Na tento rok se dvěma dvacítkami, který pomalu končí, nebudou lidé vzpomínat v dobrém. Přesto nepřinesl jen špatné věci spojené s celosvětovou pandemií. Prověřil schopnosti a ukázal, jací doopravdy jsme. Nejen jako lidé, ale i jako kolektivy a jednotlivé společnosti. V dm už mohli bilancovat. A o výsledcích obchodního roku jsme hovořili s jednatelem společnosti dm drogerie markt Česká republika Gerhardem Fischerem.
Jak jste spokojen s výsledky dm? Do jaké míry jsou ovlivněny opatřeními ohledně koronaviru? Museli jste na ně pracovat víc než v jiných letech?
Více než osmiprocentní růst obratu nás těší. Výsledky přijímáme s pokorou, protože na rozdíl od mnoha jiných obchodníků jsme i během nejpřísnějších vládních opatření mohli dál nabízet zboží každodenní potřeby. Byť jsme museli omezit některé ze služeb, na které jsou zákazníci zvyklí. Např. jako je možnost občerstvit se vodou zdarma. Zároveň jsme neslevili na kvalitě poskytovaného servisu ať už online, nebo v kamenné prodejně. Naším cílem je neustále přinášet zákazníkům příjemný zážitek z nakupování.
Co pokládáte za klíčové faktory, které rozhodly o tak velkém růstu firmy?
Tento obchodní rok byl výjimečný. Jeho výrazná část byla ovlivněna koronavirovou pandemií, zhruba třetiny obratu bylo dosaženo v běžných podmínkách. K růstu obratu přispěla nákupní horečka z první fáze pandemie, kdy se lidé předzásobovali v obavách z budoucího vývoje. Další etapa byla pro nás obtížná, dokonce jsme zaznamenali meziroční pokles obratu.
Samozřejmě ale k růstu obratu přispěla nebývalá poptávka po hygienických produktech, tedy mýdlech, dezinfekcích, antibakteriálních prostředcích, ale také po biopotravinách, papírovém zboží, a překvapivě i po krmivu pro zvířata. Obecně bioprodukty, i dětské bioprodukty, se dobře prodávaly. Na druhé straně ale došlo i k poklesu odprodejů určitých kategorií ve srovnání s předchozím obchodním rokem, nejvýrazněji v kategorii dekorativní kosmetiky. Rozdíly se netýkaly pouze sortimentu, ale i jednotlivých prodejen. Pandemie se dotkla především prodejen ve velkých nákupních centrech a na pěších zónách, které trpěly nízkou návštěvností. Oproti tomu se velmi dobře dařilo prodejnám v retail parcích. V neposlední řadě přispěl k růstu obratu online shop, který jsme uvedli před dvěma lety do provozu.
Vrací se vám velký důraz, jenž kladete na společenskou odpovědnost, trvale udržitelný rozvoj a sociální aspekty, v sortimentu?
Důraz na společenskou odpovědnost a myšlenky trvalé udržitelnosti jsou pevnou součástí filozofie společnosti dm. Chceme působit ve svém okolí vždy příkladně. Různými aktivitami v rámci iniciativy dm {SPOLEČNĚ} se snažíme zprostředkovat pomoc potřebným a zapojit do ní zákazníky i spolupracovníky.
V obchodním roce 2019/2020 jsme výtěžkem dva milióny korun z aktivity Giving Friday podpořili aktivity posilující vazby mezi dětmi a seniory. Zapojili jsme se do projektu Pomoc nemocnicím, kdy jsme předali přímo na speciální covid pracoviště nezbytné drogistické produkty dm značek v hodnotě bezmála 280 000 korun. Naši spolupracovníci se pravidelně zapojují do dm dobrovolnického dne. Všechny tyto aktivity neděláme s cílem finančního prospěchu, snažíme se přispět ke zlepšení života kolem nás.
Společnost dm otevřela svůj e-shop později než konkurenti. Nicméně se zdá, že přesto včas, a hlavně v pravé podobě. Čím přispěl online prodej k úspěchům poslední roku?
Online shop otevřela společnost dm v roce 2018. Byli jsme prvním čistě drogistickým řetězcem, který tak učinil. Postupně jsme vylepšovali jeho funkcionality i na základě zákaznických zkušeností. Od ledna letošního roku mají zákazníci zaregistrovaní v programu active beauty možnost sbírat body také online.
V obchodním roce 2019/2020 vzrostl v porovnání s předchozím rokem obrat dm online shopu o více než 88 %. Zejména s ohledem na aktuální situaci kolem koronavirové pandemie zákazníci využívají možnost bezpečného a pohodlného nákupu přímo z domova. Stávající přepravní kapacity online shopu dosáhly svého vrcholu již na počátku pandemie. Jako alternativní řešení byla proto velmi rychle spuštěna expedice objednávek přímo z vybraných 27 prodejen. Tímto způsobem pracovníci prodejen zpracovali přibližně každou čtvrtou objednávku z online shopu.
Bude se něco měnit na cenové politice, věrnostním programu a strategii privátních značek dm?
Svým zákazníkům budeme i nadále nabízet kvalitní produkty za nízké ceny. Velkou roli v cenové politice společnosti dm hraje garance dlouhodobých cen. Díky ní mají zákazníci jistotu, že každé snížení ceny v dm je platné po dobu 4 měsíců. Zákazníky tak nenutíme štvát se za akčními cenami a koupit si produkt v době, kdy jej nepotřebují. Ve výsledku tak šetří vlastním časem i penězi.
I nadále reagujeme na vývoj a rozšiřování služeb dm online shopu je naším stálým úkolem a závazkem do budoucna. Zákazníkům online shopu chceme nabídnout tytéž výhody věrnostního programu, jakých mohou využívat zákazníci v prodejnách dm. V současnosti se proto intenzivně zabýváme plnou integrací výhod věrnostního programu dm active beauty do světa online.
Jak oceňujete to, že zákazníci se k vám rádi vracejí? A že vaši zaměstnanci obstáli i v této těžké době?
Svým zákazníkům děkujeme za jejich důvěru a loajalitu během tohoto nelehkého roku. V dm se snažíme vyjít vstříc potřebám každého kupujícího. Jedním z našich cílů je, aby se u nás zákazník cítil vždy příjemně, a to bez ohledu na aktuální epidemiologickou situaci a vyhlášený nouzový stav. Vždy nabízíme příjemné nákupní prostředí, ochotný personál, který je schopen poradit, a široký výběr sortimentu. Zákazníci si mohou být jistí, že v dm nakoupí v klidu a vždy výhodně.
Výkon spolupracovníků jsme se rozhodli ocenit mimořádnou odměnou v celkové výši 25,1 miliónu Kč. Spolupracovníci prodejen a centrální logistiky, kteří se aktivně podíleli na zásobování obyvatelstva během první fáze pandemie, obdrželi tuto odměnu již za březen 2020. V září jsme předali všem, bez ohledu na jejich pracovní pozici, výši úvazku či příjmu, mimořádnou odměnu Zůstaň zdráv ve výši 3000 Kč, která byla nahrána na elektronickou Multi Pass kartu. Jejím účelem je podpora zdraví, pohody a fyzické kondice podle individuálního výběru jednotlivců.
hodně dalších úspěchů a spokojených zákazníků popřál Pavel Kačer