doporučuji, je-li to potřebné, s předstihem řešit možnosti externího financování u bank nebo u alternativních poskytovatelů financí, jakým je například Lidya, která poskytuje firmám krátkodobé provozní úvěry bez jakéhokoliv zajištění. Řešit financování na poslední chvíli nebývá výhodné. No a v neposlední řadě budeme muset nadále pozorně sledovat státem stanovovaná pravidla a omezení pro podnikání. Lze očekávat, že minimálně první polovina roku 2021 bude vlivem dopadů koronavirové krize hodně turbulentní.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer