INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Navzdory růstu oblíbenosti plateb kartami má každý druhý Čech doma odloženo 5 až 10 tisíc korun. Ve 35 % mají peníze uloženy doma v trezoru, 8 % respondentů je má rádo pod kontrolou v peněžence. Dalšími místy pro úschovu peněz jsou např. toaletní potřeby nebo dokonce septik. Informace vyplynuly z průzkumu agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci.

Podle průzkumu má 54 % Čechů doma uschovanou nějakou hotovost. Každý druhý má takto odloženo mezi 5 a 10 tisíci korunami, v celkovém průměru tato částka přesahuje 8 tisíc korun. Víc než 10 tisíc korun má doma v hotovosti 17 % respondentů, převážně seniorů. „Senioři jsou v oblasti financí zcela zákonitě tou nejkonzervativnější skupinou obyvatel. Často nemají sjednán ani bankovní účet,“ vysvětluje Tomáš Hládek, poradce pro platební styk a digitalizaci ČBA.

Velkou částku v hotovosti doma nemívají lidé ve věku 45-59 let (ve 49 % případů), z velkých měst nad 100 tisíc obyvatel (47 %) a Pražané (46 %). „Ve větších městech jsou už lidé zvyklí více platit kartami, proto u sebe mají jen drobnější částky, někteří jen několik desítek či stovek korun“, upřesňuje Tomáš Hládek a doplňuje: „Z hlediska bezpečnosti je tento přístup lepší. Když zloděj ukradne platební kartu, její majitel ji jednoduše a rychle ve své bance zablokuje. Když ale zloděj ukradne peněženku s hotovostí, bude okradený rád, když se mu vrátí alespoň jeho doklady, peníze už s největší pravděpodobností nikdy neuvidí.“

Kam ukrýt své peníze? Do trezoru!

Ve vymýšlení úkrytů pro své peníze jsou Češi spíše konzervativní. „Největšímu podílu respondentů, zhruba jedné třetině (35 %), připadá jako nejlepší a nejbezpečnější uschovat peníze v trezoru. Překvapením je druhé místo, kterým je pro 8 % dotázaných úplně obyčejná peněženka, a to z prostého důvodu - chtějí mít své peníze neustále pod kontrolou,“ uvádí ředitelka výzkumné agentury SC&C Jana Hamanová. Dalšími možnými místy je nábytek, ať již přímo skříň, nebo její šuplík, knihovna či konkrétní kniha. Ve výčtu se objevilo i ložní prádlo, matrace nebo polštář. V kuchyni bychom peníze schovávali nejraději do hrnečků či pod talíř. „Ač si Češi s úkryty hotovosti moc hlavu nelámou, najdou se ale i tací, kteří si vyrobí falešnou roli toaletního papíru nebo si udělají skrýš přímo v septiku,“ uzavírá Tomáš Hládek.

O průzkumu

Průzkum provedla pro ČBA v únoru tohoto roku agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo 1 012 respondentů ve věku 18 až 70 let z celé ČR, kteří vlastní bankovní účet. Sběr dat probíhal online ve dnech 13.–26. února 2016.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3