Drtivá většina podnikatelů přivede svou firmu do krize vlastním zaviněním. Na tom není nic špatného. Chybujeme všichni a někdy se to prostě přihodí. Je zbytečné plakat nad rozlitým mlékem, minulost nezměníme. Důležité je, jaká akce bude následovat.
Typická reakce na krizi: ochromené rozhodování
Ze zkušenosti mohu říct, že nejčastěji přichází strnutí. Podnikatel je v šoku z toho, co se stalo a zamrzne. Nedělá nic. Víte, jak často jsem viděl majitele sedět jako hromádky neštěstí a lamentovat, že z toho už se asi nikdy nedostanou?
Dokážete si představit, jaký dopad má takový přístup na morálku mužstva? Pokud kapitán lodi před sebou vidí ledovec a místo rychlých rozkazů pro odvrácení kolize posádce vysílá jen povzdechy: „Achjo, asi fakt narazíme. Tohle jsem nečekal, tohle jsem fakt nečekal. Kdo to mohl tušit…“ Jak asi může taková šlamastika dopadnout?
Analyzujte
Rozhodně neříkám, že pokud se stane kardinální průšvih, měli byste okamžitě něco dělat. Naopak. V prvních okamžicích je dobré se zastavit, nečinit žádná zbrklá rozhodnutí a pečlivě vzniklou situaci zanalyzovat. V ideálním případě odložit zjitřené emoce a zkusit se na všechno podívat racionálně a zvenku, jako kdyby vám firma nepatřila. A pokládejte si otázky.
Přišel jsem o zakázky, o kolik mi padne tržba? Jak jsem na tom s náklady? Kolik budu muset propustit lidí? Čím mohu tento výpadek nahradit? Co pro to musím udělat? Kam je teď nejlepší napnout úsilí? Kdo mi může pomoct? Kdo mi může poradit?
Hlavou vám bude vířit proud podobných dotazů a vy postupně najdete odpovědi. Pokud vám mohu poradit, v první řadě se vzdejte vašeho ega. Měli jste firmu o 200 zaměstnancích? Možná budete muset udělat dramatický krok zpět a budete jich mít zase jen polovinu. Avšak tento jeden krok zpět vám umožní udělat dva, tři, pět kroků dopředu v budoucnu.
Požádat o pomoc můžete také celý tým
Zdá se vám to jako banální rada? Nevěřili byste, jak často podnikatelé raději firmu nechají kompletně padnout, než aby si řekli o pomoc nebo přiznali dočasnou porážku. Proto si na to dovoluji upozornit. Úspěch v podnikání se neměří výsledkem jedné bitvy, sčítá se až ve finále. A pokud tam chcete dojít, někdy prostě musíte zatnout zuby a vydržet. A taky něco obětovat. I když to bolí.
Ať už přijdete s jakýmkoliv řešením, dejte si pozor na to, s jakou energií ho budete komunikovat dovnitř firmy. Lidská energie je nakažlivější než ta nejagresivnější virová infekce. Náš organismus velmi dobře zachytí rozpoložení a naladění druhých a zásadně na to reaguje. Pokud vaši zaměstnanci uvidí lídra, který i v těžkých časech dokáže zachovat pozitivní mysl a své lidi vést a inspirovat, dramaticky se to odrazí na jejich dalším výkonu.
Když mají lidé společný cíl, dokážou se semknout a táhnout za jeden provaz. Vysvětlete jim co nejlépe aktuální situaci a požádejte je o pomoc. A pak běžte spolu. Krok za krokem dělejte všechno, co je potřeba a příliš nepřemýšlejte „coby kdyby“. Pokud je vaše strategie dobře nastavená, výsledky se dříve nebo později dostaví.
Odvděčte se
A ještě jedna věc. Až tím údolím stínů společně projdete a spočinete zase na hoře ozářené sluncem, nezapomeňte se svými spolubojovníky rozdělit. Oceňte jejich loajalitu a získáte věrné bratry v boji pro roky příští. Přeji vám, ať se vám vše podaří!
Ing. Jiří Jemelka, MBA, jednatel společnosti JPF Czech s.r.o.
(tz)