INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

IMG 2364České stavebnictví postihla hospodářská krize nejcitelněji a měla obrovský vliv na jeho proměnu, modernizaci, konkurenceschopnost. Vyšší požadavky jsou kladeny nejen na zhotovitele, výrobky a materiály, ale i na celý servis pro stavebníky. K těm, kteří obstáli v těžkém období a vyšli z něj posíleni, patří státní podnik Technický a zkušební ústav stavební Praha. Hovořili jsme o tom s ředitelem TZÚS Ing. Alexandrem Šafaříkem-Pštroszem.



Čím je TZÚS pro české stavebnictví nenahraditelný?

Technický a zkušební ústav stavební Praha, s. p., si stále udržuje pozici největšího a nejkomplexnějšího zkušebního domu pro stavební výrobky a materiály v České republice. Nedobrá situace ve stavebnictví v uplynulých několika letech se projevila i na našem obratu, ale zatím jsme dokázali udržet jak všechny kompetence a odbornost, tak také to nejcennější, co máme, a tím jsou naši odborní pracovníci na všech úrovních. Z hlediska zákazníků je jistě důležité naše přímé působení v regionech, které se rovněž nezměnilo, a pobočky působí v Brně, Českých Budějovicích, kde je pobočka a také odštěpný závod Zkušební ústav lehkého průmyslu, dále v Ostravě, Plzni, Praze (tři pobočky), Předměřicích nad Labem a Teplicích.
    V loňském roce jsme aktivovali činnost sdružení TZÚS Group, ve kterém realizujeme společné zájmy s našimi dceřinými společnostmi, kterými jsou Pavus, a. s., společnost primárně zaměřená na problematiku požární bezpečnosti, a Qualiform, a. s., která je významným partnerem zákazníkům zejména přímo na stavbách. V TZÚS je také k dispozici nesmírná koncentrace know-how, k čemuž přispívá aktivní práce v evropských i mezinárodních strukturách. Zcela zásadní je také nezpochybnitelná nestrannost podniku.

Kdo patří mezi nejčastější zákazníky státního podniku a která služba je nejvyhledávanější?

Formulace otázky navádí na odpověď, že by to mohl být stát (když se podíváme do zákona o státním podniku na účel založení) a také jako největší investor s řadou institucí státní a veřejné správy realizujících veřejné zakázky. Ale tak tomu zatím není. Nejčastějšími zákazníky jsou renomovaní výrobci stavebních hmot, stavebních výrobků a dodavatelé staveb, velký počet drobnějších firem, dovozci, distributoři a stále více firmy ze zahraničí, a to i mimo Evropskou unii. Objemově jsou hlavními službami zkoušení a certifikace výrobků pro trh ČR, a tím také pro vnitřní trh EU, protože TZÚS je notifikovanou, resp. oznámenou osobou v rámci EU. Pro výrobce je také významné využívání služeb Subjektu pro technické posuzování pro specifické výrobky. Pro komplexnost našich služeb je důležitá činnost certifikačního orgánu pro systémy řízení, inspekčního orgánu a znaleckého ústavu. Věcně dnes nabývají na významu služby v oblasti udržitelného a šetrného stavění v souvislosti se životním prostředím, aspekty recyklovatelnosti stavebních výrobků a staveb, úspor energií a energetické náročnosti budov, posuzování životního cyklu, efektivního využívání zdrojů, což se projevuje v nových výrobcích, technologiích a postupech. Tímto směrem se rozvíjí naše „zelená nabídka“.

Čím se dokáže prosadit TZÚS na trhu v konkurenci soukromých firem?

Není tak podstatné, že většina našich konkurentů jsou soukromé firmy, každá forma vlastnictví má svá pro i proti. Konkurujeme rozsahem poskytovaných činností, jejich komplexností, územní dostupností, odbornou úrovní, kvalitou, rozvojem nových služeb. V těchto aspektech usilujeme o nejvyšší úroveň. Za významnou považujeme také tradici, vždyť v loňském roce měl TZÚS 60. výročí založení. Skutečností však také je, že v regulované oblasti posuzování stavebních výrobků dnes působí více jak dvacet státem autorizovaných osob, v oblasti vědy a výzkumu vznikají za veřejné prostředky značné zkušební kapacity, bez ohledu na existující infrastrukturu státního zkušebnictví, které se také orientují na spolupráci s průmyslem, a mohl bych jmenovat další faktory, takže konkurence je opravdu významná a musíme se umět prosadit.

Na kterém místě stojí v žebříčku priorit TZÚS kvalita?

Musí to být místo první, ostatní priority nemohou převládnout. Vnímáme ji jako podmínku udržení našeho dobrého jména, objektivity, nestrannosti a nezávislosti a vnímáme ji komplexně, jak též vyjadřuje naše „Politika kvality“. Zájmem vedení i spolupracovníků je dlouhodobá udržitelnost našeho konání a s tím se prohřešky v kvalitě neslučují.

Co jsou zákaznické dny a jak je oceňuje stavitelská veřejnost?

Je to ověřený a oceňovaný prostředek péče o zákazníky i naše zpětná vazba. Posuzování stavebních výrobků i systémů řízení prochází neustálým vývojem, počínaje legislativou a technickými normami a specifikacemi, přes změny v jednotlivých výrobkových skupinách až po nové postupy a metody posuzování. Tyto znalosti a novinky je potřebné zákazníkům pravidelně sdělovat a účast na zákaznických dnech potvrzuje účelnost této práce. Neméně významné je také udržování osobních kontaktů.

Proč pracujete v tomto státním podniku? Co očekáváte od budoucnosti?

Profesně jsem se v oblasti posuzování shody, technické harmonizace a souvisejících činností pohyboval již řadu let a do této pozice jsem šel s velkým očekáváním nových poznatků a příležitostí. To se zatím naplňuje a stále je na čem pracovat a co rozvíjet. Také si velmi vážím svých kolegů a spolupracovníků, kteří jsou tvůrčí a motivovaní.
    Pro nejbližší budoucnost doufám v oživení stavebního sektoru, abychom měli alespoň nějaké jistoty a šance na rozvoj, s nadějí sleduji snahy o zefektivnění státní správy v oblasti stavebnictví a věřím, že se dočkáme co nejlepšího nového zákona o veřejných zakázkách.

www.tzus.cz

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3