V červnu letošního roku si společnost MasterCard nechala od nezávislé výzkumné firmy GfK realizovat spotřebitelský průzkum s názvem MasterIndex. Výsledky průzkumu ukázaly, že 74 % domácností vnímá svou současnou finanční situaci jako stejnou nebo horší ve srovnání s předchozím rokem. Nejvíce negativních postojů k finanční situaci projevují lidé ve věku od 60 – 69 let, lidé s univerzitním vzděláním a lidé s měsíčním příjmem od 12 000 Kč.
Výhledy českých domácností do budoucna jsou však stále optimistické, protože 62 % z nich věří, že za rok bude jejich situace stejná nebo lepší. „Letošní průzkum společnosti MasterCard prokázal, že většina domácností stále smýšlí o své finanční budoucnosti pozitivně. A to i přes nepřízeň současné celoglobální finanční krize. Téměř třetina, 26 % dotázaných si myslí, že bude jejich finanční situace za rok lepší než dnes. Dalších 36 % se domnívá, že na tom budou stejně jako v letošním roce," říká Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.
Nejoptimističtější očekávání mají lidé ve věku od 18 – 29 let, lidé se středoškolským vzděláním a lidé s měsíčním příjmem nad 30 000 Kč. „Průzkum MasterIndex ukázal jeden zajímavý fakt. Čeští muži totiž smýšlejí o své finanční situaci pozitivněji než české ženy. Celých 67 % mužů se domnívá, že finanční situace bude stejná nebo lepší, kdežto ženy si to myslí pouze v 56 %," dodává Pavel Javorský.
Jak Češi šetří?
I přes nepříznivé finanční situace českých domácností, MasterIndex ukázal, že Češi velmi myslí na svou budoucnost ohledně financí a dokážou šetřit. Více než polovina Čechů (67 %) dnes dokáže ušetřit alespoň část svých pravidelných příjmů. Většina dotázaných v současnosti pociťuje nárůst spotřebitelských cen, a proto se do budoucna budou snažit ušetřit zejména na větších nákupech.
***
O projektu MasterIndex
Společnost MasterCard provádí spotřebitelský průzkum MasterIndex v různých zemích Evropy pravidelně. V roce 2010 ho společnost poprvé představila i v České republice. Výzkum byl realizován jako Usage & Attitude studie klientů bank v České republice. Data byla získávána prostřednictvím CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) a také v on-line panelu společnosti GfK s použitím strukturovaného dotazníku. Cílová skupina byla definována jako reprezentativní česká populace ve věku 18-69 využívající služeb bank. Reprezentativnost byla sledována dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště.
Dotazování proběhlo ve všech regionech České republiky od 6. do 20. června 2011 a celkem bylo provedeno 965 kompletních rozhovorů.
(tz)