INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

gram ostnost 4Podle aktuálních dat společnosti EMA data každý 13. Čech hodnotí svou finanční gramotnost jako špatnou nebo dokonce velmi špatnou. Přesto se právě tato skupina loni nevěnovala vylepšení svých znalostí. Má to ale v plánu – v roce 2021 se lidé se špatnou finanční gramotností chtějí v této oblasti vzdělávat až v 75 % případů.

Finanční gramotnost Čechů dlouhodobě odpovídá průměru OECD. I Češi hodnotí své znalosti obdobně. Z aktuálního průzkumu společnosti EMA data vnímá svou finanční gramotnost 43 % jako docela slušnou a 38 % jako průměrnou. Naopak 8 % cítí, že jejich orientace ve světě financí je špatná nebo velmi špatná. „Podle očekávání roste představa o vlastní schopnosti orientovat se ve světě financí s věkem a také vzděláním. Ne vždy je zde ale platná rovnice, že vyšší vzdělání s sebou nese i vyšší finanční gramotnost. Velkou roli hraje sociální zázemí a způsob, jakým primární rodina fungovala směrem k penězům a jaký měl člověk v nakládání s nimi vzor jako dítě,“ vysvětluje šéf obsahu EMA data Petr Zámečník.

Financím nerozumí, přesto se nevzdělávají

Přesto, že naše finanční gramotnost není z nejvyšších, nevzděláváme se. Podle EMA data více než polovina Čechů loni nevěnovala zvyšování finančních znalostí žádný čas. Nejhůře na tom je skupina respondentů s nejnižší finanční gramotností, kde nejevila zájem o finanční vzdělávání drtivá většina, 75 %. „Je to logické. Ti, kteří financím nerozumí, jim patrně nerozumí proto, že této oblasti našeho života nepřikládají velkou váhu. Proto ani neusilují o zlepšení svých znalostí a dovedností v nakládání s penězi,“ doplňuje Petr Zámečník.

Blýská se na lepší časy?

Plány pro rok 2021 mají Češi výrazně ambicióznější – dvě třetiny (64 %) se totiž plánují finančně vzdělávat. Takové plány mají především lidé se špatnou (tvrdí to 75 % z nich) a velmi špatnou finanční gramotností (66 %). Na plánech se projevuje také věk a mladší respondenti chtějí své finanční znalosti rozšiřovat ve větší míře než ti starší. „Trochu to připomíná novoroční předsevzetí, kdy jsme v lednu plni elánu a optimismu a máme chuť svůj život měnit a zlepšovat. Realita ovšem bývá jiná a nepředpokládám, že v oblasti financí tomu bude jinak. Ostatně o tom svědčí i úroveň naší finanční gramotnosti, která se navzdory těmto proklamacím v dlouhodobém horizontu výrazně nelepší,“ uzavírá Zámečník.
------------
O průzkumu
Průzkum společnosti EMA data proběhl on-line a zúčastnilo se ho 1 150 respondentů ve věku 21–61 v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, regionu a ekonomické aktivity. Sběr dat probíhal 8.–10. ledna 2021.

(tz)

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3