Během minulých třech měsíců se konaly v Praze, Plzni a Olomouci kulaté stoly na téma kultivace výuky finanční gramotnosti a rozvoj podnikavosti na základních a středních školách. Obecně prospěšná společnost yourchance s podporou Pioneer Investments si od této aktivity slibovala nejen odbornou diskusi k tématu a sdílení příkladů dobré praxe, ale hlavně zjištění konkrétních potřeb učitelů a škol v regionech a možnost nabídnout součinnost při jejich řešení. Nejaktuálnějším tématem se stalo propojení učitelů s praxí formou stáží ve firmách.
Kromě učitelů z nejrůznějších typů škol a oborů studia se k diskusi sešli i zástupci zřizovatelů škol, neziskových organizací a občanských iniciativ, žáci působící ve studentských organizacích a samozřejmě zde nechyběli ani podnikatelé a zástupci podnikatelských asociací. Moderování všech tří kulatých stolů se ujala ředitelka yourchance Jana Merunková. Odbornými příspěvky do diskuse vstoupili Ing. Kateřina Lichtenberková, odborný garant projektu Finanční gramotnost do škol a odborný garant metodické podpory rozvoje podnikavosti při NÚV, Ing. Jiří Rudolf ze sdružení OK4inovace a Ing. Petr Šimčák, ředitel obchodu Pioneer Investments, který se věnoval tématu společenské odpovědnosti a angažovanosti finančního sektoru a etice ve spolupráci a škol a firem. Svou podporu konání kulatých stolů vyjádřila i Doc. Hana Marešová, proděkanka pedagogické fakulty v Olomouci, a Mgr. Eva Špačková, radní Prahy 1 pro oblast školství a občanské společnosti, která převzala patronát nad konáním akce v Praze.
Jak se ukázalo, úroveň výuky i způsob uchopení témat spojených s finanční gramotností, vytváření zdravých finančních návyků a schopností relevantního rozhodování ve finančních otázkách je ve všech navštívených regionech velmi různé. Každý z regionů má několik škol, jak základní, tak středních, které problematiku výuky tohoto vysoce prakticky orientovaného tématu uchopily komplexně a velmi interaktivně. Většina škol však i po dvou letech povinného zařazení finanční gramotnosti do výuky naráží na řadu překážek. Jednou z nich je zvýšené požadavky na schopnost učitelů volit jiné formy výuky než je frontální výklad. Další překážkou je neochota rodičů zapojit se do diskuse se svými dětmi o hospodaření domácnosti. S tímto se setkávají zejména učitelé žáků ze sociálně slabšího prostředí. „A to se nechceme bavit o přesných číslech, ale jen o principech hospodaření a struktuře příjmů a výdajů rodiny,“ uvádí jedna ze západočeských učitelek. Jedná se o paradigmatický střet. Škola vyučuje principy zdravého a odpovědného chování v oblasti financí. Rodiny však mají často hluboce zakořeněné jiné návyky. To dokládají i výsledky testování OECD, které koncem května zveřejnilo Ministerstvo financí. Jak uvedla Ing. Kateřina Lichtenberková, naším cílem by mělo být vytvářet ve školách takové prostředí, které mladým lidem dovolí vidět a chápat alternativy ve finančním rozhodování a jejich důsledky a následně mít pro svůj osobní život možnost volby. Přítomní se shodli na tom, že účinnou pomocí v tomto směru je spolupráce s odborníky z finančních institucí a organizací pomáhajících lidem ve finanční tísni, kteří mohou přiblížit na reálných příbězích. Apel by měl samozřejmě jít směrem k preventivním a odpovědným krokům, ale příklady negativních důsledků neodpovědných rozhodnutí mohou působit více emocionálně.
Téma rozvoje podnikavosti působilo aktivizačně už na jednotlivých akcích. Nejdříve bylo třeba sjednotit pohled na pojem podnikavosti jako takové. Jak uvedl Ing. Jiří Rudolf, nejedná se pouze o zájem o podnikání, ale o schopnost žáků vidět a využívat příležitosti, ať už v budoucnu jako podnikatelé nebo v zaměstnaneckém poměru. Výsledkem, na kterém se shodly všechny přítomné strany, bylo, že podnikavost může u svých žáků rozvíjet pouze podnikavý učitel. A tady diskutující narazili na celou řadu překážek, které jim v tomto ohledu brání. Podnikavost je podle přítomných nutné rozvíjet vysoce intenzívním kontaktem učitele s praxí v oboru, který vyučuje. Za jeden z konkrétních výstupů proto můžeme považovat vznik platformy Stáže pro učitele, která už na místě nabrala podobu konkrétních nabídek spolupráce mezi školami a přítomnými podnikateli a v průběhu příštího roku se promítne ve webové aplikaci umožňující propojení zájemců o týdenní až měsíční stáže se společnostmi, které učitelům tento studijní pobyt umožní.
Ing. Gabriela Křivánková, předsedkyně správní rady yourchance