INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

gram ostnost 4Podle aktuálních dat společnosti EMA data každý 13. Čech hodnotí svou finanční gramotnost jako špatnou nebo dokonce velmi špatnou. Přesto se právě tato skupina loni nevěnovala vylepšení svých znalostí. Má to ale v plánu – v roce 2021 se lidé se špatnou finanční gramotností chtějí v této oblasti vzdělávat až v 75 % případů.

Finanční gramotnost Čechů dlouhodobě odpovídá průměru OECD. I Češi hodnotí své znalosti obdobně. Z aktuálního průzkumu společnosti EMA data vnímá svou finanční gramotnost 43 % jako docela slušnou a 38 % jako průměrnou. Naopak 8 % cítí, že jejich orientace ve světě financí je špatná nebo velmi špatná. „Podle očekávání roste představa o vlastní schopnosti orientovat se ve světě financí s věkem a také vzděláním. Ne vždy je zde ale platná rovnice, že vyšší vzdělání s sebou nese i vyšší finanční gramotnost. Velkou roli hraje sociální zázemí a způsob, jakým primární rodina fungovala směrem k penězům a jaký měl člověk v nakládání s nimi vzor jako dítě,“ vysvětluje šéf obsahu EMA data Petr Zámečník.

Financím nerozumí, přesto se nevzdělávají

Přesto, že naše finanční gramotnost není z nejvyšších, nevzděláváme se. Podle EMA data více než polovina Čechů loni nevěnovala zvyšování finančních znalostí žádný čas. Nejhůře na tom je skupina respondentů s nejnižší finanční gramotností, kde nejevila zájem o finanční vzdělávání drtivá většina, 75 %. „Je to logické. Ti, kteří financím nerozumí, jim patrně nerozumí proto, že této oblasti našeho života nepřikládají velkou váhu. Proto ani neusilují o zlepšení svých znalostí a dovedností v nakládání s penězi,“ doplňuje Petr Zámečník.

Blýská se na lepší časy?

Plány pro rok 2021 mají Češi výrazně ambicióznější – dvě třetiny (64 %) se totiž plánují finančně vzdělávat. Takové plány mají především lidé se špatnou (tvrdí to 75 % z nich) a velmi špatnou finanční gramotností (66 %). Na plánech se projevuje také věk a mladší respondenti chtějí své finanční znalosti rozšiřovat ve větší míře než ti starší. „Trochu to připomíná novoroční předsevzetí, kdy jsme v lednu plni elánu a optimismu a máme chuť svůj život měnit a zlepšovat. Realita ovšem bývá jiná a nepředpokládám, že v oblasti financí tomu bude jinak. Ostatně o tom svědčí i úroveň naší finanční gramotnosti, která se navzdory těmto proklamacím v dlouhodobém horizontu výrazně nelepší,“ uzavírá Zámečník.
------------
O průzkumu
Průzkum společnosti EMA data proběhl on-line a zúčastnilo se ho 1 150 respondentů ve věku 21–61 v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, regionu a ekonomické aktivity. Sběr dat probíhal 8.–10. ledna 2021.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3