INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
13_KUPEG_logo_horizontalniKUPEG úvěrová pojišťovna, a s., jejímž majoritním vlastníkem (66 % akcií) je belgická společnost DUCROIRE – DELCREDERE SA. NV a 34 % akcií patří Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a s. (EGAP), respektive českému státu, pojišťuje své klienty proti případné komerční příčině nezaplacení pohledávek ze strany jejich obchodních partnerů nebo z důvodu jejich selhání v důsledku politických změn či restrikcí v daném teritoriu.

Vesely.MZajímala nás současná situace v pojištění rizik na tuzemském i zahraničních trzích z pohledu KUPEGU, i to, jakých hospodářských výsledků za těchto podmínek úvěrová pojišťovna dosahuje či jaké destinace jsou pro bezproblémovou obchodní spolupráci rizikovější než jiné. Na naše otázky odpovídá Ing. Michala Veselý, předseda představenstva a generální ředitel akciové společnosti KUPEG úvěrová pojišťovna, a.s.:

Pane generální řediteli, byl jste pověřen vedením společnosti letos v dubnu. S jakými předsevzetími a plány?

Domnívám se, že KUPEG má unikátní postavení ve způsobu, jakým přistupuje ke svým klientům. To je dáno velkou mírou autonomie a s tím spojené jasné odpovědnosti – všichni naši klienti mají přímý přístup k osobám, které plně zodpovídají za spolupráci s nimi. Rád bych tuto vzájemnou vazbu s klienty dále posílil a zároveň jim zprostředkoval výhody plynoucí ze zapojení KUPEGu do skupiny ONDD. Zároveň se budu snažit udržet KUPEG v roli obchodního partnera, na kterého se klienti mohou spolehnout nejen v dobách dobrých, ale především v těch méně dobrých.

KUPEG od počátku chrání své klienty před riziky nezaplacení pohledávek ze strany jejich odběratelů – dlužníků, jak na českém, tak i na zahraničních trzích. Jaká je zhruba teritoriální struktura vašich aktivit?

Přibližně polovinu všech transakcí, které pojišťujeme, tvoří obchody v tuzemsku. Následují naši nejvýznamnější zahraniční partneři – Německo, Slovensko, Polsko. V letošním roce pozorujeme, že pro naše klienty stále roste význam zemí jako je např. Polsko, Maďarsko či Ukrajina. Mimo tradiční teritoria však pojišťujeme i poměrně exotické destinace; jako příklad bych uvedl Mali, kde KUPEG pojistil polovinu všech českých exportů v roce 2010.

Které firmy mohou být vaším klientem a jaké základní typy pojištění jim můžete nabídnout?

Produkty úvěrového pojištění e-MODUL a e-BONUS jsou vhodné pro jakoukoliv společnost, která odběratelům dodává na fakturu; liší se pouze mírou variability. Tento druh pojištění poskytuje ochranu před rizikem platební nevůle i neschopnosti (komerční rizika), stejně tak, jako před riziky politickými , což může báýt například omezení konvertibility měny v zemi odběratele.

Produkt e-BOND – záruční pojistka – je alternativou bankovních záruk a je určen pro společnosti, které potřebují ručení za účast ve výběrových řízeních nebo pro své odběratele, kteří chtějí mít jistotu, že jejich obchodní partner splní své smluvní závazky (řádné provedení díla, kvalita díla v záruční době apod.). Zejména strojírenské a stavební společnosti nemusí při využití tohoto produktu čerpat rámce u financujících bank a zároveň získávají velmi flexibilní a finančně zajímavé řešení.

Již jsme zmínili teritoriální skladbu vašich aktivit, můžete označit země, které jsou z hlediska pohledávek a jejich vymahatelnosti rizikové a nejrizikovější?

V letošním roce nám klienti hlásí častější problémy v Maďarsku, Slovensku a Řecku. V Česku se situace oproti loňsku mírně zlepšila, nicméně stále jsme zemí s výrazně vyšším rizikem nezaplacení v porovnání s většinou tradičních ekonomik. Co se vymahatelnosti týče, narážíme na mnoho problémů v Itálii, kde dochází k častým podvodům. Rusko a země bývalého Sovětského svazu jsou komplikované z důvodu obecně obtížnější vymahatelnosti práva. Kapitolu samu pro sebe tvoří problémové pohledávky způsobené politickými vlivy, což je v současnosti případ Běloruska.

Od září 2009 byl KUPEG ustaven expertním centrem pro upisování rizik dlužníků ze střední Evropy pro celou skupinu ONDD. Znamená to, že v tomto směru máte nejvíce poznatků a zkušeností?

Rozhodně. Velká část kolegů hodnotících rizika se analýze dlužníků v tomto teritoriu věnuje více jak deset let. Perfektně známe místní zdroje informací a dokážeme je efektivněji zpracovat. Velkou výhodou je i kulturní a jazyková blízkost těchto zemí.

Vycházíte při posuzování míry rizika také z výsledků podobných studií, jakou nedávno uskutečnila třeba poradenská firma Dun & Bradstreet ve spolupráci s ruskou agenturou Interfax, když mapovaly existenci a spolehlivost ruských firem?

Plošné studie jsou vždy zajímavým zdrojem informací. Nicméně pro naši práci je rozhodující individuální posouzení kvality odběratele, protože i v problémové zemi a v problémovém oboru jsou firmy kvalitní, se kterými se vyplatí obchodovat. Je to přístup pracnější, ale věříme, že jediný správný.

Ve výroční zprávě za loňský rok se hovoří o tom, že ačkoli celková výše předepsaného pojistného dosáhla 396 mil. korun a jednalo se o více než 50% meziroční nárůst, přesto společnost vykázala ztrátu. Co tuto okolnost nejvíce ovlivnilo?

Ztráta KUPEG za rok 2010 ve výši 89 mil CZK je způsobena dvěma hlavními efekty – dokončeným odpisem goodwillu ve výši 59 mil CZK a výplatou škod vázaných k období ekonomické krize. Loni jsme klientům vyplatili přes 616 mil. korun. Je důležité zmínit, že podobný výkyvy v hospodaření úvěrové pojišťovny nejsou v době hospodářského útlumu překvapující. I po takto obtížném období však KUPEG překračoval na konci roku regulatorní kapitálové požadavky více jak 2,5x a v pololetí letošního roku již naše disponibilní míra solventnosti překračuje zákonné požadavky téměř 3,5x.

Vezmete-li v úvahu výsledky za sedm uplynulých měsíců, jaký hospodářský výsledek za letošek očekáváte?

Díky pokračujícímu růstu objemu předepsaného pojistného a stabilizující se situaci v oblasti škod se dostáváme do fáze akumulace kapitálu pro příští hospodářské problémy. S velkou mírou jistoty mohu říci, že společnost vytvoří zisk, nicméně nerad bych předbíhal – situace ekonomik a s ní související výsledky úvěrového pojištění se mohou změnit velmi rychle.

rozmlouval Jiří Novotný.

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3