Koronakrize mění navyklé chování a ničí ty, kteří se nechtějí nebo nedokážou přizpůsobit novým podmínkám ve společnosti, otevírá však šance připraveným. Mezi vítěze může patřit sektor podnikových služeb. Odpovídá Jonathan Appleton, ředitel Asociace podnikových služeb ABSL.
Váš obor roste i letos, v době, kdy většina sektorů hlásí stagnaci, nebo dokonce pokles. Jaký vývoj očekáváte do budoucna?
Ano, je to tak, i v roce 2020 náš obor stoupá 5% tempem. Jeho dvojciferný růst z posledních let na chvíli zpomalilo jarní období nejistoty napříč světovou ekonomikou. I přesto růst reportuje více než polovina českých center podnikových služeb, třetina pak počty zaměstnanců nenavyšuje, ale ani nesnižuje. Pro rok 2021 predikuje další expanzi 58 % center a zároveň se očekává příchod nových investorů. Navzdory covidovému zpomalení ekonomiky se plánuje otevření několika nových center v Praze, Brně, a dokonce i v Ostravě. Celkem v oboru vznikne 10 000 nových pracovních míst. Dnes zde funguje 310 center podnikových služeb, které zaměstnávají 120 000 lidí. Do roku 2025 však počet místních center vzroste na pět set. A zaměstnanců tohoto oboru bude plných 180 000.
Dojde vedle posílení oboru také k jeho kvalitativní proměně?
Jistě, změní se i povaha oboru. Zdejší centra budou hrát větší roli v hlavním podnikání mateřských firem, budou fungovat jako znalostní centra, poskytovat přidanou hodnotu, podílet se na digitalizaci a dalších transformačních procesech. Díky tomu se podnikové služby zařadí do pěti let mezi nejdůležitější sektory české ekonomiky z hlediska zaměstnanosti i ekonomické výkonnosti.
Jak ovlivňuje vaše odvětví současná koronakrize?
Pandemie jednoznačně prokázala odolnost našeho oboru vůči krizím i mimořádným situacím. Je to vidět zejména na tom, jak se dokázal na jaře vyrovnat s uzavřením ekonomiky a nouzovým stavem. Centra prakticky ze dne na den převedla valnou většinu svých zaměstnanců na práci z domova, a zajistila tak nepřerušený a hladký provoz. Podle sedmi z deseti českých center si zaměstnanci i na home office dokázali udržet stejnou, či dokonce vyšší produktivitu. O dobré kondici oboru pak svědčí i skutečnost, že 84 % českých center podnikových služeb neplánuje žádat o pomoc v rámci koronavirových vládních programů na podporu ekonomiky. Téměř dvě třetiny center také i na jaře pokračovaly v náboru nových zaměstnanců, a nadpoloviční většina center v době krize získala nové obchodní příležitosti. Některá centra přebírala procesy od svých sesterských organizací v Asii, kde infrastruktura neumožnila převést všechny lidi na práci z domu a muselo dojít k dočasnému útlumu provozu, jiná zase rozšířila svou regionální působnost anebo začala poskytovat nové služby, například IT podporu zaměstnanců pracujících z domova, konsolidaci dat, digitalizační projekty či zavádění robotické automatizace.
Čím to, že se vám tak daří?
Zejména díky schopnosti fungovat v plně digitálním prostředí a přinášet inovace do všech oblastí podnikání. Myslím, že náš obor má dokonce potenciál proměnit Českou republiku z tradiční výrobní ekonomiky na zemi moderních a inovativních služeb, které se poskytují zákazníkům z celého světa přes internet.
ptal se Pavel Kačer