Navýšením obratu o 7,87 % na 12,39 miliard CZK uzavřela společnost dm drogerie markt Česká republika úspěšný obchodní rok 2020/2021 (1. října 2020 – 30. září 2021). Stejně jako v předchozích letech upevňuje tento růst vedoucí pozici společnosti dm a dokládá kontinuální pozitivní vývoj nejúspěšnější drogerie na tuzemském drogistickém trhu.
„Díky pozitivnímu vývoji a růstu společnosti můžeme stále více investovat do zatraktivnění naší nabídky, ať už jde o nejlepší poměr ceny a výkonu na trhu, nebo o další rozvoj dm prodejní sítě a poskytovaných služeb. Naším cílem je i nadále nabízet takové zboží a služby, které přispějí k ještě vyšší spokojenosti zákazníků,“ uvádí Martina Horká, jednatelka společnosti dm.
„Pokračujeme i v aktivitách, jimiž se snažíme udělat ze světa kolem nás lepší místo pro život i pro budoucí generace. Spolu s ostatními zeměmi skupiny dm jsme zahájili komplexní program na podporu trvalé udržitelnosti. V rámci tohoto projektu posuzujeme relevantní dopady na životní prostředí napříč všemi procesy a odděleními a vyvíjíme strategická opatření k minimalizaci naší ekologické stopy. Mnoho stávajících i nových opatření ve všech resortech a zemích je sloučeno do koordinované udržitelné strategie. Průběh a dosažené úspěchy budeme transparentně a srozumitelně dokumentovat,“ dodává Markéta Kajabová, jednatelka společnosti dm.
Společný obrat překonal hranici 3 miliard EUR
Mateřská společnost dm Rakousko spolu se všemi svými dceřinými společnostmi (mezi ně patří dm Česká republika, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, Rumunsko, Bulharsko, Severní Makedonie a Itálie) rovněž dosáhla výborných výsledků: Při meziročním růstu +8,38 % činil celkový obrat v loňském obchodním roce 3,227 miliardy EUR (kurzově neočištěno; kurzově očištěno: 3,232 miliardy EUR, +8,83 %) a poprvé tak přesáhl hranici 3 miliard EUR. Toto ekonomické společenství zahrnuje 23 413 spolupracovníků (+1 243) a 1 793 prodejen (+52) ve 12 zemích.
Celá skupina dm včetně dm Německo dosáhla obratu 12,265 miliard EUR (+6,5 % kurzově neočištěno), zaměstnává 66 076 spolupracovníků a provozuje 3 862 prodejen ve 13 zemích (+97 prodejen, +2,6 %).
V následujících měsících bude distribuční síť dm drogerie rozšířena i do Polska, 14. země skupiny dm.
Celkové investice ve výši více než 170 milionů CZK
Do rozšíření a modernizace prodejní sítě investovala společnost dm téměř 150 milionů CZK. Nově bylo otevřeno 7 prodejen a 13 stávajících prošlo regenerací či refreshingem. Prodejní síť dm tak byla k 30. září 2021 rozšířena na celkem 246 prodejen. Počet spolupracovníků vzrostl z původních 3 534 na konečných 3 855 spolupracovníků (+321).
Pokračovaly i investice do logistiky. Více než 13 milionů CZK směřovalo na výměnu LED osvětlení, na nákup nové manipulační techniky a spádových regálů v distribučních centrech v Jihlavě i Divišově a na další stavební a elektroinstalační úpravy na budově distribučního centra v Jihlavě. Pro zajištění lepšího komfortu spolupracovníků i zákazníků byly instalovány v prodejnách dm nové pokladní počítače. Do této obměny technického vybavení prodejen investovala společnost dm bezmála 10 milionů CZK. Celková suma investic dm Česká republika za OR 2020/2021 dosáhla výše 173 milionů CZK. V novém obchodním roce 2021/2022 je naplánováno investovat finanční prostředky v celkové výši 233 milionů CZK, z této částky připadne na další expanzi a modernizaci prodejní sítě více jak 208 milionů CZK.
Změny v organizační struktuře vedení
K 30. září 2021 odešel z pozice předsedajícího jednatele dm drogerie markt Gerhard Fischer. V souvislosti s ukončením jeho aktivní pracovní kariéry došlo k organizačním změnám ve vedení společnosti. Národní i mezinárodní agendu Gerharda Fischera přebraly k 1. říjnu 2021 jednatelky Martina Horká a Markéta Kajabová.
Bylo etablováno nové vedení společnosti, které se rozrostlo o další tři členy. Do širšího kruhu vedení nově patří manažerka sortimentu Michaela Zikmundová, manažer komunikace Jiří Peroutka a manažer IT Josef Razím. Takto vytvořená hierarchie si klade za cíl prohloubit spolupráci zástupců jednotlivých odborných oddělení na mezinárodní úrovni a využít jejich znalostí pro strategické rozhodování. Nové uspořádání má vést k udržení stability společnosti dm a zároveň ke kontinuitě dalšího rozvoje při neustále se měnících podmínkách.
Oblíbenost online nakupování neustále roste
Prioritou společnosti dm zůstává komplexní omnichannel strategie, která úzce propojuje nákup a služby stacionárního a digitálního světa. Online shop dm.cz, který oslavil v březnu 2021 své 3. narozeniny, se i nadále vyvíjí nadproporcionálním tempem s vysokým dvojciferným procentuálním růstem. Počet objednávek přesáhl 286 tisíc, což představuje nárůst o více než 58 %. V nabídce online shopu naleznou zákazníci více než 11 100 produktů od 661 značek, některé z nich jsou k dostání pouze online. V důsledku narůstajícího významu online nakupování došlo u logistického partnera k navýšení kapacit distribučního centra dm online shopu v Pohořelicích.
Mezi priority společnosti dm se řadí nabídka totožných služeb a výhod při nakupování v kamenné prodejně a v online prostředí. Od srpna 2021 mohou zákazníci dm online shopu platit metodami Apple Pay a Google Pay.
Dlouhodobým cílem společnosti dm zůstává plná integrace zákaznického programu dm active beauty do online prostředí. Od 14. září 2021 mají zákazníci nově možnost propojit si konto věrnostního programu s kontem online shopu. Mohou tak uplatňovat věrnostní eKupony i při svých online nákupech.
Expresní vyzvednutí objednávek z dm online shopu
Služba expresního vyzvednutí online zásilek v prodejnách dm, která byla zavedena v září 2021, se setkala s velmi kladným přijetím ze strany zákazníků. Objednávky z online shopu dm.cz lze vyzvednout v prodejně dle preferencí zákazníka již za tři hodiny od jejich zaplacení. Tato alternativa vyřizování objednávek šetří čas nakupujících a nabízí zákazníkovi možnost vyhnout se zvýšenému počtu osob v prodejnách. Navíc při jejím využívání dochází oproti klasickým zásilkám ke snížení spotřeby obalového materiálu i negativního vlivu dopravy na životní prostředí. Objednávka je totiž zabalena v opakovaně použitelné nákupní tašce. Expresní vyzvednutí tak představuje trvale udržitelnou variantu klasického doručení zásilky.
Získaná ocenění potvrzují oblibu u zákazníků
Nezávislé studie a spotřebitelské průzkumy opět potvrzují vynikající postavení dm drogerie na trhu. Dle aktuálního Store Equity Indexu (SEI) renomované výzkumné agentury NielsenIQ je dm nesporným lídrem v oboru s indexem 4,7. Jde o nejvyšší hodnotu udělenou maloobchodnímu řetězci na trhu supermarketů, hypermarketů a drogerií. Hodnotami indexu vyššími než 3 se obecně vyznačují velmi silné značky1. Oproti roku 2019 se získaná hodnota navýšila o 0,9 bodu. Za tímto nárůstem stojí zvýšení významu vlastních značek a nárůst počtu zákazníků, kteří vnímají dm značky jako zásadní součást drogistického sortimentu, pro nějž se do dm rádi vracejí.
I v letošním roce obhájila společnost dm ocenění Mastercard Obchodník roku 2020 v oborové kategorii Obchodník s drogerií a parfumerií a podeváté v řadě získala ocenění Czech Superbrands Award. Ocenění HREA Excellence Award 2020 v kategorii Velké společnosti obdržela společnost dm v listopadu 2020 za HR počin s názvem dm akademie a profesní kvalifikace Drogista, jehož cílem je obnovení profese drogisty v České republice a zavedení interního vzdělávání v tomto oboru. Oblíbenost u zákazníků doložily výsledky lednového průzkumu Net Loyalty Score2. Dle průzkumu je dm drogerie ve svém segmentu pro nakupující první volbou, zákazníci dm jsou značce věrní a cítí se za to i náležitě odměňováni.
Vynikajících výsledků dosahují i samotné produkty, které se umisťují na předních příčkách nezávislých spotřebitelských testů. Nejčerstvější úspěch zaznamenaly výrobky babylove, které obsadily přední příčky ve spotřebitelské anketě MAMAVOLBA 2020. Produkty dm značek dmBio a alverde získaly ocenění pečetí Green Brands. Tyto dm značky jsou důkazem průkopnické role dm v otázkách trvalé udržitelnosti a splňují potřeby zákazníků v oblasti ekologičtějších alternativ produktů.
Šetrně k přírodě
Nový program trvalé udržitelnosti
Společnost dm přijala v posledních letech širokou škálu opatření ke snížení ekologické zátěže – ať už se jedná o vybavení prodejen, nové LED osvětlení v distribučním centru v Jihlavě, nákup zelené energie nebo o preferenci trvale udržitelných alternativ v sortimentu a jejich cílenou podporu.
Tato a další četná opatření se nyní propojí v programu „project tomorrow“. Již byly zahájeny první kroky v oblasti sledování uhlíkové stopy a hodnocení životního cyklu výrobků, které mají ukázat relevantní dopady na životní prostředí a najít jasnou výchozí pozici. V dalším kroku budou stanoveny hlavní oblasti činností, konkrétní opatření a cíle. Program, který bude spuštěn napříč společenstvím dm ve všech 14 zemích, má výrazně urychlit „zelené“ aktivity. O dosažených výsledcích bude dm pravidelně informovat.
Podíl trvale udržitelných alternativ produktů roste
Jedním z nejvýraznějších počinů v oblasti trvalé udržitelnosti minulého obchodního roku bylo uvedení inovativní produktové řady privátních dm značek Pro Climate v dubnu 2021. Společnost dm zvolila ve spolupráci s Technickou univerzitou v Berlíně vědecky podložený a v současné době jedinečný přístup k výrobě drogistických produktů, které jsou nejen klimaticky neutrální, ale také neutrální k životnímu prostředí. Oproti klimaticky neutrálním produktům vyvažujícím pouze emise CO₂ kompenzují Pro Climate produkty dopady na životní prostředí hned v pěti kategoriích (klimatická změna, eutrofizace, okyselování, oxidační smog a narušování ozonové vrstvy), které vznikají během celého životního cyklu produktu – od získávání suroviny přes výrobu a distribuci produktu až po jeho likvidaci.
Dopad na životní prostředí je ale snižován v nejvyšší možné míře již při vývoji produktů Pro Climate optimalizací výrobního procesu. Je zohledněn i výběr použitých přísad nebo složení obalů. Produkty jsou tak vyráběny s co nejlepší možnou ekobilancí. Zbývající nevyhnutelné dopady na životní prostředí kompenzují projekty renaturace. Řada Pro Climate zahrnuje v současné době celkem 14 produktů neutrálních k životnímu prostředí a lze je nalézt v nabídce značek alverde, Denkmit, Jessa, SUNDANCE či Sanft&Sicher.
Produkty šetrné k přírodě jsou v prodejnách dm označeny od roku 2018 zelenou cenovkou. Takových produktů je v sortimentu dm aktuálně více než 2 170.
Rozšiřování nabídky stáčené drogerie
V dubnu 2019 byly uvedeny do provozu první plnicí stanice na ekologické čisticí a prací prostředky české značky Yellow & Blue, které si zákazníci mohou odnést v praktických opakovaně použitelných nádobách. Opětovným použitím prázdných nádob lze na jedno naplnění ušetřit až 60 gramů plastového odpadu. V současné době nabízí společnost dm 16 prodejen vybavených plnicími stanicemi, minimálně jednu v každém kraji. Poptávka po stáčené certifikované ekodrogerii značek Yellow & Blue a Tierra Verde neustále roste. V minulém obchodním roce si zákazníci stočili více než 15 tisíc litrů těchto prostředků, od zavedení plnicích stanic pak více než 29 tisíc litrů. V meziročním srovnání oproti předchozímu obchodnímu roku vzrostl prodej stáčené ekodrogerie o více než 30 %. Dlouhodobě nejprodávanějším produktem je prací gel z mýdlových ořechů s vůní levandule. Díky dosaženým výsledkům a pozitivnímu ohlasu ze strany zákazníků v současné době připravuje společnost dm otevření nových plnicích stanic.
Nákupní tašky – bavlnu nahrazují dřevěná vlákna
I v oblasti opakovatelně použitelných pevných nákupních tašek inspiruje dm své zákazníky další inovací. Nabídka tašek z recyklátu nebo z bavlny byla v prodejnách dm nově doplněna taškami z dřevěných vláken ECOVEROᵀᴹ. Opakovaně použitelné tašky jsou vyrobeny z dřevěných vláken, která jsou produktem udržitelného lesnictví a jejich výroba je alokována ve střední Evropě. V porovnání s čistě bavlněnými taškami se při ní spotřebuje až o 60 % méně vody.
Jubileum dm značek
Značka babylove z portfolia privátních značek dm drogerie oslavila letos 25 let. Na trhu se poprvé objevila v Německu v roce 1996. Do České republiky dorazila o pár let později v podobě nabídky několika druhů plen a produktů pro nejmenší zákazníky. Od té doby se privátní značka dm drogerie významně rozrostla a vydobyla si pozici uznávané stálice na trhu dětského drogistického zboží. V nabídce drogerie lze aktuálně pod touto značkou nalézt 280 produktů od příkrmů přes nerozbitné nádobí s veselými motivy až po potřeby pro těhotné a kojící ženy. Výrobky značky babylove tvoří čtvrtinu celého baby sortimentu. Značka pravidelně získává ocenění kvality nezávislých testů a je díky své kvalitě a příznivé ceně nejoblíbenější značkou pro rodiče malých dětí.
Své 25. narozeniny oslavila také značka SUNDANCE, která zahrnuje sortiment opalovacích, samoopalovacích přípravků a produktů péče o pokožku po slunění. Šestnáct produktů speciální limitované edice této značky dostalo narozeninový design v podobě tropických motivů. Ve stejné grafice si mohli zákazníci zakoupit také pevnou dm tašku.
Další projekty dm iniciativy {SPOLEČNĚ}
V oblasti CSR jde společnost dm i nadále příkladem. S cílem smysluplně pomoci tam, kde je to potřeba, spustila v roce 2018 společensky odpovědnou aktivitu Giving Friday. V listopadu 2020, v rámci jejího 3. ročníku, věnovala společnost celkem 3 miliony CZK organizaci Fandi mámám na podporu dětí rodičů samoživitelů. Celkově tak za dosavadní tři ročníky dobročinné akce darovala dm 6,7 milionu CZK.
V měsíci listopadu se síť dm drogerie pravidelně zapojuje do celonárodní potravinové sbírky. V loňském roce se v prodejnách dm vybralo celkem 32 tun drogistického zboží a 11 tun potravin.
Součástí dlouhodobé dm iniciativy {SPOLEČNĚ} je i aktivita „Jdeme na to od lesa“, která vznikla v roce 2020. Společnost dm se spojila s Lesy ČR a organizací Sázíme stromy a po celé ČR pomohla vysázet vzrostlé stromy i keře. Ve spolupráci dm a Biologického centra Akademie věd ČR byl spuštěn v únoru 2021 populárně naučný web Pod kůrou, který se zabývá problematikou kůrovců. Web podkurou.cz přináší ucelené, vědecky podložené informace. Zároveň motivuje k šetrnému a udržitelnému lesnímu hospodaření.
I v červnu 2021 společnost dm pomáhala tam, kde bylo potřeba. Prostřednictvím sbírky SOS Morava neziskové organizace Člověk v tísni zaslala dm finanční dar ve výši 3 miliony CZK na obnovu obcí postižených tornádem.
Vzdělávání a profesní rozvoj
Prodloužení autorizace pro profesní kvalifikaci v oboru Drogista
Společnost dm klade velký důraz na kompetentní poradenství a kvalitu obsluhy i získávání a prohlubování znalostí o drogistickém sortimentu u svých spolupracovníků. Tento přístup dal vzniknout dlouhodobé iniciativě v rámci společnosti dm, která vyústila v zařazení povolání drogisty do Národní soustavy povolání a Národní soustavy kvalifikací a v zavedení interního vzdělávacího programu dm akademie v souladu s kvalifikačním standardem nové profesní kvalifikace Drogista. Autorizovanou osobou pro tuto profesní kvalifikaci se dm stala v roce 2016 jako vůbec první v republice. V letošním roce získala společnost dm od Ministerstva průmyslu a obchodu prodloužení autorizace až do července 2026. Složením zkoušky získají uchazeči celostátně uznávané osvědčení o své profesní kvalifikaci. Ke zkoušce se mohou přihlásit absolventi interního vzdělávacího programu dm akademie. Ten k 30. září 2021 úspěšně absolvovalo již 51 spolupracovníků, 49 z nich složilo profesní kvalifikační zkoušku Drogista.
Nový formát vzdělávání v online prostředí
V lednu 2021 byla spuštěna nová vzdělávací aplikace dm-Lernwelt. Jejím smyslem bylo zpřístupnit spolupracovníkům všechny možnosti rozsáhlého systému vzdělávání na jednom místě. I systém vzdělávání v dm se totiž přizpůsobil aktuální epidemiologické situaci a většina vzdělávacích aktivit se přesunula do online prostředí. Nabídka a forma vzdělávacích programů prošla razantní obměnou a reorganizací s ohledem na priority a aktuální potřeby spolupracovníků.
Odstartovaly dm podcasty
V říjnu roku 2020 měli posluchači první možnost seznámit se s dm podcastem. K 30. září 2021 bylo publikováno 12 dílů, ve kterých se představují osobnosti z rozhovorů uveřejněných v zákaznickém časopise ACTIVE BEAUTY. Podcasty se setkaly s velmi pozitivním přijetím ze strany posluchačů. Na příkladu vysoké poslechovosti se ukazuje přínos propojení značky dm s formátem podcastu se zajímavou osobností.
(tz)