České stavebnictví postihla hospodářská krize nejcitelněji a měla obrovský vliv na jeho proměnu, modernizaci, konkurenceschopnost. Vyšší požadavky jsou kladeny nejen na zhotovitele, výrobky a materiály, ale i na celý servis pro stavebníky. K těm, kteří obstáli v těžkém období a vyšli z něj posíleni, patří státní podnik Technický a zkušební ústav stavební Praha. Hovořili jsme o tom s ředitelem TZÚS Ing. Alexandrem Šafaříkem-Pštroszem.
Čím je TZÚS pro české stavebnictví nenahraditelný?
Technický a zkušební ústav stavební Praha, s. p., si stále udržuje pozici největšího a nejkomplexnějšího zkušebního domu pro stavební výrobky a materiály v České republice. Nedobrá situace ve stavebnictví v uplynulých několika letech se projevila i na našem obratu, ale zatím jsme dokázali udržet jak všechny kompetence a odbornost, tak také to nejcennější, co máme, a tím jsou naši odborní pracovníci na všech úrovních. Z hlediska zákazníků je jistě důležité naše přímé působení v regionech, které se rovněž nezměnilo, a pobočky působí v Brně, Českých Budějovicích, kde je pobočka a také odštěpný závod Zkušební ústav lehkého průmyslu, dále v Ostravě, Plzni, Praze (tři pobočky), Předměřicích nad Labem a Teplicích.
V loňském roce jsme aktivovali činnost sdružení TZÚS Group, ve kterém realizujeme společné zájmy s našimi dceřinými společnostmi, kterými jsou Pavus, a. s., společnost primárně zaměřená na problematiku požární bezpečnosti, a Qualiform, a. s., která je významným partnerem zákazníkům zejména přímo na stavbách. V TZÚS je také k dispozici nesmírná koncentrace know-how, k čemuž přispívá aktivní práce v evropských i mezinárodních strukturách. Zcela zásadní je také nezpochybnitelná nestrannost podniku.
Kdo patří mezi nejčastější zákazníky státního podniku a která služba je nejvyhledávanější?
Formulace otázky navádí na odpověď, že by to mohl být stát (když se podíváme do zákona o státním podniku na účel založení) a také jako největší investor s řadou institucí státní a veřejné správy realizujících veřejné zakázky. Ale tak tomu zatím není. Nejčastějšími zákazníky jsou renomovaní výrobci stavebních hmot, stavebních výrobků a dodavatelé staveb, velký počet drobnějších firem, dovozci, distributoři a stále více firmy ze zahraničí, a to i mimo Evropskou unii. Objemově jsou hlavními službami zkoušení a certifikace výrobků pro trh ČR, a tím také pro vnitřní trh EU, protože TZÚS je notifikovanou, resp. oznámenou osobou v rámci EU. Pro výrobce je také významné využívání služeb Subjektu pro technické posuzování pro specifické výrobky. Pro komplexnost našich služeb je důležitá činnost certifikačního orgánu pro systémy řízení, inspekčního orgánu a znaleckého ústavu. Věcně dnes nabývají na významu služby v oblasti udržitelného a šetrného stavění v souvislosti se životním prostředím, aspekty recyklovatelnosti stavebních výrobků a staveb, úspor energií a energetické náročnosti budov, posuzování životního cyklu, efektivního využívání zdrojů, což se projevuje v nových výrobcích, technologiích a postupech. Tímto směrem se rozvíjí naše „zelená nabídka“.
Čím se dokáže prosadit TZÚS na trhu v konkurenci soukromých firem?
Není tak podstatné, že většina našich konkurentů jsou soukromé firmy, každá forma vlastnictví má svá pro i proti. Konkurujeme rozsahem poskytovaných činností, jejich komplexností, územní dostupností, odbornou úrovní, kvalitou, rozvojem nových služeb. V těchto aspektech usilujeme o nejvyšší úroveň. Za významnou považujeme také tradici, vždyť v loňském roce měl TZÚS 60. výročí založení. Skutečností však také je, že v regulované oblasti posuzování stavebních výrobků dnes působí více jak dvacet státem autorizovaných osob, v oblasti vědy a výzkumu vznikají za veřejné prostředky značné zkušební kapacity, bez ohledu na existující infrastrukturu státního zkušebnictví, které se také orientují na spolupráci s průmyslem, a mohl bych jmenovat další faktory, takže konkurence je opravdu významná a musíme se umět prosadit.
Na kterém místě stojí v žebříčku priorit TZÚS kvalita?
Musí to být místo první, ostatní priority nemohou převládnout. Vnímáme ji jako podmínku udržení našeho dobrého jména, objektivity, nestrannosti a nezávislosti a vnímáme ji komplexně, jak též vyjadřuje naše „Politika kvality“. Zájmem vedení i spolupracovníků je dlouhodobá udržitelnost našeho konání a s tím se prohřešky v kvalitě neslučují.
Co jsou zákaznické dny a jak je oceňuje stavitelská veřejnost?
Je to ověřený a oceňovaný prostředek péče o zákazníky i naše zpětná vazba. Posuzování stavebních výrobků i systémů řízení prochází neustálým vývojem, počínaje legislativou a technickými normami a specifikacemi, přes změny v jednotlivých výrobkových skupinách až po nové postupy a metody posuzování. Tyto znalosti a novinky je potřebné zákazníkům pravidelně sdělovat a účast na zákaznických dnech potvrzuje účelnost této práce. Neméně významné je také udržování osobních kontaktů.
Proč pracujete v tomto státním podniku? Co očekáváte od budoucnosti?
Profesně jsem se v oblasti posuzování shody, technické harmonizace a souvisejících činností pohyboval již řadu let a do této pozice jsem šel s velkým očekáváním nových poznatků a příležitostí. To se zatím naplňuje a stále je na čem pracovat a co rozvíjet. Také si velmi vážím svých kolegů a spolupracovníků, kteří jsou tvůrčí a motivovaní.
Pro nejbližší budoucnost doufám v oživení stavebního sektoru, abychom měli alespoň nějaké jistoty a šance na rozvoj, s nadějí sleduji snahy o zefektivnění státní správy v oblasti stavebnictví a věřím, že se dočkáme co nejlepšího nového zákona o veřejných zakázkách.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer