INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

cyril svozil 34Cyril SvozilJednatřicátý rok úspěšně podniká na domácí půdě a v řadě zemí za našimi hranicemi skupina firem Fenix Group, kterou založila osvícená osobnost businessu Ing. Cyril Svozil. Na říjnové tiskové konferenci v Praze představil se svým týmem výsledky loňského a letošního roku. V mnohém předčily očekávání. Až na pár výjimek si všechny firmy vedou navzdory covidové pandemii víc než na výbornou. Úspěchy přinesly hodně radosti, ale zároveň mnoho otázek týkajících se vývoje ekonomiky u nás i v Evropě, hodnocení současné situace v energetice, poznámky k budoucnosti. Cyrila Svozila jsem se zeptala:

Na nedávné tiskové konferenci jste prezentovali excelentní hospodářské výsledky.

Máte pravdu, v loňském roce nám sice v první polovině roku poklesly prodeje na některých západoevropských trzích, ve druhé polovině roku však došlo k pozitivní korekci a jejich strmému růstu.

Čím si vysvětlujete skutečnost, že vám roste prodej tak strmou křivkou?

Pro růst tržeb v letošním roce nemáme úplně jasnou odpověď. Meziroční nárůsty o 20–50 % nejsou obvyklé a nepovažujeme je za zdravý vývoj, spíše poukazují na selhávání trhu zatíženého obrovským množstvím regulací. To se ukazuje i v současném nebývalém nárůstu cen vstupů i v nedostatku stěžejních materiálů pro výrobu. Bezprecedentní tisk ničím nekrytých peněz a jejich rozdávání bez ohledu na produktivitu práce navíc zcela uvolňuje limity na poptávkové straně.

Průběžně jste v době covidové inovovali, připravovali stavbu závodu na Slovensku, pracovali na neobvyklých projektech, získávali zajímavé zakázky. Kde jste brali odvahu k tomu všemu, když nálady ve společnosti a prognózy jejího vývoje nebyly vždy zrovna plné optimizmu?

Výhledy zejména ekonomiky EU nejsou optimistické již několik let a veškeré kroky Evropské komise spíše dále prohlubují skepsi v tomto ohledu. Svou budoucnost vidíme především v rozvoji trhů a aktivit mimo EU. Proto jsme naše doposud největší investice uskutečnili bez ohledu na reálné dění v EU.

Neovlivní nynější energetická situace v Evropě a České republice vaše zaměření?

Zcela jistě ovlivní, očekáváme v EU prudký růst cen všech energií, a dokonce jejich možný nedostatek. Tento stav je důsledkem sebevražedné energetické politiky EU. Proto pro evropský trh dokončujeme přípravu výroby bateriových úložišť ve škále 10–40 kWh (bytové objekty), 100–35 kWh (provozovny/markety) a 350–1 MWh (průmyslové areály). Tato zařízení budou schopna zajistit vyšší samostatnost uživatelů i zachování jejich aktivit alespoň v základní míře.

AES battery storageS jakou vizí jste vstoupili na hranici budoucnosti a co vás v tomto směru čeká?

V bateriových úložištích vidíme ze středně a dlouhodobého hlediska velkou budoucnost. Technologie ukládání elektrické energie do baterií stále ještě nedospěla do úrovně, kdy by byla na běžném dotacemi nepokřiveném trhu konkurenceschopná, nicméně již existují použití například v průmyslu, kde je návratnost systémů velmi krátká.
Při normálním vývoji společnosti jsme očekávali masové nasazení v průběhu následujících 6–8 let. Nynější energetický a následný hospodářský kolaps tento předpokládaný trend výrazně urychlí.

Jak vlastně současný stav v energetice hodnotíte? Bude se elektrické energie opravdu nedostávat? Bude vůbec čím topit a svítit? A dalo se to čekat?

Ano, čekat se to dalo od okamžiku, kdy EU převzala nástroje bývalého RVHP a začala více a více zasahovat prakticky do všech oborů. Zásahy, kdy nikoliv trh a zákazníci, ale byrokrati určují, co je, a co není dobré a prospěšné, nikdy v minulosti nedopadly dobře, a také nyní přivedou i tento stále ještě bohatý region ke kolapsu. Navíc zcela poprvé nastala situace, kdy se do čela „technického pokroku“ místo vědců a businesmanů postavila politická garnitura.

Kriticky nazíráte na některé kroky EU. Jaká její rozhodnutí vám nedávají logiku?

Logiku mi dávala EU jako zóna volného obchodu, pohybu osob a kapitálu, a vše, co tento rozměr překračuje, je nelogické. Vrcholem nelogičnosti je převzetí metod řízení od ekonomicky poraženého soupeře (Sovětský svaz a RVHP). Ale i takové situace již v minulosti nastaly, takže ani tady nejde o žádnou novinku.

Na 85 % produkce exportujete, poptávka po vašich výrobcích v zahraničí roste. Oč je dnes největší zájem?

Fenix faObecně jsou naším hlavním artiklem elektrické topné sálavé systémy pro vytápění budov, stále více se ale uplatňujeme i v technologických ohřevech v průmyslu a v zemědělství či při vyhřívání venkovních ploch, vinic či sportovišť. Novým oborem je potom zmíněná výroba bateriových úložišť, od níž očekáváme, že se v následujících několika letech stane další plnohodnotnou výrobní aktivitou.

A jaké specialitky máte v sortimentu? Opravdu jsou to třeba vyhřívané „domečky“ pro domácí mazlíčky?

Ano, i to je ukázka obrovské škály použití našich výrobků, dokonce jsme pro tento obor ve Velké Británii zřídili samostatnou divizi DEMISTA.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3