Půjčování peněz bývá vždy velmi citlivá záležitost, ať už mezi lidmi, nebo podniky. Obě strany obchodu si musí dobře rozumět a důvěřovat si. Aby se lépe poznali, chodí bankéři České spořitelny do firem a tam se zapojují do běžného provozu. Jak uvedl v našem rozhovoru ředitel firemního financování České spořitelny a.s. Pavel Nejman, tyto stáže se setkaly s velmi příznivou odezvou.
Jak jsou malé a střední firmy rizikové z hlediska úvěrování? Financuje Česká spořitelna malý business, nebo se mu vyhýbá?
Malé a střední podniky jsou motorem každé ekonomiky. Česká spořitelna je z pohledu úvěrování největší korporátní bankou v zemi, podpora malým a středním podnikům je jednou z klíčových priorit našeho bankovnictví. Kromě samotného úvěrování zprostředkováváme malým a středním firmám i dotace z fondů Evropské unie či jiná zvýhodnění v podobě záruk či příspěvků na úroky od spolupracujících institucí. Díky nim mají možnost o úvěr žádat i startupy, které mají životaschopný podnikatelský projekt.
Na základě jakých kriterií jsou schvalovány půjčky podnikatelům? Banky v posledních letech špíše přitvrzují nebo se dostupnost úvěrů zlepšila?
Tržní úrokové sazby se v posledním období pohybovaly na rekordně nízkých úrovních. Naše i evropská ekonomika zažívaly konjunkturu, navíc je v poskytování firemních úvěrů bankami silné konkurenční prostředí. To vše se pozitivně projevilo i do dostupnosti úvěrů pro firmy. V posledních letech jsme zaznamenávali v meziročních srovnáních více než desetiprocentní nárůsty v objemu poskytovaných úvěrů, a i díky tomu vyrostla Česká spořitelna do pozice vůbec největšího poskytovatele firemních úvěrů v Česku.
Co se týče kritérií pro přidělování úvěru, posuzujeme ukazatele hospodaření dané firmy, přínosy financovaného podnikatelského záměru, zkušenost managementu. Důležitý je pro nás i samotný obor podnikání a kreditní a podnikatelská historie. Přestože úvěry jsou posuzovány individuálně, snažíme se alespoň část úvěrového procesu zautomatizovat tak, aby byl celý koloběh rychlejší a z pohledu žadatelů i transparentnější.
Zajímají se bankéři o to, jak to chodí v podnicích, jež jsou jejich potenciálními obchodními partnery?
Jednoznačně ano. Firemní klienty obsluhujeme prostřednictvím našich Regionálních korporátních center, ve kterých mají bankéři ve svém portfoliu subjekty, kterým poskytují služby a poradenství. Jsme si vědomi, že přestože hovoříme o korporátním bankovnictví, jednání vždy nakonec probíhá mezi lidmi. Proto klademe důraz i na to, aby naši bankéři byli co nejlépe seznámeni jak s oborem, ve kterém firmy působí, tak i s konkrétním businessem a provozem svých klientů. Jen tak jim mohou poskytovat relevantní poradenství a být pro ně skutečnými partnery.
Můžete uvést příklad, jak vypadají stáže vašich pracovníků ve firmách?
Zavedli jsme tzv. rotace bankéřů, v jejichž rámci naši bankéři absolvují několikadenní stáže u svých firemních klientů. Umožní jim seznámit se ještě lépe s provozem a aktuálními výzvami, kterým jejich klienti čelí. Mohou tak vyhodnocovat situaci ve firmách nejen podle řeči čísel, ale i podle vlastní autentické zkušenosti. Navrhovaná řešení pak ještě efektivněji „pasují na míru“ jednotlivých zájemců. Na začátku tohoto projektu jsme se obávali nízkého zájmu klientů, pro které taková rotace znamená časovou i administrativní zátěž, avšak opak byl pravdou – oslovení klienti velmi rádi pomohli stáž svého bankéře uskutečnit a její výsledky velmi kvitují zejména z pohledu hlubšího poznání firmy bankou a následné ještě lepší spolupráce.
V čem vaši klienti dělají chyby v žádostech o bankovní financování, čím by nejlépe přesvědčili o tom, že jsou kredibilní? Myslíte si, že vaše zdroje jsou pro ně výhodnější než získávání prostředků alternativním způsobem?
Žádostí o financování provedou klienta velmi podrobně naši zkušení bankéři. Důležitá je ale sázka na důvěru, která je jednou z nejcennějších deviz ve vztahu klient – banka. Nejlepším důkazem kredibility je popsat situaci i potřeby firmy takové, jaké skutečně jsou, a nebát se svěřit bankéři i ne příliš příznivé skutečnosti. Naši bankéři se snaží ve spolupráci s klientem najít optimální řešení financování, které zohlední reálnou situaci i případné hrozby, které by dostávaly vedení firmy později do stresu.
Vážíme si toho, že nejvíce podnikatelů svěřuje svoje podnikání právě nám a že jsme se stali největším poskytovatelem bankovních úvěrů na domácím trhu. Bankovní úvěr je nejvýhodnější a nejdostupnější formou financování, v porovnání s vlastním kapitálem či s dluhopisy. Až v případě, kdy banka již dodatečné zdroje poskytnout nemůže z titulu pravidel řízení rizik, je dobré se porozhlédnout po alternativních zdrojích, které budou však téměř vždy spojeny s vyššími náklady a náročnějším procesem.
Výhodnost našich služeb nespočívá jen v konkrétních podmínkách, které jsou v rámci tržní nabídky velmi konkurenceschopné, ale také ve velké komplexitě nabízených služeb. Dokážeme nejen zajistit optimální financování, ale také poradenství a doprovodné služby, a to nejen v tuzemsku, ale i na zahraničních trzích. Bonusem je skutečnost, že banka pomáhá svým pohledem firmám identifikovat např. i rizika, která firma sama nevnímala, a postarat se o jejich zajištění. Troufám si říci, že právě díky kombinaci výhodných podmínek a komplexity je Česká spořitelna lídrem trhu firemního úvěrování v Česku.
připravil Pavel Kačer