Občané si prostřednictvím systému Czech Point pořídili v roce 2022 přes 2,52 miliónu výpisů. Za celých téměř 16 let existence služby šlo o nejvytíženější rok – ve srovnání s předcházejícím rokem byl nárůst přes 21 % a oproti doposud rekordnímu roku 2016 čísla narostla o více než 14 %.
Za vyšším využíváním služby stojí i možnost podávání žádostí o mimořádný příspěvek na dítě, čísla by ale i tak prolomila historický mezník. Výrazný je trend rostoucího zájmu o elektronickou komunikaci – rekordní byl počet žádostí o zřízení datové schránky i převod listinných dokumentů do elektronické podoby. Vyplývá to ze statistik systému, který pro Ministerstvo vnitra provozuje společnost NEWPS.CZ. „Oblíbenost využívání kontaktních míst veřejné správy Czech Point stále roste. Podávání žádostí o mimořádný příspěvek na dítě navíc ukázalo, že lze tento eGovernmentový projekt snadno využít i pro řešení jednorázových agend,“ řekl Martin Řehořek, ředitel NEWPS.CZ. Ten stál u zrodu projektu Czech Point a jeho implementace od samého počátku a je jednatelem společnosti NEWPS.CZ, která Czech Point provozuje již od roku 2008, tedy téměř po celou dobu jeho existence.
„Statistiky ukazují jednoznačný trend stále rostoucího zájmu občanů o elektronickou komunikaci se státem a úřady. V loňském roce byl historicky rekordní počet žádostí o zřízení datové schránky na kontaktních místech veřejné správy, podalo ji téměř 149 000 občanů. Naprosto zřetelně je dlouhodobý trend digitalizace vidět u ověřené konverze dokumentů. Opět poklesl počet konverzí z elektronické do listinné podoby (232 000 celkem) a zároveň opakovaně rostl počet konverzí opačným směrem, tedy z listinné do elektronické podoby (471 000). Není to přitom tak dávno, kdy zájem byl opačný. Ještě v létě 2018 byly počty stejné,“ doplnil Martin Řehořek z NEWPS.CZ.
Výpisu z obchodního rejstříku si lidé v roce 2022 pořídili celkem 79 000. Toto číslo již dlouhodobě každý rok klesá, stejně jako počet pořízených výpisů z katastru nemovitostí – zájemci si jich v loňském roce pořídili celkem 138 000. Na stabilní úrovni se drží výpis ze živnostenského rejstříku (29 000) nebo všeobecně nejžádanější služba Czech Pointu, výpis z rejstříku trestů (664 000). Za celou dobu existence Czech Point systém poskytl přes 29,6 miliónu výpisů.
Projekt Czech Point představuje garantovanou službu pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa, kde je možné získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů, úředně ověřit dokumenty a listiny, převést písemné dokumenty do elektronické podoby, a naopak, získat informace o průběhu správních řízení ve vztahu k občanovi nebo dát podání pro zahájení řízení správních orgánů. Czech Point tak přináší značné ulehčení komunikace se státem, protože umožňuje využívat údaje ve vlastnictví státu tak, aby byly minimalizovány požadavky na občany. V současné době má Czech Point přes 7300 poboček na obecních úřadech, poštách, u notářů, v kancelářích Hospodářské komory, ale i na více než stech zastupitelských úřadů v zahraničí. Každoročně si přes tento systém občané pořídí přes dva milióny výpisů.
Společnost NEWPS.CZ vznikla ze servisní organizace Novell Professional Services, jejímž hlavním úkolem byla podpora prodeje produktů Novell na území České a Slovenské republiky. V průběhu několika let se stala významným dodavatelem systémů českého eGovernmentu a již několik let patří mezi Top 100 ICT společnosti v Česku. Společnost NEWPS.CZ je specialista na IT procesy, digitalizaci, ochranu dat a zabezpečené přístupy. Podílí se na projektech jako Czech Point, Informační systém datových schránek, vnitřní integrace ICT systémů krajů a měst a mnoha dalších. Tyto projekty jsou dnes základními pilíři elektronizace veřejné správy. S nadsázkou lze tvrdit, že v České republice neexistuje úřad, který by nepoužíval řešení firmy NEWPS.CZ.
(tz)