Po dvaadvacáté dnes společnost DHL Express vyhlásila výsledky Exportního výzkumu DHL, který dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události v České republice i zahraničí. Průzkum zajišťovala společnost GfK Czech, která se telefonicky dotazovala ředitele a členy top managementu zodpovědných za export v 301 českých exportních firmách.
Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL
Exportní výzkum DHL dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z ČR a jejich hodnocení.
Výsledky 22. vlny Exportního výzkumu DHL naznačují, že v oblasti českého exportu se očekává zlepšení a panuje pozitivní výhled na další období. Až 50% exportérů očekává nárůst objemu exportu v horizontu příštích 12 měsíců. ”Výrazná a pozitivní změna exportního sebevědomí českých vývozců je zcela jistě příslibem do příštího roku nejen pro exportéry samotné, ale i pro celou českou ekonomiku,.” řekl Luděk Drnec, obchodni ředitel společnosti DHL Express & CEU.
Co stojí za pozitivními očekáváními vývozců však není zcela zřejmé, protože podmínky exportu z ČR se dle mínění zástupců exportních firem nijak nezměnily. Uvedlo to bezmála osm z deseti dotázaných firem. Pouze 6% exportérů se domnívá, že se podmínky exportu v posledním roce změnily k lepšímu, tj. zhruba stejně, jako v minulých letech. Mírně však klesá podíl těch, kdo očekávají zásadní zhoršení podmínek (aktuálně 12%), a to o 4 p.b. oproti roku 2010.
Dle názoru dotazovaných exportu nejvíce pomáhalo získání nových obchodních partnerů, dále technologické inovace a investice do reklamy. Největším rizikem pro český export stále zůstává změna kurzu české měny (21%). Oproti minulým letům však významně narostl počet firem poukazujících na neutěšenou situaci v oblasti politiky (12%) a růst administrativy (9%).
Pro naprostou většinu exportérů jsou i nadále klíčovými trhy země EU, roste (byť mírnějším tempem než v minulých letech) důležitost Ruska a jeho bývalých satelitů, obdobně je na tom Čína, jihovýchodní Asie a země Latinské Ameriky. Od roku 2011 narostl počet exportérů, kteří aktivně hledají nové trhy (z 25% na 33%) a aktuálně tedy minimálně třetina exportérů očekává zvýšení počtu zemí jejich exportu. Dlouhodobě nejvýznamnějším partnerem je Německo, a to pro téměř dvě pětiny (38%) exportérů, následované Ruskem (12%) a Slovenskem (8%).
Výsledky ukazují, že téměř polovina exportních firem (47%) se s aktuálními výsledky svého vývozu pohybuje na číslech před druhou vlnou ekonomické recese z let 2010 až 2011. Celkově až 70% všech exportérů očekává, že na číslech předkrizového objemu exportu budou nejpozději do jednoho roku. “Návrat na tyto výsledky jistě podporuje optimismus exportérů. Optimismus exportérů dokládá i nižší potřeba realizovat protikrizová opatření ve firmách. To je určitě dobrá zpráva,” dodává Petr Megela Consultant Digital Technology & Automotive GfK Czech.
Za posledních 12 měsíců a v souvislosti s dobíhající vlnou zpomalení ekonomiky téměř třetina exportérů (31%) nerealizovala žádná významná protikrizová opatření. Ti ostatní se věnovali úsporám obecně; necelých 38% snížilo počet zaměstnanců, necelých 30% snížila svoje marže a zhruba čtvrtina pak investice, objem výroby či celkové ceny výrobků.
Stejně jako v loňském roce i letos vnímá téměř 75% exporter členství v EU pozitivně. Více než osm z deseti exportérů (84%) věří, že se Euro do budoucna udrží; zbylých 14% je opačného názoru. 14% zástupců exportních firem očekává, že se Euro udrží ve všech zemích Eurozóny, 47% že se udrží ve většině z nich, a 23% je domnívá, že Euro má budoucnost jen v nejvyspělejších zemích Západní a Severní Evropy.
(tz)