INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
01_KUPEG_logo_
Pohledávky – téma, které dnes řeší téměř každá firma. Obchodování na otevřený obchodní úvěr – neboli na principu pohledávek s odloženou splatností – je v současném ekonomickém prostředí nutností. Tržní zvyklosti nutí firmy k dodávkám, za které dostanou zaplaceno v lepším případě až za několik týdnů. To často znamená doplňovat pracovní kapitál cizími zdroji – bankovními úvěry, factoringovým financováním, atd. Nepřijde-li potom platba, nebo se výrazně zpozdí má management firmy pěkný bolehlav – musí splácet úvěry, platit svým dodavatelům a najednou tak nějak není z čeho. Protože dnes pohledávky často tvoří velkou část majetku firem, je potřeba se o ně dobře starat – do úprav firemních prostor přece také firma investuje. Credit management, neboli správa pohledávek, je spousta práce která se mnohonásobně vyplatí.

KUPEG_IMG_7091

Myslet si znamená málo vědět

Všechno začíná správným výběrem toho, komu bude firma na otevřený úvěr dodávat. Mohlo by se zdát, že se jedná o triviální záležitost. Prostě se domluvím s panem XY, ten má velkou firmu, odebere spoustu zboží a za tři měsíce zaplatí. Vždyť jsem o něm slyšel, že je slušný. Ale ouha – za tři měsíce platba nikde a pan XY i když je slušný (či právě proto?) doplatil na druhotnou platební neschopnost a je v insolvenci. Dnes je totiž potřeba o odběratelích získávat co možná nejvíce aktuálních informací a to jak finančních, tak tržních. I navenek dobrá firma dnes může dopadnout špatně – může mít latentní skryté problémy, či jí prostě také někdo nezaplatí a je to. Těchto případů bylo mnoho v iniciačním období krize v letech 2008-2009. Takže informace a zase informace – vždyť přece žijeme v informační společnosti. Informace si firma může zajišťovat vlastními silami – to však většinou nevychází úplně lacino. Na trhu existují informační agentury, které informace o odběrateli seženou, utřídí a často i doporučí rámec obchodování, aniž by však nesly následky omylu. To může vyvolat zvýšené náklady na právníky v případě zmýlené.

Na rozdíl od nich například úvěrové pojišťovny obstarají informace, provedou jejich analýzu, stanoví maximální limit (doporučení pro rozsah otevřených pohledávek,) a navíc do jeho výše pohledávky pojistí a případně pomohou s vymáháním. Takže v případě nezaplacení se firma ke svým penězům dostane. Informace je tedy třeba neustále obnovovat, pokud možno monitorovat finanční situaci odběratele a zprávy z trhu. Prostě jak již bylo řečeno – spousta práce.

Jasné smlouvy, dobří přátelé

Nezanedbatelnou součástí celého procesu je správné vystavení faktur a dalších dokumentů, potvrzujících dodávku a její převzetí. Opět – většina firem řekne, že se jedná o běžnou a "zvládnutou" agendu. Opak je ale pravdou – málokdo by asi uvěřil, kolik problémů se vyskytne, je-li potřeba právně prokázat existenci a oprávněnost pohledávky či správné dodání zboží nebo služeb. Každé odvětví má jiné dodací zvyklosti, jedno však je společné – objednávku, fakturu a dodací dokument je možné relativně jednoduše zbavit právních nedostatků. Faktura (objednávka) musí obsahovat přesnou identifikaci smluvních subjektů – mnohdy se stává, že odběratel není uveden přesně (například v Německu je rozdíl mezi GMBH a GMBH und CO. KG) a už to je mnohdy důvod minimálně k zásadnímu odkladu platby. Dále je třeba přesně specifikovat co, v jaké kvalitě a množství bylo dodáno – vyhneme se tak diskusi a sporům, že na faktuře je něco jiného než bylo objednáno - dodáno. V neposlední řadě je dobré detailně popsat cenu – a to jednotkovou a součet včetně indikace daní, sazeb, atd. Firma se tak vyhne dokazování, ve kterém bude pravděpodobně úspěšná, které však bude trvat poměrně dlouho. A dodací dokument, který by měl opět obsahovat podrobné údaje o druhu, kvalitě, množství, jednotkové ceně a ceně celkem musí být potvrzen ze strany odběratele – a pozor – oprávněnou osobou. Jinak se firma vystavuje možnému časovému skluzu díky "dohledávání". A čas – to je faktor, který ovlivňuje firemní finance.

Pozdě bycha honit

Firma našla odběratele, v pořádku mu dodala a vše náležitě zdokumentovala a vyfakturovala (zaslala fakturu). Teď se tedy těší na platbu. První věcí je mít v pořádku evidenci termínů splatnosti a pečlivou a okamžitou evidenci pohybů na účtech. Tak firma zjistí, že i když splatnost faktury již uplynula, platba stále ještě nepřišla. A firma by to měla zjistit co nejdříve a nastavit si periody upomínání. Nebojme se upomínat kohokoliv – třeba jen zapomněl a upomínání není nic špatného. Samozřejmě není nutné hned po čtrnácti dnech hrozit soudem, ale připomenout se je správné. Upomínání by mělo být odstupňováno podle uplynulého času a firma by měla být připravena např. po třetí upomínce již učinit další kroky. Měla by však vědět jaké kroky to budou – mimosoudní vymáhání přes agenturu, předání vymáhání právní kanceláři, atd. Například KUPEG úvěrová pojišťovna, a.s. je připravena svým klientům plně asistovat v procesu vymáhání – k tomu má své vlastní specialisty, kteří tuto složitou a nepříjemnou agendu jsou schopni dělat jménem klienta, ale hlavně za něj.

Čas – již jsme se o něm několikrát zmínili – to je faktor výrazně ovlivňující úspěšnost vymáhání plateb, což je dnes bohužel běžnou součástí života firem. Čím dříve se o své peníze začnou starat, tím vyšší je pravděpodobnost, že je získají.

Co je tedy credit management?

Je to mnoho činností souvisejících s více oblastmi fungování a života firmy směřujících k jedinému cíli – aby nepřišla o majetek a peníze, které jí patří. Velkou část činností je možné úspěšně přenést na profesionály – například úvěrové pojišťovny – ale rozhodnutí o provádění správy pohledávek a přístup ke správě je v rukách vedení firmy. A že se mnohdy jedná o „životní" rozhodnutí, o tom se přesvědčilo mnoho firem v období krize.

Protože se úvěrovým pojištěním zabývám již více než dvacet let, vím, že toto pojištění se vším, co nabízí, může firmám v procesu credit managementu účinně pomoci; jak při výběru partnerů a stanovení jejich kredibility, tak v monitoringu situace a případném vymáhání. A neříkám to z pozice marketéra, ale klienta pojišťovny, kterým jsem mnoho let byl.

Ing. Martin Najman, ředitel marketingu, KUPEG, úvěrová pojišťovna, a. s.

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3