INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Finanční obchody ovlivňuje přetrvávající investiční zdrženlivost: v recesi se firmy snaží hospodárněji řídit své náklady, domácnosti si častěji pořizují ojeté vozy.

Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly za první tři čtvrtletí letošního roku na financování potřeb svých klientů 84,79 miliardy korun. Jedná se o zhruba 6% pokles v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Na financování zboží a služeb pro domácnosti bylo určeno 25,68 miliardy korun, na financování podnikatelských investic 46,87 miliardy korun a na financování firemního provozu prostřednictvím factoringu 12,24 miliardy korun. Výsledky ČLFA za první tři čtvrtletí prokázaly vzrůstající zájem firem o podnikatelské úvěry. V období recese se navíc zvyšuje poptávka po alternativních způsobech financování. Z finančních statistik je ale patrná i pokračující investiční obezřetnost.

„Celkový mírný pokles odpovídá vývoji naší ekonomiky i všeobecnému tlaku na škrtání výdajů. Výsledky za první tři letošní kvartály potvrdily některé trendy, které sledujeme od nástupu recese. Ta nutí firmy nacházet efektivnější nástroje na řízení svých nákladů, což vede k rostoucí poptávce po finančních produktech s přidanou hodnotou doprovodných služeb, například po operativním leasingu. Velmi opatrné při plánování svých spotřebitelských rozhodnutí jsou i domácnosti. Důkazem je například zvyšující se zájem o ojeté vozy," řekla Jiřina Tapšíková, předsedkyně představenstva ČLFA, která sdružuje 53 společností nabízejících finanční i operativní leasing, podnikatelské či spotřebitelské úvěry, splátkový prodej a factoring.

Přetrvávající stagnace investic a omezování výdajů domácností se projevily především meziročním poklesem leasingu o 12,2 %, méně pak v oblasti spotřebitelských úvěrů, kde pokles činil 1,2 % (měřeno výsledky vždy patnácti největších firem v daném sektoru). Naproti tomu výrazný meziroční růst zaznamenaly podnikatelské úvěry (9,4 %), zvýšil se i objem pohledávek postoupených v rámci factoringu (9,3 %).

Celková velikost tzv. nebankovního sektoru zůstává i přes pokračující pokles ekonomiky stabilní: počet aktivních smluv se přiblížil hranici 2,5 milionu a hodnota veškerých pohledávek členů ČLFA ke konci letošního třetího čtvrtletí přesahovala 200 miliard korun.

Tradičně se potvrdila klíčová úloha členů ČLFA v oblasti financování nových osobních vozů. V prvním až třetím letošním čtvrtletí financovali více než dvě pětiny (41,3 %) nově registrovaných osobních automobilů v České republice.

„Výsledky za první tři čtvrtletí prokazují, že nebankovní financování je významným hybatelem české ekonomiky. V mnoha ohledech nezastupitelné je především pro firemní klientelu, zejména pro malé a střední podniky, ale i pro domácnosti. Nic na tom nemění ani nepříznivý hospodářský vývoj. Naopak se ukazuje, že pro mnohé klienty mohou být produkty členů ČLFA cestou k zmírnění dopadů recese. Vzhledem k aktuálním makroekonomickým prognózám očekáváme, že ani v nejbližších měsících nedojde k změně současného trendu. Oživení přinese až obnova hospodářského růstu. Věříme, že podporou investic a spotřebitelských výdajů k ní přispěje i nebankovní financování," uvedla Jiřina Tapšíková.

Pokračuje nárůst podílu operativního leasingu □ Dominantní postavení mají dopravní prostředky

Firemní sféra dělí svůj zájem o financování takřka rovnoměrně mezi podnikatelské úvěry a leasing. V letošních třech uplynulých čtvrtletích poskytly členské společnosti ČLFA podnikové klientele na její investice 23,18 miliardy korun prostřednictvím podnikatelských úvěrů a 23,69 miliardy korun prostřednictvím leasingu, z toho 12,98 miliardy korun formou finančního leasingu a 10,71 miliardy korun formou operativního leasingu.

Operativní leasing tak opět zvýšil svůj podíl na celkovém leasingovém trhu. Jestliže loni tento podíl v podnikatelské sféře dosahoval 33,5 %, letos už je to 45,3 %.

Pokud jde o komodity, u podnikatelských úvěrů i u leasingu pro firemní klientelu dominují dopravní prostředky. Jak v oblasti podnikatelských úvěrů, tak v oblasti leasingu vedou osobní automobily. Zatímco u podnikatelských úvěrů patří druhé místo strojům a zařízením, u leasingu nákladním automobilům.

Největší zájem je o tuzemský a regresní factoring

Financování provozu firem zajišťují členské firmy ČLFA prostřednictvím factoringu, který je založen na postoupení krátkodobých pohledávek. Přestože výše prostředků poskytnutých klientům členy ČLFA v rámci factoringu v prvních třech letošních čtvrtletích klesla o přibližně tři miliardy korun, hodnota takto postoupených pohledávek naopak vzrostla na 86 miliard korun, což ve srovnání se stejným obdobím roku 2011 znamená navýšení o zhruba 9 %. Meziroční pokles prostředků poskytnutých klientům způsobilo ukončení činnosti jedné z členských společností, ke kterému došlo na základě strategického rozhodnutí jejího zahraničního akcionáře.

Na trhu zcela dominuje tuzemský factoring, a to i přesto, že jeho podíl meziročně klesl o 3,3 % ve prospěch exportního a importního factoringu.

Firmy přitom upřednostňovaly tzv. regresní factoring, v němž na rozdíl od bezregresního factoringu nenese factoringová společnost riziko platební neschopnosti odběratele klienta.

Financování domácností (spotřebitelské úvěry a leasing)

Lidé rovnoměrně využívají osobní půjčky, revolving a splátkový prodej □ Zvyšuje se zájem o ojeté automobily

Zákazníci členských společností ČLFA z řad soukromých osob využívali v 1. až 3. čtvrtletí letošního roku především spotřebitelské úvěry (24,65 miliardy korun) a v menší míře spotřebitelský leasing (1,03 miliardy korun).

V kategorii spotřebitelských úvěrů dělili svůj zájem takřka rovnoměrně mezi osobní půjčky (7,96 miliardy korun), revolvingové úvěry (8,96 miliardy korun) a financování v místě prodeje, tedy tzv. splátkový prodej (7,73 miliardy korun). Pokud jde o to, co si lidé prostřednictvím těchto produktů v prvních třech čtvrtletích pořizovali, potom za skupinou blíže nespecifikovaného zboží a služeb převládaly osobní automobily následované užitkovými vozy a IT, kancelářskou či komunikační technikou. Statistikám spotřebitelského leasingu vévodí osobní automobily.

Data za první tři čtvrtletí letošního roku zároveň potvrzují zvyšující se zájem lidí o ojeté vozy – nejen v oblasti spotřebitelských úvěrů, ale i ve spotřebitelském leasingu zaznamenaly ojetiny v meziročním srovnání lepší výsledek. Úměrně tomu pak klesla poptávka domácností po nových osobních vozech.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3