INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Bohuslav Zeman MeteocentrumBohuslav Zeman Počasí bylo vždy zásadním faktorem při obchodování s energiemi. Není divu, že obchodníci vyžadují informace o předpovědích, které podrobně popisují, kdy a kde se očekávají významné meteorologické změny. I zdánlivá drobnost může ovlivnit ceny na energetických trzích. Jde o velký business, do něhož se úspěšně zapojila umělá inteligence. Pohled za zákulisí nám zprostředkoval projektový manažer Bohuslav Zeman z meteorologicko-technologické firmy IFYS, spol. s r.o., která provozuje Meteocentrum se službou forecasts.cloud.

Jak moc má počasí vliv na to, kolik budeme platit za energie?

Většina lidí vnímá cenu energií přímo závislou na ceně uhlí a plynu. To však není úplné, a vzhledem k množství obnovitelných zdrojů i vlivu počasí na poptávku po energiích je vliv počasí na jejich cenu výrazně větší, než bychom čekali. A není to zdaleka jen o tom, zda na severu Evropy byl suchý rok, a vyrobilo se tak méně elektřiny z vody, nebo v Německu foukalo méně než obvykle. Vliv mají třeba i nezvyklá horka ve Francii, kvůli kterým se omezuje výroba z tamních jaderných elektráren. Díky fixaci cen má však počasí vliv na cenu energií pro koncové spotřebitele spíše v dlouhodobějším horizontu.

Proč hraje počasí při predikci cen energií zásadní roli?

Pro predikce cen na krátkodobém trhu s elektřinou hraje počasí často dominantní roli a vliv má na dvou úrovních. V případě poptávky například ovlivňuje, jak moc budou domácnosti i podniky topit. A v letním období, zda poběží ve velkém klimatizace. Na straně výroby pak máme ceny plynu i uhlí méně volatilní v krátkodobém horizontu, a větší vliv tedy má, kolik se vyrobí energie z obnovitelných zdrojů.

Co si představit pod volatilitou cen?

Volatilita je míra kolísání hodnoty. Větší volatilita cen energií tedy znamená větší a častější výkyvy v cenách.

Předpovědi na stejný den se skutečně často liší. Je to chyba, nebo to má jiný smysl?

Většina meteorologických služeb předpovídá počasí na základě jednoho z více meteorologických modelů. To má však vždy omezení – nedá se říci, že by některý model byl lepší než jiný. Každý je definovaný trochu jinak a platí, že při různých meteorologických situacích a pro různé lokality je lepší jiný model. Některý pro danou oblast umí lépe předpovídat bouřky, jiný zvládá lépe zimní inverze, další zase dobře trefí třeba noční teploty. V médiích se následně setkáváme s různě kvalitními výstupy. Meteocentrum se odlišuje zejména vyspělou technologií a umělou inteligencí, kterou využíváme k vytváření spolehlivých předpovědí počasí a také meteorologickým zázemím s vlastními odborníky. Naše výstupy může sledovat široká veřejnost na našem webu nebo například v aplikaci Počasí Meteocentrum, která je dostupná na Google Play.

energetika pixabayMluví vám tedy do předpovědí umělá inteligence?

Umělá inteligence a strojové učení je v naší firmě čím dál tím důležitější. V zásadě je využíváme na dvou úrovních. V první řadě k vytváření samotných předpovědí počasí. Naše modely se učí na historických datech a minulých předpovědích různých modelů. Ty porovnáváme se skutečností a na základě toho následně vhodně kombinujeme různé modely s cílem minimalizovat budoucí odchylky a dosáhnout co nejpřesnější možné předpovědi. Ve druhé řadě se pak na těchto předpovědích a datech zákazníka učí naše aplikované modely – ať už jde o výrobu/poptávku v energetice, prodejnost vybraných produktů, či poptávku ve službách. Tato data pak kombinujeme s další spoustou našich dat – nejen meteorologických, ale i ekonomických a z oblasti psychologie spotřebitelů, a na všem se model učí predikovat požadovaný výstup. V modelech pro předpovědi cen elektřiny využíváme různé statistické metody a pokročilé metody strojového učení, jako jsou neuronové sítě nebo rozhodovací stromy jako například XGBoost.

Můžeme se na „rosničky“ stoprocentně spolehnout, nebo jde vždy o přesný či méně přesný odhad?

U počasí je procentuální přesnost predikcí dosti zrádná, přestože se s ní v médiích setkáváme. V tomto směru totiž není obecně akceptovaná metrika, a záleží tedy, jak si kdo definuje úspěšnost předpovědi. Pokud předpovíme oblačno a 8 °C a ve skutečnosti bude zataženo a 7 °C, je předpověď úspěšná na 80, nebo 95 %? U nás porovnáváme průměrnou chybu našich modelů s ostatními a v tomto směru patříme ke špičce, co se týká přesnosti předpovědí počasí. Pokud jde o aplikované předpovědi, tak se úspěšnost velmi liší podle toho, co přesně předpovídáme. Opět ale dosahujeme solidní úspěšnosti a klientům to přináší významné úspory. To je vidět i na tom, že s naprostou většinou našich klientů spolupracujeme dlouhodobě.

Výrazný růst poptávky jste zaznamenali během energetické krize. Stále platí, že teplárny a elektrárny mají o vaše služby velký zájem?

Ano, poslední léta totiž přinesly do energetiky cenovou volatilitu, kterou si do té doby uměl málokdo představit. To s sebou staví nové výzvy na efektivitu a požadavky na optimální plánování. A energetika je z velké míry ovlivňovaná počasím – jak na straně spotřeby (jak moc svítíme nebo topíme), tak na straně výroby (výroba obnovitelných zdrojů, efektivita turbín atd.). V energetice je ladění modelů na míru často několikaměsíční proces, a spolupráce se tak rozbíhá delší dobu, ale elektrárnám i teplárnám se to skutečně vyplatí.

Čím jsou pro vás zelené energie jiné, a to i z hlediska cenotvorby?

Náš názor na globální oteplování se shoduje s vědeckou komunitou – dnes již máme o klimatu k dispozici velké množství dat a výzkumů, jejichž výsledky nelze ignorovat. V krátkodobém měřítku se dá očekávat, že více energie z obnovitelných zdrojů povede k větší volatilitě cen energií, protože počasí je zkrátka proměnlivé. V dlouhodobějším výhledu to však záleží primárně na nových technologiích a lze říci, že ceny energií do budoucna budou klesat. Využívání fosilních paliv pro výrobu energií je totiž drahé ve srovnání s provozem slunečních či větrných elektráren. Jakmile tedy budeme schopni lépe přenášet energii na různá místa, efektivně ji využívat i skladovat, pak není důvod, aby ceny nešly výrazně dolů.

Vytváříte aplikované modely i pro další obory?

Firmám jsme od počátku pomáhali zejména v oblasti energetiky, s předpovědí solární výroby, větrné energie nebo poptávky po teple. Postupně jsme se však setkávali s požadavky na další a další aplikované modely, ať už to byla předpověď speciálních parametrů pro zemědělství a dopravu, nebo třeba vliv počasí na služby a prodej. Firmám tak dnes pod hlavičkou forecasts.cloud například predikujeme poptávku po produktech společnosti, protože zjistily, že dokážeme dodat velmi zajímavá data a služby, a třeba i optimalizovat marketingové sdělení. Zkrátka víme, co, kdy, kde a jak zákazníkům ukázat, abychom maximalizovali účinek sdělení, jelikož počasí ovlivňuje každého, aniž si to často uvědomujeme.

za odpovědi poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3