Vést farmářský obchod není v dnešní době vůbec jednoduché. Zuzana Miková s Kateřinou Herešovou v tom ale mají praxi už 11 let, založily totiž firmu Marama s.r.o. Začínaly jako franšízová prodejna Sklizeno a nyní už více než šest let fungují samostatně. Zvládly přitom několik krizových období, a loni dokonce spolu s Matějem Záhorským otevřely ještě další podnik Špek a víno. Co je pro ně nejdůležitější při výběru dodavatelů? A daří se jim stabilně růst?
Na to nám odpověděla Zuzana Miková, spolumajitelka společností Marama a Špek a víno:
Co bylo vaší motivací začít podnikat v potravinách a gastronomii? Není to snadný obor...
S kamarádkou Kateřinou Herešovou jsme přemýšlely, co budeme po mateřské dělat. Ona neměla hlídání a věděla, že už by jí bývalá práce nevyhovovala. Já jsem zase pracovala v IT firmě, se kterou jsem hodně jezdila do zahraničí, a to jsem už taky nechtěla. Kateřina tenkrát četla článek o Sklizenu, které rozjíždělo franšízový koncept, a v tu dobu tu nic podobného nebylo, tak jsme se rozhodly, že to zkusíme. Malí farmáři se tenkrát vůbec nedostávali do velkých řetězců a pro spoustu z nich to platí dodnes. A tak jsme si otevřely farmářský obchod a začali od nich tedy odebírat ucelenou nabídku, jak říkáme, víkendového nákupu. Lidé u nás zkrátka seženou vše od čerstvého pečiva přes maso až po trvanlivé potraviny. Už šest let jsme ale samostatná Marama a hodně nás baví mít svobodu ve výběru dodavatelů a produktů.
Kdo je váš typický zákazník a odkud přichází? Z ulice, nebo například ze sociálních sítí?
Lokální zákazník je určitě typičtější, běžnější. Chodí k nám muži i ženy, nejvíce to jsou maminky, ženy, které rády vaří, maso u nás ale nakupují hodně i muži. Věkový průměr je od 25 do 55, přesto máme spoustu stálých zákazníků i mezi seniory, kteří chodí hlavně pro pečivo a také pro oravský špek. Ten je u nás vyhlášený a pojmenovaly jsme podle něj i náš druhý podnik Špek a víno. Zajímavé je, že ho léta bereme od jednoho dodavatele. Zkoušeli jsme i jiného, ale tento je opravdu nejlepší a na prodejích to je znát. Jsme mu tedy věrní už 11 let.
Ale to není celý váš příběh, že?
Jednu dobu jsme v Maramě měly e-shop Woltu, a co si lidé byli schopni objednat, bylo úsměvné, třeba ořechové máslo a sirup, aby si udělali palačinky... Rychloobrátkové věci jsme tam ale mít nemohli, a i tak bylo náročné udržet nabídku aktuální. Wolt pak ještě změnil podmínky, a tak jsme spolupráci ukončily. Nyní fungujeme také jako výdejna PPL. V době ekonomické krize jsme si říkaly, že bychom si tím mohly přilákat nové lidi, ale teď spíš zvažujeme, jestli to budeme do budoucna stíhat, protože nám opravdu chodí třeba i 50 balíků denně.
Jak je Marama propojená s vaším tapas barem?
Marama je farmářský obchod a Špek a víno máme společně s majitelem Café Záhorský. Propojení vzniklo díky našemu přátelství s Matějem Záhorským, který má v gastronomii velké zkušenosti. My zase v prodejně nabízíme spoustu lokálních potravin a kvalitních vín, které můžeme do baru dodávat. V Dejvicích nám navíc všem chyběl příjemný podnik, kam by se dalo zajít na skleničku a něco dobrého, a tak jsme vytvořili společný koncept. Kromě toho jsou oba podniky hodně sousedské. Dejvice jsou město ve městě. Je tu spousta mladých lidí, rodin, ale i důchodců a všichni jsou zvyklí se tu pohybovat a žít tu. Mají u nás vytipované konkrétní zboží a pro to k nám chodí. Takových 70–80 % tvoří naši stálí zákazníci. Jsou jak z Dejvic, tak ze širšího okolí, ale mnohdy dojíždějí i z druhého konce Prahy, protože máme i širokou nabídku potravin pro lidi s intolerancemi a potravinovými alergiemi, tedy bezlepkových nebo bezlaktózových. Celkově prodáváme přes 4000 výrobků, což je opravdu široký sortiment, a musíme díky tomu mít desítky dodavatelů. Těch aktivních, od kterých objednáváme každý den, je asi sto.
Podle čeho potraviny do prodeje vybíráte?
Úplně na začátku jsme jednoduše zjišťovaly, kdo dělá to, co ještě nemáme, objížděly jsme farmáře a domlouvaly podmínky. A nyní už máme dlouhodobé až přátelské vztahy s většinou dodavatelů. Jsme s nimi neustále v kontaktu a oni nás o všech novinkách a změnách informují. Jinak naše heslo bylo, že v Maramě chceme mít to, co se nebojíme dát naším dětem. Aby to bylo přírodní, lokální, víceméně bez éček, a hodně si zakládáme na vzájemných vztazích. Je pro nás důležité toho dodavatele poznat a rychle zjistíme, jestli jsme na stejné vlně.
Dá se říct, že postupně rostete?
Konkurence je veliká, a to nemám na mysli jen kamenné prodejny, ale i online supermarkety. Naše výhoda je ale to, že se snažíme držet krok s tím, co se v celém businessu děje. Na začátku války na Ukrajině a během energetické krize jsme propad zaznamenaly, ale máme štěstí, že jsme v takto krásné a spíš bohatší rezidenční čtvrti, která prosperuje a rozvíjí se. A jíst je potřeba i během krize. Třeba letošní rok je lepší než loňský, ale ty dva předchozí byly slabé. Během covidu jsme naopak fungovaly dobře, protože lidé u nás dělali větší nákupy s tím, že nechtěli jezdit do přeplněných supermarketů. Za 11 let našeho fungování poklesl počet lidí, kteří k nám chodí, ale máme zase větší nákupní košík, takže se držíme na stabilních číslech.
Rozhoduje cena? Nebo jsou lidé ochotni si za kvalitu připlatit?
Myslím, že ti, co k nám chodí, úplně peníze neřeší. Někdo nový samozřejmě může být překvapený, že máme vajíčka za 10 Kč, ale kvalita je úplně jinde než v běžném supermarketu. A často to souvisí také s chutí, což si lidé kromě špeku hodně chválí třeba u ovoce a zeleniny, například u rajčat, která bereme z Mutěnic, kde je trhají už zralé, a navíc kladou důraz na udržitelnost a vyhřívají skleníky zbytkovým teplem z tepláren. A s tím vším se i my maximálně ztotožňujeme.
rozhovor připravila Dana Halušková