INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

2019 10 21 09 22 45 Prosperita 10 19 PDF XChange EditorPůjčování peněz bývá vždy velmi citlivá záležitost, ať už mezi lidmi, nebo podniky. Obě strany obchodu si musí dobře rozumět a důvěřovat si. Aby se lépe poznali, chodí bankéři České spořitelny do firem a tam se zapojují do běžného provozu. Jak uvedl v našem rozhovoru ředitel firemního financování České spořitelny a.s. Pavel Nejman, tyto stáže se setkaly s velmi příznivou odezvou.

Jak jsou malé a střední firmy rizikové z hlediska úvěrování? Financuje Česká spořitelna malý business, nebo se mu vyhýbá?

Malé a střední podniky jsou motorem každé ekonomiky. Česká spořitelna je z pohledu úvěrování největší korporátní bankou v zemi, podpora malým a středním podnikům je jednou z klíčových priorit našeho bankovnictví. Kromě samotného úvěrování zprostředkováváme malým a středním firmám i dotace z fondů Evropské unie či jiná zvýhodnění v podobě záruk či příspěvků na úroky od spolupracujících institucí. Díky nim mají možnost o úvěr žádat i startupy, které mají životaschopný podnikatelský projekt.

Na základě jakých kriterií jsou schvalovány půjčky podnikatelům? Banky v posledních letech špíše přitvrzují nebo se dostupnost úvěrů zlepšila?

Tržní úrokové sazby se v posledním období pohybovaly na rekordně nízkých úrovních. Naše i evropská ekonomika zažívaly konjunkturu, navíc je v poskytování firemních úvěrů bankami silné konkurenční prostředí. To vše se pozitivně projevilo i do dostupnosti úvěrů pro firmy. V posledních letech jsme zaznamenávali v meziročních srovnáních více než desetiprocentní nárůsty v objemu poskytovaných úvěrů, a i díky tomu vyrostla Česká spořitelna do pozice vůbec největšího poskytovatele firemních úvěrů v Česku.
Co se týče kritérií pro přidělování úvěru, posuzujeme ukazatele hospodaření dané firmy, přínosy financovaného podnikatelského záměru, zkušenost managementu. Důležitý je pro nás i samotný obor podnikání a kreditní a podnikatelská historie. Přestože úvěry jsou posuzovány individuálně, snažíme se alespoň část úvěrového procesu zautomatizovat tak, aby byl celý koloběh rychlejší a z pohledu žadatelů i transparentnější.

Zajímají se bankéři o to, jak to chodí v podnicích, jež jsou jejich potenciálními obchodními partnery?

Jednoznačně ano. Firemní klienty obsluhujeme prostřednictvím našich Regionálních korporátních center, ve kterých mají bankéři ve svém portfoliu subjekty, kterým poskytují služby a poradenství. Jsme si vědomi, že přestože hovoříme o korporátním bankovnictví, jednání vždy nakonec probíhá mezi lidmi. Proto klademe důraz i na to, aby naši bankéři byli co nejlépe seznámeni jak s oborem, ve kterém firmy působí, tak i s konkrétním businessem a provozem svých klientů. Jen tak jim mohou poskytovat relevantní poradenství a být pro ně skutečnými partnery.

Můžete uvést příklad, jak vypadají stáže vašich pracovníků ve firmách?

Zavedli jsme tzv. rotace bankéřů, v jejichž rámci naši bankéři absolvují několikadenní stáže u svých firemních klientů. Umožní jim seznámit se ještě lépe s provozem a aktuálními výzvami, kterým jejich klienti čelí. Mohou tak vyhodnocovat situaci ve firmách nejen podle řeči čísel, ale i podle vlastní autentické zkušenosti. Navrhovaná řešení pak ještě efektivněji „pasují na míru“ jednotlivých zájemců. Na začátku tohoto projektu jsme se obávali nízkého zájmu klientů, pro které taková rotace znamená časovou i administrativní zátěž, avšak opak byl pravdou – oslovení klienti velmi rádi pomohli stáž svého bankéře uskutečnit a její výsledky velmi kvitují zejména z pohledu hlubšího poznání firmy bankou a následné ještě lepší spolupráce.

V čem vaši klienti dělají chyby v žádostech o bankovní financování, čím by nejlépe přesvědčili o tom, že jsou kredibilní? Myslíte si, že vaše zdroje jsou pro ně výhodnější než získávání prostředků alternativním způsobem?

Žádostí o financování provedou klienta velmi podrobně naši zkušení bankéři. Důležitá je ale sázka na důvěru, která je jednou z nejcennějších deviz ve vztahu klient – banka. Nejlepším důkazem kredibility je popsat situaci i potřeby firmy takové, jaké skutečně jsou, a nebát se svěřit bankéři i ne příliš příznivé skutečnosti. Naši bankéři se snaží ve spolupráci s klientem najít optimální řešení financování, které zohlední reálnou situaci i případné hrozby, které by dostávaly vedení firmy později do stresu.
Vážíme si toho, že nejvíce podnikatelů svěřuje svoje podnikání právě nám a že jsme se stali největším poskytovatelem bankovních úvěrů na domácím trhu. Bankovní úvěr je nejvýhodnější a nejdostupnější formou financování, v porovnání s vlastním kapitálem či s dluhopisy. Až v případě, kdy banka již dodatečné zdroje poskytnout nemůže z titulu pravidel řízení rizik, je dobré se porozhlédnout po alternativních zdrojích, které budou však téměř vždy spojeny s vyššími náklady a náročnějším procesem.
Výhodnost našich služeb nespočívá jen v konkrétních podmínkách, které jsou v rámci tržní nabídky velmi konkurenceschopné, ale také ve velké komplexitě nabízených služeb. Dokážeme nejen zajistit optimální financování, ale také poradenství a doprovodné služby, a to ne­jen v tuzemsku, ale i na zahraničních trzích. Bonusem je skutečnost, že banka pomáhá svým pohledem firmám identifikovat např. i rizika, která firma sama nevnímala, a postarat se o jejich zajištění. Troufám si říci, že právě díky kombinaci výhodných podmínek a komplexity je Česká spořitelna lídrem trhu firemního úvěrování v Česku.

připravil Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3