INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Obrázek1 copy copy copy copyObdobí nepředvídatelných cenových výkyvů je nejspíš u konce. Už loni se ceny stavebních materiálů stabilizovaly a letošní rok by se měl nést ve stejném duchu. Očekává se, že ceny materiálů budou stagnovat.

Stabilizaci cen stavebních materiálů pro letošek očekává většina ředitelů firem (63 %). Usnadní jim to plánování a výběr materiálů pro nové projekty. S narůstajícím zájmem o ekologický a udržitelný přístup se dá předpokládat stále častější prosazování alternativních materiálů na stavbách. Část dotázaných (22 %) stabilizaci cen nevěří a očekává zdražení materiálů, a to v průměru o 8 %. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research.

Její ředitel, Michal Vacek, řekl, že: „Po turbulentním období, kdy vývoj cen některých stavebních materiálů připomínal křivku horské dráhy směrem vzhůru, se ceny relativně ustálily. Je ale třeba si uvědomit, v jaké hladině – a to až o desítky procent výš než v minulosti, s nulovou vizí návratu zpět. V případě zásob materiálů stavební společnosti nyní nevnímají jeho nedostatek, jako tomu bylo v minulosti, což výrazně negativně ovlivnilo ceny. Prudké navýšení cen korespondovalo s vysokou poptávkou a nízkou nabídkou, k čemuž v současné době nedochází a ani tomu nic nenasvědčuje.“

„Vzhledem ke stagnaci poptávky nečekám výraznější nárůst cen stavebních materiálů, u některých komodit jsme zaznamenali spíše jejich pokles. Dodávky jsou stabilní, materiálu je na trhu dostatek,“ sdělil obchodní ředitel COLAS CZ Tomáš Hlaváček. A Radek Mrázek, místopředseda stavební společnosti BAK souhlasil: „Očekávám konstantní ceny materiálů, bez velkých výkyvů cen a množstevních dodávek, pokud se samozřejmě nezmění geopolitická situace v Evropě, ale dnes i ve světě, a nedojde ke skokovému zdražení komodit. To ale nejsme schopni nikdo predi­kovat a můžeme pouze pasivně pozorovat.“

„Ceny stavebních materiálů nadále rostou, ale tempo růstu výrazně zpomalilo oproti předchozímu roku, jenž byl výrazně ovlivněn obecným růstem inflace. Vyhlídky však nejsou ideál-ní – v některých regionech se již začín­á projevovat nedostatek základních stavebních surovin, jako je stavební kámen či štěrkopísek. Nejde sice ještě o kritické množství, přesto se výrazně prodlužuje dovážení z destinací, a tím dochází i k růstu ceny,“ vyjádřil se k tématu předseda představenstva Hochtief CZ Tomáš Koranda, který patřil do druhé skupiny dotázaných.

Dvě pětiny stavebních společností už nečelí obtížím spojeným s nedostatkem stavebního materiálu (44 %). Díky tomu se jim daří dodržovat smluvené termíny a plynule navazují na realizaci plánovaných projektů. Přestože většina stavebních materiálů je na trhu k dispozici, u některého zboží firmy stále řeší problémy s dostupností (55 %). Jde hlavně o specializovaný nebo hojně poptávaný materiál. Vedle výkyvů na trhu patří mezi nejčastější důvody také komplikace v logistice nebo neočekávané zpoždění ve výrobě, a tedy i dočasná nedostupnost.

Udržitelnost a inovace jsou témata, která rezonují nejen mezi stavebními firmami. Například alternativní stavební materiály už aktivně využívá třetina podniků. Jejich motivací je hlavně úspora energií. Stále významnější roli ale hraje snaha minimalizovat dopady na životní prostředí. Společnosti v praxi využívají například recyklované materiály, přírodní izolace nebo nové kompozitní materiály. Na druhou stranu dvě třetiny respondentů zatím nevyužívají žádný z materiálů, který by nahradil tradiční stavební materiál nebo metody. Některé z firem se brání zavedení novinek třeba kvůli konzervativnímu přístupu nebo větším investicím, které by bylo třeba na začátku vložit. Trend i přesto směřuje k udržitelnosti a inovacím, a ukazuje se, že zájem o nové nebo alternativní materiály v budoucnu nejspíš dál poroste.

Více než polovina společností (58 %) preferuje nákup stavebních materiálů výhradně od domácích dodavatelů. Tento trend je ovlivněn několika faktory. Primárně společnosti oceňují snadnou dostupnost zboží na lokálním trhu, projevují významnou důvěru v české podniky a usilují o podporu místního hospodářství. Dalšími motivujícími faktory jsou redukce nákladů na dopravu a eliminace komplikací spojených s mezinárodní přepravou. Naopak, 42 % dotazovaných společností zavedlo hybridní model nákupní strategie, kombinující dodávky jak z domácích, tak zahraničních zdrojů. Tento přístup nabízí širší spektrum materiálů a umožňuje společnostem flexibilně reagovat na případný nedostatek materiálů na určitých trzích. Kromě toho firmy mohou porovnávat více nabídek a vybírat nejvýhodnější cenové nabídky. Zajímavým zjištěním je, že žádná z dotazovaných společností neuvedla, že by nakupovala stavební materiály výhradně ze zahraničí. To může odrážet dominantní postavení lokálních zdrojů a dodavatelů v rámci stavebního sektoru v České republice, stejně jako potenciální výzvy spojené s importem, včetně vyšších logistických nákladů a rizika zpoždění dodávek. Přestože domácí dodavatelé mají jasnou převahu, otevřenost k mezinárodním trhům zůstává klíčovým prvkem nákupních strategií stavebních společností.

Kamil Jeřábek, generální ředitel Wieneberger, podotkl: „Trh se stavebními materiály je vzhledem k propadu poptávky v loňském roce zásobený. Nicméně, s příchodem stavební sezóny a opatrně pozitivnějším výhledem, tento rok opět obnovujeme výrobu a postupně budeme doplňovat veškerý sortiment,“ doplnil téma za výrobce stavebních materiálů.

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2024 zpracované analytickou společností CEEC Research, www.ceec.eu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3