„Nekvalita se v České republice schovává za různé formy a my bychom jí rádi nastavili zrcadlo,“ tvrdí Jan Tušl, generální ředitel a spolumajitel značky VEKRA. Jak, o tom je následující rozhovor.
Hovoříte často o filozofii značky VEKRA. Co tím máte na mysli?
Filozofie firmy se tvoří od samého vzniku – do roku 2008 jsme používali různé koncepty dodávek oken pro český trh, ale po tomto roce jsme se rozhodli už jen pro jeden. Jeden, založený na provázání všech složek dodávky, jejich maximální kontrole a následně efektivitě. Konceptu říkáme Dodávka oken VEKRA na klíč, a to včetně interiérového i exteriérového stínění nebo interiérových dveří. Dobře víme, že klienti značky VEKRA chtějí kvalitní výrobek s životností desítky let, a navíc umí dobře počítat. Proto systém dodávky VEKRA na klíč zahrnuje absolutní kontrolu celého dodavatelského procesu realizace zakázky. Tato myšlenka nás vedla k tomu, že se VEKRA pustila do složitého systému získání mezinárodně uznávané certifikace TÜV NORD, který nakonec jako první a dosud jediný český výrobce získala na podzim loňského roku. Každému, kdo si pořizuje nová okna, tak dáváme jistotu certifikované záruky, že dostane kvalitní výrobek, odborně provedenou montáž a servis v případě problémů.
Stanovil si váš tým hned na začátku vysoké cíle, nebo rozhodnutí být nejlepší v Česku a nejinovativnější v Evropě přišlo až později?
Koncept jsme vybrali z několika důvodů. Za prvé, produkuje nejlepší kvalitu pro zákazníka, což znamená, že maximalizuje životnost a funkčnost, a to s ohledem na nejlepší poměr cena/výkon. Za druhé jsem chtěl, aby každý, kdo pro VEKRU pracuje, chtěl naše výrobky sám. A za třetí je naším cílem být na trhu úspěšní co nejdéle. Věříme, že podnikání v oknech je na dlouhou trať, a proto vůči zákazníkům usilujeme o to, aby se například jejich potomci znovu rozhodli pro výrobky a dodávku VEKRA – i po uplynutí doby jedné generace.
V čem se dnes lišíte od konkurentů?
V principu byla touha se lišit od konkurence dalším z důvodů pro rozhodnutí v roce 2008. Okno je zakázková výroba, zákazník ho při podpisu smlouvy nevidí, tedy pole pro „šmejdy“ je dokonalé a zákazníka je snadné ošidit. I proto se na posouvání kvality soustředí kromě značky VEKRA pouze výjimky. Pro nás je důležité, abychom každému zákazníkovi zaručili komplexní služby – to znamená pevně dané, na sebe navazující procesní kroky, díky kterým získá garanci kvality nejen samotné výroby každého okna, dveří a stínění, ale i potvrzení jejich správné konstrukce odpovídající jejich umístění v domě, systémové montáže a záručního servisu. To však není všechno úsilí, které naší práci a jejím výsledkům věnujeme. Prioritou jsou pro nás také související digitalizace a automatizace, a tak jsme například před lety začali s automatizací a digitalizací procesu výroby, jejího plánování, včetně skladového hospodářství. Vloni proběhla rozsáhlá digitalizace obchodních procesů, plánování a optimalizací montáží a servisu. A nyní pracujeme na systémovém spojení s montážníky v terénu.
V jakých okamžicích, z jakých popudů přijímá firma strategická rozhodnutí? Máte nějaký „kompas“, jenž vám ukazuje správnou cestu, a ne nasměrování do slepé uličky?
Jde o proces založený na logice popsané v předchozích odpovědích. V principu se stále učíme být lepší. V záruce k dnešnímu dni máme přibližně dva miliony oken, a pokud cokoliv zjistíme jako nedokonalost, snažíme se to pro příště systémově nastavit lépe. Naším zájmem je spokojenost zákazníka při dlouhodobém používání, ne podpis smlouvy s nekvalitním výrobkem či dodávkou.
Od koho se učíte? A myslíte si, že může být úspěšná společnost vzorem ostatním a ovlivňovat nejen obor, v němž působí?
Pro námi zvolený koncept jsme se inspirovali v zahraničí, kde je obvyklý. Nicméně je i naší vlastní snahou být k zákazníkovi féroví a náš obor táhnout směrem vzhůru. Bohužel v České a Slovenské republice se nekvalita schovává za různé formy. A my bychom rádi tomuto nešvaru nastavili zrcadlo. Musím přiznat, že někdy je mi až líto zákazníků konkurence, která právě zlevňuje na úkor kvality a poctivosti vůči produktu. Ne, že je mi líto, že daný zákazník není náš, ale že tento zákazník bude za dva tři roky, nebo po uplynutí záruky, řešit problémy, které my vidíme jako odborníci už dnes, a které vycházejí ze skryté, či dokonce neskryté nekvality. Námi zvolená cesta konceptu kontroly celé dodávky od vypracování projektu, výroby a montáže, vše zastřešené zárukou, je unikátní svou velikostí. Co je rozhodně potěšitelné, je fakt, že naše rozhodnutí má okamžitý vliv na každou další zakázku – a to bylo vloni přes 15 000 zkonstruovaných, vyrobených a namontovaných oken.
Co vás posunuje vpřed? Máte představu, jaké úrovně chcete dosáhnout za pět deset let, nebo už dokonalost výrobku a služeb sotva lze víc zlepšovat?
Rozhodně chceme celý proces výroby a služeb ještě zefektivnit a zpřístupnit ho zjednodušením pro budoucí generaci zaměstnanců, a tím zároveň dosáhnout dalšího posunu kvality. Chceme používat technologie, které ve stavebnictví zatím dostupné nejsou, konstruovat online, vyrábět strojírenské výrobky, jasně a přehledně realizovat a montovat každé okno. Zkrátka tak, abychom měli dobrý pocit z výsledku – tedy pocit, který nás posunuje dopředu, a díky kterému víme, proč to všechno děláme...
za odpovědi poděkoval
Pavel Kačer