Firmu CLARKSON CZ, s.r.o., založila Hana Eckert v roce 2004, ale na českém trhu rozvíjela aktivity už od roku 1996. Dnes je silným obchodním partnerem mnoha domácích i zahraničních společností v České republice, jimž dodává obráběcí nástroje v roli výhradního distributora, včetně poradenství a služeb, které s tím souvisejí. Filozofií podnikání je zdravý konzervatizmus, který sází na jistotu, korektnost a dobré vztahy. O tom, že je to základ úspěchu, je Hana Eckert stále přesvědčena:
Do České republiky dovážíte řadu let obráběcí nástroje. V jakých odvětvích se převážně uplatňují?
V podstatě jsou určené do jakéhokoli provozu, kde se něco vyrábí. Zejména se využívají ve strojírenství, potažmo v automobilovém, leteckém, těžkém nebo zbrojním průmyslu, ale třeba také hojně v energetice. Obchodně tedy spolupracujeme s velkým množstvím firem v České republice, jsme stálým a ověřeným partnerem. Zastupujeme například značky ZCC-CT, Depo, Laip, Granlund a mnohé další.
Přibývá zájemců, zákazníků?
Staráme se především o ty stávající, s nimiž máme letité kontakty. Ale samozřejmě oslovujeme další, vedeme s nimi odborný dialog a snažíme se o to, aby se smysluplným způsobem portfolio odběratelů rozšiřovalo. Mnoho lidí říká, že český trh je malý a saturovaný, ale já bych si dovolila tvrdit, že tomu tak zcela není. CLARKSON CZ chce nabídnout produkty a služby tam, kde vidí možnost jejich uplatnění, tam, kde zlepší výkonnost a kvalitu výroby, ale zároveň přispěje ke kontinuitě výroby. A protože je Česká republika stále ještě spíše průmyslová země, příležitostí k navazování dalších obchodních vztahů je pořád dostatek. A můj tým se snaží uspokojit i ty nejnáročnější klienty. Ostatně obory, kde se pohybujeme, hovoří za všechny reference.
Jak se vám v uplynulých dvou letech ekonomicky dařilo? Pocítili jste složitosti trhu, které vznikaly kvůli koronaviru, anebo spíše naopak?
Doufám, že to nebude znít příliš sebevědomě, ale i navzdory omezením, která s sebou pandemie přinesla, jsme minulé dva roky zvládli velmi dobře. Firma pracovala v plném nasazení, nadále jsme přímo i virtuálně komunikovali s dodavateli i odběrateli, paradoxně jsme měli více práce než dříve. Našim zákazníkům jsme nechtěli zůstat nic dlužni, navíc jsme byli zvyklí plnit vždy jejich požadavky v dohodnutých termínech. A spolehlivým dodavatelem jsme chtěli zůstat. Myslím, že se nám to podařilo. Také proto, že jsme nepanikařili a věřili, že každý problém má řešení. A to jsme se snažili nacházet.
Některé produkty, jimiž české podniky zásobujete, se vyrábějí v Číně. Neměla vaše firma v době, jíž jsme se naučili říkat pandemická, problémy s dovozem z asijského kontinentu?
Možná jsme měli štěstí, ale problémy nenastaly. Vysvětlením může být třeba to, že pracujeme velmi koncepčně, a dovolím si tvrdit, velmi zodpovědně. Jsme seriózní k odběratelům, stejně tak k firmám, od nichž nástroje odebíráme, vědí, že se na nás mohou spolehnout. Vypracovali jsme se v důvěryhodného obchodního partnera, a to se počítá. Naše vazby jsou letité, v mnoha případech až osobní. Rovněž jsme subjektem, který platí včas.
Osobních setkání, obchodních schůzek, konferencí ubylo. Jak jste řešili tyto okolnosti?
V těch nejhorších chvílích, hlavně zpočátku pandemie, jsme osobní kontakty omezili. Bylo to složité, já jsem například zvyklá za zákazníky jezdit, vše probrat osobně. Moderní komunikační technologie nám vypomáhaly ve chvílích, kdy nebylo zbytí. Když to šlo, řešila jsem však raději alespoň telefonicky nebo e-mailem. Jakmile se pravidla jen trochu uvolnila, opět jsme přešli na osobní komunikaci, byť v rouškách. Ale jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Člověk se z uplynulého období poučil, zjistil, že některé procesy se dají zracionalizovat, zrychlit, zpřesnit. Uvědomila jsem si, že určité operace, věci bývaly zbytečné, a to jsme změnili. Také se mi potvrdilo, že mám kolem sebe výborný tým odborníků, na které se mohu spolehnout a kterým mohu věřit. A to je víc, než si šéf firmy vůbec může přát.
Co vám dodávalo podnikatelský optimizmus?
Z hlediska životního nastavení nepatřím k pesimistům. Nemám potřebu si stále na něco stěžovat, tvrdit, že něco nejde. Naopak. Jsem zvyklá učit se novým věcem, na tom jsem ostatně CLARKSON CZ vybudovala, tvrdě a houževnatě pracovat, jít za určitým cílem. A jak jsem již podotkla, snažím se vždy hledat řešení. A když je takto nastavená celá firma i vaši obchodní partneři, optimizmus nevzniká, ale trvá a dává vám velkou sílu.
Jak předpokládáte, že se bude vyvíjet domácí trh letos?
V tomto případě je odpověď těžší. Trh je velmi nervózní, váznou dodávky materiálů, komponentů, globální provázanost jednotlivých odvětví je také zrádná. Je jasné, že se to dotýká i nás, byť zatím ne tak tvrdě. Co je ale horší, je skutečnost, že někteří výrobci omezují produkci, ať už z jakéhokoli důvodu. Zvyšující se inflace také napovídá, že po některém zboží klesá poptávka, což je pro podniky a jejich dodavatele varováním. V průmyslu je znát velká nejistota.
Zastupujete firmy z celého světa. Je dnes s nimi jednodušší komunikace než v době, kdy jste stavěla vlastní business na nohy?
Určitě ano, protože naše vztahy trvají několik desetiletí. Patříme k zavedeným hráčům, na které vždy bylo spolehnutí. A to se promítá do celé naší činnosti. Když jsem vlastní podnikání rozvíjela, musela jsem si důvěru firem postupně získávat. Chtělo to čas i odvahu, přesvědčení, že se to podaří. Přece jen jde o obchod ve značných finančních objemech i se známými firmami. Dnes se celé to snažení úročí a dává naději vše dál rozvíjet.
Do nabídky zařadil CLARKSON CZ jednu zajímavou novinku, tzv. Toolbox, nástrojový výdejní automat. K čemu slouží a pro jakého zákazníka je vhodný?
Je to pro některé naše klienty takový bonus. Nástrojový výdejní automat je aplikován přímo do výrobních závodů. Provoz si z něj může nepřetržitě odebírat zboží bez vedlejších nákladů, průběžně, kdy je zrovna ten který nástroj potřeba. Obsluha je snadná a detailní evidence odběru zboží zajištěna. To znamená, že klient nemusí na určité díly čekat, až je dodáme, ale má je k dispozici okamžitě.
Když jste se pustila na dráhu, která patří většinou mužům, říkala jste, že jste se toho musela hodně naučit, porozumět úplně jinému oboru, ale také se důstojně pohybovat v prostředí, kde ženy dříve neměly šanci uspět. Učíte se stále?
Řekla bych, že ano. I v tradičních oborech se toho za poslední roky hodně změnilo, a já to musím akceptovat. Tato cesta nesvádí k stereotypu, naopak je o značné dynamice. A to mi vyhovuje.
A jakou zásadní zkušenost z podnikání máte? Co se vám vždy vyplatilo?
Snažím se dělat to, co je užitečné. Dovážíme nástroje od společností se světovým jménem. Zastupujeme je na českém trhu. Máme zmapováno, kdo toto zboží potřebuje a kde je ještě potenciál se uplatnit. Tam, kde to má smysl, se snažíme domluvit. Firma roste, nemá dluhy, na našem trhu zaujala pevné místo. Obětovala jsem tomu kus života. Jsem tvrdý obchodník, nestavím vzdušné zámky. Vážím si důvěry, kterou CLARKSON CZ získal. A ta zkušenost? Když děláte to, co vám dává smysl, je to správná cesta. Vyplatilo se mi chovat se slušně a důstojně, a k jednáním přistupovat připravená a s patřičnými znalostmi. Získala jsem si tím respekt, a kdysi dávno také posílila sebevědomí. Vyplatilo se mi přemýšlet a plnit, co jsem slíbila.
otázky připravila Eva Brixi
www.clarkson.cz