Češi se o životní pojištění začínají zajímat až v době, kdy se jejich život a kariéra stabilizuje. Z analýzy dat společnosti AXA také vyplývá, že na pojištění stále více myslí muži a jejich počet se výrazně zvyšuje. Při uzavírání smluv však nemyslí jen na sebe, ale i na rodinu.
Průměrný věk klienta, který si v pojišťovně uzavírá životní pojištění, je 36 let. "Je to přirozené, lidé se začínají zajímat o pojištění převážně v době, kdy mají pokryty základní životní potřeby jako je stabilní příjem a bydlení," říká Karel Żyla, manažer PR a interní komunikace AXA v ČR a SR. Věk po třicítce také často souvisí s rozrůstajícími se mladými rodinami. "Zatímco průměrný věk pojistníka je 36 let, věk pojištěného pouze 22. Znamená to, že hlava rodiny často při pojistné ochraně myslí i na svou manželku či manžela a děti," dodává Karel Žyla. Například rizikové životní pojištění ActiveLife umožňuje pojistit na jedné smlouvě až osm lidí a v průběhu pojištění jejich počet měnit.
Zajímavé jsou také rozdíly v pohlaví vyplývající ze zmíněných statistik. I přesto, že se v České republice o pojištění zajímá stále více mužů (53 %), je to v porovnání se Slovenskem stále málo. Tam tvoří muži již 61 % pojistníků.
Průměrná pojistná částka, na kterou mají klienti svůj život pojištěn, je 122 539 korun. "Živitelé rodin však průměrnou pojistnou částku většinou překračují, extrémem jsou například pojistná krytí pro případ smrti i na několik milionů korun," vysvětluje Karel Žyla.
I když obecně mají klienti stále nejvíce v oblibě investiční životní pojištění, je patrný rostoucí zájem o oddělování pojistné ochrany od spoření či investování. Klienti tak stále častěji sahají po rizikovém životním pojištění. Kombinace čistě rizikového pojištění s produkty pravidelného investování je přehlednější a umožňuje pružnější přizpůsobování novým podmínkám tak, jak se v průběhu času mění potřeby klientů. Například ve společnosti AXA se objem rizikového životního pojištění za poslední rok zvýšil o 140 % a od roku 2012 se objem více než zdvojnásobil.
AXA v České republice a na Slovensku působí prostřednictvím penzijní společnosti, životní pojišťovny, pojišťovny (se zaměřením na neživotní pojištění), investiční společnosti, na Slovensku pak ještě přes doplnkovú dôchodkovú spoločnosť a dôchodkovú správcovskú spoločnosť. Má více než 1,3 milionů aktivních klientů, téměř 600 zaměstnanců a více než 97 miliard korun aktiv pod správou.
AXA životní pojišťovna má na pojišťovacím trhu stabilní pozici. Objem aktiv pod správou životní pojišťovny ke konci roku 2013 činil 13 miliard korun. Počet smluv AXA životní pojišťovny ve stejném období dosáhl více než 281 tisíc.
AXA pojišťovna vstoupila na trh v roce 2008. Nabízí pojištění DOMOV (stavby, domácnosti) a AUTO (povinné ručení a havarijní pojištění) se širokou nabídkou různých připojištění a asistenčních služeb. Hodnota hrubého předepsaného pojistného činila v roce 2013 cca 1 miliardu korun. Počet smluv AXA pojišťovny dosáhl ke konci roku 2013 více než 509 tisíc.
AXA penzijní společnost obsadila v roce 2014 pátou pozici na českém trhu dle výše prostředků evidovaných ve prospěch účastníků, což činí 11,8 % na trhu transformovaných fondů a 7,3 % na trhu účastnických fondů. Udržuje si tak stabilně pozici jedné z největších penzijních společností na českém trhu. Celkově využívá služeb AXA penzijní společnosti zhruba 394 tisíc klientů. Jednou z priorit společnosti je spolupráce se zaměstnavateli, kteří svým zaměstnancům přispívají na penzijní spoření. Celkový počet smluv s příspěvkem zaměstnavatele činil ke konci roku 2014 zhruba 105 tisíc.
AXA investiční společnost na trhu působí od roku 2007 a na konci roku 2013 měla již více než 94 tisíc klientů. Klientské aktiva pod správou představují nyní 3,7 miliard korun. AXA investiční společnost nabízí celkem 10 podílových fondů, přičemž tři z nich jsou střešní fondy, které dávají i drobným klientům možnost investovat do nejlepších z 1100 fondů spravovaných společnostmi AXA.
Skupina AXA se hlásí ke společenské odpovědnosti. Jejími prioritami jsou spolupráce s komunitami, podpora finanční gramotnosti a ohleduplný přístup k životnímu prostředí. Od roku 2007 je AXA generálním partnerem projektu Nadace Partnerství „Na zelenou“, který je zaměřen na zvýšení bezpečnosti dětí při cestách do školy a zároveň je motivuje k dojíždění na kole či k docházení do školy pěšky. Od roku 2011 je AXA generálním partnerem školního informačního kanálu ŠIK, jehož prostřednictvím podporuje finanční gramotnost u žáků základních a středních škol.
(tz)