V roce 2007 vydávali lidé v souvislosti se splácením úvěrů zhruba pětinu své mzdy, v roce 2015 již více než čtvrtinu. Lidé si půjčují stále vyšší částky na bydlení i na spotřebu. U klientů s více než 5 úvěrovými smlouvami je míra rizika nesplácení jejich úvěrů téměř dvojnásobná oproti klientům s jedním úvěrem.
Ke konci roku 2015 mělo úvěr přes 3 miliony lidí. Objem celkového dluhu se zvýšil na 1,8 bilionu korun. Z toho 1,4 bilionu korun připadalo na dluh z hypotečních úvěrů a úvěrů ze stavebního spoření a 385 miliard na krátkodobé půjčky. Celkový počet lidí s úvěry se ke konci roku 2015 meziročně snížil o 1 %, přičemž dlouhodobý dluh mělo 1,1 milionu lidí a krátkodobý dluh téměř 2,5 milionu lidí. Více než půl milionu klientů splácelo obě formy úvěrů zároveň. Lidé si v roce 2015 brali o 5 % vyšší úvěry na bydlení a o 6 % vyšší úvěry na krátkodobou spotřebu než před rokem. Vyplývá to z dnes zveřejněných údajů Bankovního a Nebankovního registru klientských informací.
U klientů s více než 5 úvěrovými smlouvami je riziko nesplácení jejich úvěrů téměř dvojnásobné ve srovnání s klienty s jednou úvěrovou smlouvou. Data Bankovního a Nebankovního registru klientských informací dále potvrzují důležitost vyhodnocování nejen negativních informací, ale i pozitivních informací z úvěrových zpráv. V minulém roce bylo zamítnuto v rámci posuzování úvěruschopnosti žadatelů o úvěr více než 30 % žádostí. U dvou třetin z nich byla žádost zamítnuta z důvodu nesplácení minulých závazků, přibližně u třetiny žadatelů hrozilo předlu
„U klientů, kteří jsou sice prozatím schopni své finanční závazky splácet se stává, že další úvěr by už finančně neunesli. Banky a finanční instituce si naštěstí tento fakt uvědomují a žadatele zodpovědně prověřují v komplexních registrech, jako jsou Bankovní a Nebankovní registr klientských informací, které obsa hují informace o nesplácených i splácených dluzích,“ vysvětluje Jiří Rajl, výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací. „Povinnost prověřit úvěruschopnost klientů komplexněji než doposud je obsažena i v aktuálně projednávaném zákoně o spotřebitelském úvěru, a mimo jiné i z tohoto důvodu se na náš registr v posledních měsících obrací mnoho společností, které se připravují na proces licencování u České národní banky,“ dodává Jiří Rajl.
„Informace o výši současných splátek úvěrů získané z pozitivních úvěrových registrů jsou mnohdy zásadní a mohou ochránit spotřebitele před jeho předlužením. Jsou stále důležitější také s ohledem na zvyšující se úvěrové zatížení spotřebitelů. Zatímco v roce 2007 dal průměrný spotřebitel na splátky úvěrů přibližně pětinu průměrné měsíční mzdy, v roce 2015 to již byla více než čtvrtina,“ říká Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, která je organizátorem a poskytovatelem služeb pro Bankovní a Nebankovní registr klientských informací.
Problémy se splácením mělo více lidí, dlužili však méně
Koncem roku 2015 dosáhla částka ohroženého dluhu výše 48,5 miliardy korun, což je meziročně o 3,3 miliardy, tedy o 6 % méně. Dlouhodobý dluh se na této částce podílel sumou 16,7 miliardy korun a krátkodobý dluh částkou 31,8 miliardy korun. Počet lidí, kteří nezvládali splácet dluhy na bydlení, se meziročně mírně snížil o 3 500 osob, tedy přibližně o 10 % na 30 674 osob. Naopak počet lidí, kteří měli problémy se splácením krátkodobého dluhu, se meziročně zvýšil na 286 tisíc, což je o 10 tisíc osob, tedy o necelé 4 % více.
Počet lidí s úvěry se snižuje, půjčují si však vyšší částky
Počet lidí s úvěrem se ke konci roku 2015 meziročně snížil celkem o 30 tisíc osob. Dlouhodobý dluh mělo o 3 tisíce lidí méně. Počet klientů s krátkodobým dluhem se meziročně snížil o 31 tisíc. Zvýšila se naopak průměrná dlužná částka na jednoho klienta. U dlouhodobého dluhu o 69 tisíc na 1,3 milionu korun a u krátkodobého dluhu o téměř 8 tisíc na 157 tisíc korun.
Společnost CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a. s., provozuje Bankovní registr klientských informací. Jejími akcionáři je pět zakladatelských bank (Česká spořitelna, a. s., Československá obchodní banka, a. s., GE Money Bank, a. s., UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. a Komerční banka, a.s.). Jeho prostřednictvím si české banky vyměňují informace o bonitě a důvěryhodnosti svých klientů. CBCB byla založena 13. září 2000.
Další informace na www.cbcb.cz
Zájmové sdružení právnických osob CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o. bylo založeno v roce 2004 za účelem zajištění a zprostředkování vzájemného informování věřitelských subjektů (leasingových a úvěrových společností) o údajích vypovídajících o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce jejich klientů – fyzických a právnických osob. CNCB shromažďuje od věřitelských subjektů údaje o jejich klientech, zajišťuje jejich zpracování a provozuje tak Nebankovní registr klientských informací (NRKI).
Další informace na www.cncb.cz
Webový portál kolikmam.cz
Portál umožňuje registrovanému uživateli bezpečný, pohodlný a snadný on-line přístup k jeho úvěrové zprávě, díky které získá aktuální přehled o svých finančních závazcích. Projekt je podporovaný bankami, stavebními spořitelnami, leasingovými, splátkovými i faktoringovými institucemi, které jsou uživateli Bankovního a Nebankovního registru klientských informací.
Další informace na www.kolikmam.cz