INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Už je tomu 20 let, co v Jablonci nad Nisou otevřela svůj provoz Česká mincovna. Od listopadu 1993, kdy tehdejší ministr financí s guvernérem České národní banky slavnostně přestřihli pásku, se toho hodně změnilo. Novodobým milníkem České mincovny se stal rok 2010, kdy se mincovny ujal nový majitel – společnost Monetica. Během tří let se mu podařilo vytvořit ze společnosti primárně orientované na výrobu mincí a medailí moderní obchodně-výrobní společnost.

„Nejaktuálnějším počinem je pro nás nová prodejna v Brně, která bude zákazníkům sloužit od 19. června,“ uvedl Radek Šulta, ředitel České mincovny. Od roku 1993 Česká mincovna razí oběživo a od roku 1994 pamětní mince pro potřeby Českého státu. „Nadále se budeme zasazovat o to, abychom byli spolehlivým dodavatelem České národní banky, která je pro nás zákazníkem číslo jedna,“ doplnil Šulta.

Hospodářské výsledky České mincovny v roce 2012

Hospodářské výsledky mincovny za rok 2012 ukazují růst zájmu Čechů o zlato. Tržby mincovny totiž vzrostly oproti předchozímu roku o šest procent. „V loňském roce jsme dosáhli rekordní tržby 705 milionů korun, což je o 39 milionů více než v roce 2011. Zatímco investičních slitků a medailí jsme prodali zhruba stejně, pamětních a investičních mincí jsme prodali téměř dvakrát tolik. Oproti roku 2011, kdy prodeje mincí dosáhly 70 milionů korun, se vyšplhaly na 133 milionů v roce 2012,“ uvedl Šulta.

Bilance na trhu se zlatem

Za dobu existence České mincovny, především pak od roku 2005, došlo k enormnímu zhodnocení zlata, které je podstatou pamětních mincí a medailí, jež mincovna produkuje. „Vrcholem byl rok 2011, kdy Česká mincovna zaznamenala za srpen tržbu 160 milionů korun jen za investiční slitky, rekordní denní tržba dosáhla 30 milionů korun. V roce 2011 dosáhla cena zlata absolutního maxima 1895 USD za trojskou unci. V dalším roce zlato drželo dobyté pozice a v celkovém průměru dosáhlo lepšího výsledku než v předchozím roce - 1 669 USD za trojskou unci,“ uvedl Šulta. Pád zažilo zlato v letošním roce, kdy se dvakrát krátkodobě po sobě přiblížilo hranici 1 320 USD za trojskou unci. „Důvodem byl především výprodej tzv. papírového zlata, fyzické zlato v podobě slitků a mincí naopak zažilo nebývalý vzestup, mnoho našich zákazníků využilo poklesu cen k nákupu,“ doplnil Šulta.

 

Vlajkovou lodí České mincovny jsou kilogramové investiční medaile

Vývoj na trhu se zlatem lze dobře dokladovat na růstu ceny vlajkové lodi České mincovny – kilogramové investiční medaile, kterou mincovna razí již od roku 2005. První vydali v Jablonci nad Nisou v době, kdy se unce zlata prodávala na burze za 430 USD. Letošní medaile vyšla v březnu, kdy se cena trojské unce pohybovala kolem 1 600 USD, tedy skoro čtyřikrát více. „Do ceny medaile vstupují kromě ceny zlata i další faktory. Významným faktorem je na jedné straně DPH, které musíme odvést státu, na straně druhé je to sběratelská hodnota daná především velmi nízkým nákladem těchto medailí. I z tohoto důvodu není cena pamětních medailí tolik volatilní. Medaile si i přes nedávný pokles drží mezi sběrateli svou cenu,“ uvedl Šulta.

 

Zlaté pamětní mince jsou mezi Čechy stále populárnější

 

Českých zlatých pamětních mincí vyrazila mincovna za dobu své existence takřka 290 tisíc a spotřebovala na to přes 3,2 tuny zlata. Emisní množství v průběhu let rostlo společně s růstem životní úrovně Čechů a také s tím, jak rostla popularita zlata jako investice. „Zatímco v roce 1995 se pohyboval náklad pamětních zlatých mincí mezi 1000 – 2000 ks, o deset let později v roce 2005 to již bylo 6000 ks. Od roku 2011, kdy jsme zaznamenali v Česku prudký nárůst zájmu o zlato, vzrostl náklad v roce 2013 na 14 000 ks. Také provedení mincí se mění. Zatímco v roce 2005 jsme pro Českou národní banku razili zlaté pamětní mince o hmotnosti jedné pětiny unce (6,22 g), dnes již to jsou mince půluncové (15,55 g) a uncové (31,1 g), jejichž cena je 17 200 Kč, resp. 35 000 Kč,“ uvedl Šulta.

Česká mincovna již vyrazila 3,38 miliard kusů kovového oběživa

Oběžných mincí bylo vyraženo 3,38 miliard kusů v hodnotě takřka 14,5 miliardy korun. Na kanadské a německé mince, které můžete ještě občas najít ve svých peněženkách, připadá zhruba 700 milionů kusů v hodnotě 4,35 miliard korun. Mincí z jablonecké České mincovny mají Češi ve svých peněženkách 2,7 miliardy kusů v hodnotě přes 10 miliard korun. Nejvíce oběžných mincí vyrazila mincovna v roce 2002, za rok to bylo přes 197 milionů kusů.

 

Více informací naleznete na internetových stránkách www.ceskamincovna.cz.

***

Česká mincovna sídlící v Jablonci nad Nisou svým vznikem navázala na dlouholetou tradici ražby mincí na území Čech, Moravy a Slezska. České mince vyrábí od roku 1993, od závěru roku 1994 vyrazila všechny dosavadní stříbrné a zlaté mince a od roku 1996 i všechny oběžné mince České republiky vydávané Českou národní bankou. Rozvíjí vlastní výrobu mincí a medailí, zabývá se také distribucí zlatých investičních slitků. V říjnu 2012 zprovoznila svůj vlastní investiční portál ČM AURUM.

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3