INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ticket RestaurantMyšlenka podpořit stravování zaměstnanců vznikla po 2. světové válce ve Velké Británii. Dnes, po 70 letech, jsou rozšířené po celém světě a umožňují pravidelné stravování během pracovního dne. U nás s nimi denně obědvá až 1,3 milionu Čechů. Řada restauratérů přitom přiznává, že stravenky pro ně představují značnou část tržeb. U významných momentů historie stravenek byla firma Edenred, která je dnes poskytuje zaměstnavatelům ve 33 zemích světa včetně Česka. „Jsme na počátku nové etapy – digitalizace.“, říká Pavel Kusý, ředitel marketingu společnosti Edenred CZ.

Jak starý je nápad vydávat zaměstnancům stravenky?

Stravenky (neboli Luncheon Vouchers®) se poprvé objevily v poválečné Velké Británii. Od roku 1946 vláda garantovala zvláštní daňový režim k zajištění zdravého stravování obyvatel. Ale tak jednoduché to ještě nebylo. Pokud chtěla firma dotovat zaměstnancům obědy a přitom neměla kantýnu, musela si sama zajistit vytištění odpovídajících poukázek, vyjednat síť restaurací, které je přijímaly, i vybudovat systém kontroly a vracení poukázek a jejich proplácení.

Takže to tehdy pro firmy příliš jednoduché nebylo…

Všechnu administrativu firmám ušetřil až podnikatel John Hack. V roce 1954 ho napadlo, že vybuduje jediný, a tím pádem mnohem efektivnější, systém napříč celou Velkou Británií. Založil tak společnost pojmenovanou Luncheon Vouchers Company, která zavedla první jednotný celostátní stravenkový systém v zemi. Zajímavé je, že tato průkopnická firma nakonec počátkem 80. let splynula s dnešním Edenredem. Ve Francii se stravenky pod názvem Ticket Restaurant® poprvé objevily v roce 1962, ale až v roce 1967 z nich stát udělal i daňově výhodný zaměstnanecký benefit. Stravenky, které zaměstnancům zajistily výhodný přísun pravidelného jídla a restauracím zákazníky, se postupně staly tak oblíbené, že se od roku 1976 šířily do ostatních evropských zemí i mimo ně.

Jaký to vše mělo vliv na Edenred, který dnes funguje i v České republice?

Stravenky Ticket Restaurant® se staly vlajkovou lodí Edenred, která dnes funguje ve 42 zemích světa. Naše řešení využívá na 41 milionů lidí. Stravenky, a v posledních letech i stravenkové karty Ticket Restaurant®, jsou používány ve 33 zemích. A od roku 1994 jsou stravenky Ticket Restaurant® i v České republice. Navázali jsme tady na tradici dřívějších stravenek Pragotour. Se stravenkami Ticket Restaurant® v Česku dnes pravidelně obědvá 500 000 zaměstnanců z 23 000 firem i veřejných institucí. Stravenky přijímá na 32 000 restaurací i obchodů s potravinami po celé republice.

Dá se říct, kolik lidí v Česku stravenky používá?

Celkem stravenky v celé České republice využívá až 1,3 milionu zaměstnanců. Naše stravenky Ticket Restaurant® v peněžence nosí asi 500 000 každodenních strávníků.

Lidé vědí, že dostávají stravenky, a že je to pro ně i pro zaměstnavatele výhodné. Ale jak celý systém s podporou státu funguje?

Úvodem je nutné upozornit na rozdíl v pojmech stravné a stravenka. Zatímco stravné je povinné ze zákona a jde o povinnou náhradu při pracovní cestě ke krytí zvýšených výdajů zaměstnance, stravenka je dobrovolným příspěvkem zaměstnavatele, tedy benefitem, na který si po dohodě přispívá i zaměstnanec. Zákoník práce sice ukládá zaměstnavateli povinnost umožnit zaměstnancům ve všech směnách stravování, ale neukládá povinnost stravování hradit. Výše dobrovolného příspěvku na stravování pro výpočet maximální daňově uznatelné částky se řídí každoročně vydávanou Vyhláškou definující výši stravného na služebních cestách. Pro letošní rok 2016 se částka, ze které se počítá dobrovolný příspěvek na stravování, zvýšila na 83 korun. Z této částky se podle zákona o daních z příjmů vypočítává maximálně daňově uznatelná částka příspěvku na stravování jako 70 procent z 83 korun, tedy 58,10 korun. Tato částka je pro zaměstnavatele maximální výší daňově uznatelného nákladu a tvoří 55 procent hodnoty stravenky. Při dopočítání 45 procent příspěvku, který si ze zákona platí sám zaměstnanec, dojdeme k částce 105 korun, která odpovídá nominální hodnotě stravenky či stravenkové karty Ticket Restaurant® při maximálním využití všech daňových výhod. Právě stravenka v hodnotě 105 korun tak bude pro zaměstnance i zaměstnavatele pro letošní rok nejvýhodnější.

Řada lidí ale od zaměstnavatele fasuje stravenky v mnohem nižší nominální hodnotě. Roste to číslo?

Za posledních šest let vzrostl podíl našich klientů, kteří dávají svým zaměstnancům stravenky s vyšší nominální hodnotou (81 korun a více) z 15 procent na téměř 30 procent. Firmy stále víc chápou důležitost plnohodnotného a vyváženého stravování během pracovního dne a jeho pozitivní dopad na produktivitu zaměstnanců a jejich zdraví. Klienti Edenred mají zájem o vyšší nominální hodnoty stravenek hlavně kvůli rostoucím cenám v restauracích, ve kterých si zaměstnanci mohou pořídit oběd. Naše společnost zaznamenává od roku 2011 pravidelný meziroční nárůst výše nominální hodnoty stravenek v rozmezí 2 až 3 procenta a očekáváme další navyšování. Přesto hodnota jedné stravenky ve většině případů nestačí na pořízení celého oběda a zaměstnanci si doplácejí – v průměru 10 až 20 korun na jeden oběd. S nadsázkou můžeme říct, že ohledně hodnoty stravenek máme v porovnání se zahraničím ještě značné rezervy. Oproti našim 105 korunám se nejvýhodnější nominální hodnota stravenky v západoevropských zemích pohybuje mezi 6 až 10 eury, tedy až 270 korun. Ceny jídel v restauracích jsou v těchto zemích ale samozřejmě vyšší.

Stravenky slaví 70 let. Kam se budou vyvíjet dále?

Podobně jako klasické peníze i stravenky budou mít stále méně hmatatelnou, tedy papírovou podobu. Vloni jsme jako první z velkých poskytovatelů na trhu nabídli modernější řešení – předplacenou stravenkovou kartu pojmenovanou Ticket Restaurant® Card. Je to bezkontaktní čipová platební karta, kterou vydáváme ve spolupráci se společností MasterCard. S naší Ticket Restaurant® Card mohou lidé za obědy platit úplně stejně jako běžnou platební kartou. Abychom dodrželi podmínky daňového zvýhodnění, je síť partnerských provozoven výhradně smluvní a omezená na restaurace, občerstvení, jídelny, provozovny veřejného stravování a prodejny potravin. Zaměstnanci už nemusejí řešit, zda v tom kterém podniku na stravenky vracejí. Firmám zase odpadá administrativa spojená s distribucí stravenek mezi zaměstnance. Díky spolupráci s MasterCard mají restaurace  od nás peníze za obědy na účtu ihned a odpadá práce s přípravou papírových stravenek k jejich proplácení.

(tz)

 

 

 

 

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3