Brambory oproti červenci pořídíme zhruba o čtvrtinu levněji. Za 10 kusů vajec velikosti M zaplatíme v průměru 27 korun, což je o 6 korun méně než v létě a dokonce o 23 korun méně než na začátku roku.
Připlatíme si naopak za mléčné výrobky, především bílý jogurt (49 %), máslo (24 %) nebo sýr eidam (11 %). Téměř o pětinu zdražil konzumní chléb nebo jablka. Průměrná sleva sledovaných položek v akčních letácích byla 31 %. Vyplývá to z listopadového srovnání cen 13 vybraných základních potravin v akčních letácích, který provedla Česká distribuční. Ta je součástí skupiny VLTAVA LABE MEDIA a zároveň největším distributorem tištěných letáků v České republice.
„Vývoj cen potravin je pro většinu lidí jedním z nejdůležitějších témat a letos to platí obzvlášť. V České distribuční pravidelně monitorujeme situaci na trhu, a proto jsme s odstupem několika měsíců opět provedli analýzu cen základních potravin v akčních letácích. Obecně se dá říct, že od července k výrazným cenovým výkyvům nedošlo. Určitou výjimku představují mléčné výrobky, zejména bílý jogurt nebo máslo, kde průměrná cena vzrostla o polovinu, resp. čtvrtinu.
Spotřebitele však nepochybně potěší, že akční ceny většiny sledovaných položek klesají. Nejvíce je to znát u brambor, vajec, mouky nebo vepřové pečeně. Domácnostem se opravdu vyplatí sledovat akční letáky. Díky nim mohou za nákup základních potravin ušetřit až třetinu výdajů,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Většina základních potravin zlevnila
Ze třinácti sledovaných položek jich oproti červenci pořídíme levněji celkem osm. Největší procentuální zlevnění se týká brambor, kde za kilogram zaplatíme o 28 % méně. Kilogram hladké pšeničné mouky je levnější o 21 %, při nákupu deseti vajec velikosti M ušetříme v průměru 17 %. Za bílé pšeničné pečivo, výčepní lahvové pivo nebo krystalový cukr ušetříme v řádu jednotek procent. Nejvýraznější korunová úspora je u vepřové pečeně, zhruba 15 korun na kilogram.
Mléčné výrobky jsou zpravidla dražší
Ačkoli mléko v posledních měsících nepatrně zlevnilo, některé mléčné výrobky spíše zdražily. Zatímco v červenci stálo 150 g bílého jogurtu zhruba 8 korun, teď bychom za něj zaplatili o polovinu více, tedy 12 korun. Jde o největší procentuální zdražení ze sledovaných položek. Výrazné zdražení je patrné také u másla, kde si za kilogram připlatíme průměrně 37 korun, a eidamu, jehož cena za kilogram vzrostla o 17 korun. O jednotky korun navíc zaplatíme za kilogram konzumního kmínového chleba nebo jablek.
Budoucnost tištěných letáků je ohrožena
Akční letáky pomáhají lidem výhodně nakupovat a efektivně bojovat s inflací, přičemž většina spotřebitelů stále preferuje tištěný leták. Jejich budoucnost však může být zásadně ovlivněna chystaným zavedením recyklačních poplatků za produkci tištěných letáků. Nové opatření má být součástí novelizace zákona o obalech ze strany Ministerstva životního prostředí, které se netají snahou výrazně omezit produkci letáků. Pro mnohé skupiny spotřebitelů, zejména seniory nebo rodiny s dětmi, by horší dostupnost tištěných letáků, a tedy informací o akčních nabídkách, znamenala výrazné omezení příležitostí k výhodným nákupům a úsporám.
„Takřka 60 % seniorů žije v domácnosti bez výpočetní techniky a bez internetu. Nutno dodat, že ani pro zbylých 40 % seniorů není listování v on-line letáku, např. na počítači, mnohdy komfortní. Představa, že senioři budou listovat v letáku na mobilním telefonu je pak téměř sci-fi. Ze zkušenosti víme, že mnoho seniorů má velké problémy chytrý telefon vůbec ovládat, navíc si toho na tak malém displeji opravdu moc nepřečtou. Tohle všechno navíc vyžaduje být připojen k internetu a ten ve svém mobilu používá méně než třetina seniorů. Rušení či omezování tištěných letáků vnímají senioři jako diskriminaci a velmi často se na nás v tomto ohledu obracejí,“ říká Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů České republiky.
Srovnání průměrných cen potravin v akčních letácích v únoru, červenci a listopadu 2023:
(tz)