INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V roce 2015 bylo ekonomické prostředí pro banky působící v zemích střední a východní Evropy (SVE) značně pozitivní. Až na výjimky většina zemí regionu vykazovala v roce 2015 silný růst a dokázala odolávat změnám nálady investorů v jejich pohledu na rozvíjející se trhy. To bylo spojeno zejména s jejich vysokou provázaností s eurozónou a solidními makroekonomickými základy. Bankovní sektor zůstal ve většině zemí ziskový, i když se celková úroveň zisků ve srovnání s obdobím před krizí standardizuje. Poslední bankovní studie oddělení CEE Strategic Analysis skupiny UniCredit, jež zahrnuje 13 zemí regionu střední a východní Evropy, přináší několik klíčových zjištění. Ekonomické oživení bude v budoucnu dále podporovat úvěrování, zejména v zemích, které v tomto ohledu doposud zaostávaly. Poměry nesplácených úvěrů, které jsou nyní v některých zemích vysoké, by měly klesnout.

Většina ekonomik střední a východní Evropy vykazovala v roce 2015 dynamičtější výkonnost než v předchozích letech

„Přestože rozdílnost jednotlivých zemí zůstává jednou ze základních charakteristik regionu, vnímáme v bankovním sektoru zemí střední a východní Evropy pozitivní vývoj. V některých zemích se zlepšilo poskytování úvěrů a bankovní sektory zůstaly i nadále většinou ziskové. V zemích střední a východní Evropy se prosazuje model více udržitelného financování, ve kterém se lokální depozita stávají stále důležitějším zdrojem financování,“ řekl Carlo Vivaldi, výkonný ředitel divize pro střední a východní Evropu skupiny UniCredit. „Nicméně banky musí počítat s prostředím nízkých úrokových sazeb, regulatorními tlaky, vývojem na rozvíjejících se trzích, geopolitickým napětím a dopady migrace.“

Při růstu HDP v roce 2015 v rozmezí od 0,6 % v Srbsku po 4,3 % v České republice pozorujeme ve většině zemí střední a východní Evropy větší růstovou dynamiku proti předchozím letům. Výjimkami jsou Rusko, které se muselo vyrovnávat s poklesem ceny ropy a sankcemi ze strany Evropské unie a Spojených států, a Ukrajina, která čelí ztrátě důležitých výrobních kapacit ve východní části země. Kromě toho noví členové EU ve střední Evropě (EU-CEE1) dokázali v druhé polovině roku 2015 lépe odolávat změnám nálady investorů v oblasti rozvíjejících se trhů. Oblast EU-CEE navíc těžila z existujících přebytků na účtech, malých deficitů díky úspěšnému vývozu do eurozóny, nízkým cenám komodit a značným přebytkům na kapitálových účtech díky přílivu financí z fondů EU i díky výhodné monetární politice a vysoké domácí poptávce.

Poměr úvěrů k vkladům se výrazně zlepšil, úvěrování bankami bude zrychlovat

„Poskytování úvěrů bankami se v některých zemích zlepšilo, speciálně ve střední Evropě,“ konstatuje Mauro Giorgio Marrano, zástupce vedoucího úseku CEE Strategic Analysis ve skupině UniCredit. „Růstová dynamika v ostatních zemích byla slabší a v některých případech ovlivněna jednorázovými faktory. Pokud jde o úvěry domácnostem, banky stále více využívají místních měn proti úvěrům v cizích měnách, což vede ke snižování rizik z minulosti.“  V minulých letech si většina místních bankovních sektorů udržela ziskovost, průměrný poměr úvěrů k vkladům se značně zlepšil ze 122 % v roce 2008 na 101 % v roce 2015.

Analytici skupiny očekávají, že ekonomické oživení podpoří další poskytování půjček, zejména v zemích, které v tomto ohledu dosud zaostávaly. Pozitivní růst HDP v kombinaci s příhodnou monetární politikou a činností zaměřenou na dodržování pravidel v zemích jako Rumunsko, Slovinsko a Maďarsko by navíc měly zmírnit zátěž z nesplácených úvěrů. Očekává se, že ziskovost bank se bude držet nad úrovní sektoru v západní Evropě.

Oblast zemí střední a východní Evropy hnacím motorem růstu pro skupinu UniCredit

Navzdory některým výzvám se skupina UniCredit považuje za dlouhodobého strategického investora v zemích střední a východní Evropy, který usiluje o rozvoj byznysu jak s firemními tak i s privátními klienty v regionu. V zemích střední a východní Evropy, ve kterých skupina UniCredit působí, získala v roce 2015 více než 1,2 milionu nových klientů a až do roku 2018 plánuje dál každoročně zvyšovat svou klientskou základnu o další 1 milion klientů. Podle svého strategického plánu investuje skupina UniCredit 1,2 miliardy eur do digitalizace s cílem vyrovnat se jednak s novými trendy chování klientů i snižováním nákladů. Skupina předpokládá v nejbližších třech letech růst počtu uživatelů internetového bankovnictví na 10 milionů ze současných 5 milionů a na 7 milionů ze současného milionu u mobilního bankovnictví. Objem úvěrů v zemích střední a východní Evropy by podle očekávání měl do roku 2018 vzrůst o 20 miliard eur na celkových 106 miliard.

Skupina UniCredit je v zemích střední a východní Evropy bankovní skupinou číslo jedna pokud jde o síť, celková aktiva a geografickou diversifikaci. Skupina provozuje rozsáhlou síť téměř 3 100 poboček ve 13 zemích, které přináší přibližně jednu čtvrtinu jejích celkových příjmů. Skupina UniCredit v zemích střední a východní Evropy poskytuje prostřednictvím svých mezinárodních center služby více než 25 000 mezinárodních korporátních klientů. Dva ze tří mezinárodních korporátních klientů z Německa, Itálie a Rakouska působících v zemích střední a východní Evropy jsou klienty skupiny UniCredit. Díky dlouhodobým zkušenostem v oblasti správy státních i EU programů v zemích střední a východní Evropy získala skupina přes 2 miliardy eur určených na schválené projekty fondů EU a má podepsané smlouvy na další projekty v objemu 1,3 miliardy eur. Jednotlivé banky skupiny UniCredit patří v zemích svého původu mezi nejvyšší špičku.

„Široká diversifikace podle klientů, produktů a geografické polohy dělá z regionu střední a východní Evropy silného přispěvatele k finančním výsledkům skupiny UniCredit. V souvislosti s přesunem podílů v zemích střední a východní Evropy přímo pod UniCredit SpA koncem roku 2016 činíme další krok ke zjednodušení řídící struktury a efektivnějšímu řízení kapitálu a likvidity,“ říká Carlo Vivaldi, výkonný ředitel divize pro střední a východní Evropu skupiny UniCredit. „Realizujeme náš nový strategický plán a pokračujeme s investicemi do digitalizace i s využitím Big Data s cílem dál rozšiřovat naše obchodní aktivity v regionu.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

   
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3