O novém rozrůstajícím se fenoménu evropských fotbalových fanoušků, tzv. fandech bez hranic, informují společnost MasterCard a vysoká škola European Business School (EBS). Ať už se jedná o výdaje za návštěvy utkání v zahraničí, platby za televizní programy, nebo koupi klubového reklamního zboží, fandové bez hranic utratí za sezónu celkem tolik, že by to stačilo na výstavbu 100 stadiónů, jako je Fußball Arena v Mnichově, nebo na koupi 372 Cristianů Ronaldů či dokonce 562 Fernandů Torresů.
Čísla zveřejněná před letošním finále Ligy mistrů, v němž se v sobotu 19. května 2012 na stadiónu Fußball Arena v Mnichově střetne FC Bayern Mnichov s Chelsea FC, ukazují, že jednu čtvrtinu evropských milovníků fotbalu tvoří právě fandové bez hranic. Přičemž nejpopulárnějším zahraničním týmem je FC Barcelona (29 %), následují Real Madrid (10 %) a Manchester United FC (8 %).
„Studie společnosti MasterCard zkoumá posuny v chování fotbalových fanoušků a sleduje, jaký vliv na útratu fandů mají změny v tom, jak se ztotožňují s kluby. Je fascinující sledovat, jak si fandové hledají nové způsoby přiblížení se hře – například tím, že si oblíbí nějaký zahraniční klub, aby si více užili fotbalové momenty k nezaplacení," uvedl Hany Fam, ředitel pro strategická partnerství a rozvoj trhu společnosti MasterCard Europe.
Jak fandové bez hranic utrácejí?
Fandové bez hranic za sezónu utratí celkem 35 miliard eur, a to následovně:
• Jedna pětina těchto výdajů, neboli 7,5 miliardy eur, jde na poplatky za placenou televizi.
• Reklamní zboží se značkou klubu odčerpá 13 % z veškerých útrat zahraničních fandů.
• Návštěva utkání představuje 10 % výdajů fandů bez hranic, přičemž další 2,5 miliardy eur jdou na jídlo, pití a další zboží zakoupené na místě.
• 6 % utratí při návštěvě restaurací nebo sportovních barů kvůli sledování utkání na velkoplošné obrazovce a 5 % představují poplatky klubovým televizním kanálům.
• Na domácí utkání zahraničního klubu jezdí každý čtvrtý fanda. Ubytování a cestování spojené s přítomností na utkání nebo návštěvou oblíbených stadionů stojí fandy bez hranic každoročně 8,75 miliardy eur – tedy jednu čtvrtinu celkových výdajů.
• Jedna třetina všech fandů bez hranic si zarezervovala cestu jen kvůli utkání nebo návštěvě stadionu, jedna pětina úmyslně spojuje návštěvu utkání s krátkým pobytem v daném městě anebo začlení utkání do obvyklé dovolené. To má pozitivní dopady na cestovní ruch.
• Města, která fandové bez hranic navštíví kvůli utkání, tak celkově za sezónu získají asi 4,5 miliardy eur.
Kategorie fanoušků bez hranic
Zpráva dělí fandy bez hranic do těchto tří skupin:
Fandy tváře klubu přitahuje fotbalová filozofie klubu (85 %) a jeho úspěchy (79 %), přičemž představují téměř dvě třetiny (60 %) všech fandů bez hranic.
Fandové regionu tvoří 12 % celkového množství fandů bez hranic. Mnozí fandí „svému" zahraničnímu týmu, protože mají určitý vztah k jeho domovskému městu. 55 % z nich pravidelně navštěvuje region, z něhož klub pochází.
Fandové hvězd představují 11 % fandů bez hranic. Jejich klubová přízeň se řídí konkrétními osobnostmi hráčů nebo trenérů a jsou ochotni změnit barvy podle toho, kam se přesunou jejich oblíbenci.
Ředitel Institutu pro sport, obchod a společnost na německé vysoké škole EBS profesor Sascha Schmidt, poukázal na tři základní trendy, které daly vzniknout kategorii fandů bez hranic.
„Zaprvé narůstající mobilita v kombinaci se snadnějším a levnějším mezinárodním cestováním znamená, že zahraniční kluby již nejsou nedosažitelné. Zadruhé nové možnosti přístupu k informacím dovolují fanouškům získávat snadno informace o zahraničních klubech a komunikovat s fandy z jiných zemí, díky čemuž získávají pocit větší sounáležitosti s klubovým životem. A konečně nárůst publicity a statusu celebrit u špičkových světových hráčů a trenérů překonává jazykové a kulturní rozdíly a působí jako tmel, který spojuje fandy z různých zemí."
***
O společnosti MasterCard Europe
Společnost MasterCard Europe je subjekt odpovědný za řízení obchodní činnosti MasterCard Worldwide v Evropě. MasterCard Europe, se sídlem v belgickém Waterloo, spolupracuje s 51 evropskými zeměmi, které jsou administrativně rozděleny do tří zákaznických oblastí. Tyto oblasti zahrnují jednotný evropský platební prostor (SEPA), vyspělé trhy a rozvojové trhy Evropy, které sahají až k východním hranicím Ruska. Díky své síti místních zastoupení dokáže MasterCard Europe naplňovat rozličné potřeby zákazníků na nejrůznějších trzích po celé Evropě a umožňuje tak lidem obchodovat jejich vlastním způsobem a v jejich vlastním jazyce.
MasterCard přispívá k rozvoji globálního obchodování tím, že poskytuje životně důležité ekonomické spojení mezi finančními institucemi, podniky, držiteli karet a obchodníky na celém světě. Jakožto poskytovatel licencí, zpracovatel a poradce společnost MasterCard rozvíjí a uvádí na trh platební řešení, zpracovává každoročně více než 18 miliard plateb a poskytuje špičkové analytické a poradenské služby zákazníkům z řad finančních institucí a obchodníků. Prostřednictvím svého portfolia značek, mezi něž patří MasterCard®, Maestro® a Cirrus®, slouží MasterCard Worldwide spotřebitelům i podnikům ve více než 210 zemích a územích. Další informace naleznete na www.mastercardworldwide.com.
(tz)