INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Zásilkové firmy loni utržily více než 16 miliard korun, přes šest miliard v rámci obchodu koncovým zákazníkům tzv. B2C a řádově kolem deseti miliard firmám (B2B). Přitom u tradičních zásilkových obchodníků rok od roku roste podíl prodeje přes internet. V současnosti se pohybuje v průměru kolem 35 procent. Některé zásilkové firmy již z internetového prodejního kanálu generují 65 procent svých tržeb. Největší zásilkové firmy se tak zároveň stávají předními obchodníky mezi e-shopy. Naopak obchodníci, kteří začínali čistě na internetu, dnes stále častěji využívají k propagaci papírové letáky s nabídkou zboží tedy v podstatě takové minikatalogy, tiskovou, venkovní nebo televizní reklamu. Oba typy obchodu se tak stále více přibližují.

Kdo jsou dnešní zásilkové firmy?

Řadíme k nim ty společnosti, které svou obchodní činnost původně provozovaly prostřednictvím papírového katalogu nebo direct mailu. Dnes samozřejmě prodávají jak přes papírová média, tak online. Dnešní doba multikanálové komunikace nahrává užívání nové terminologie jako ve vyspělé Evropě, kde se většinou nepoužívají termíny zásilkový a internetový obchod, ale výstižnější „prodej na dálku" (distance selling, Distanzhandel) s vyjádřením podílu prodeje online, prostřednictvím papírového katalogu eventuálně teleshoppingu.

„Přesun zákazníků od papírového katalogu k internetu pozorujeme postupně již deset let," řekl ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáš Hájek. Podíl internetového obchodu je závislý zejména na cílové skupině zákazníků, na kterou se firma se svým zbožím orientuje. Mladší zákazníci nakupují na internetu více než starší.

I přes masívní růst podílu prodeje přes internet zůstanou v nejbližší budoucnosti papírové katalogy zachovány. „Změní ale podobu a funkci. Budou spíše lákat zákazníky k prohlédnutí si plné nabídky na internetu," dodal Hájek. Katalogy se tak stanou spíše obsáhlejšími inzertními letáky. A o tom, že jsou letáky základním komunikačním kanálem pro většinu velkých obchodníků, není pochyb. Své nákupní místo si podle nich vybírají podle průzkumů skoro dvě třetiny populace.

Firmy se snaží udržet tržby i přes krizi

Tržby jednotlivých zásilkových firem se i přes ekonomickou krizi v průměru udržují na podobné úrovni jako v posledních letech. Celkový objem tržeb zásilkových obchodníků B2C (tedy prodeje konečným spotřebitelům) v ČR ale vloni klesl, a to i v důsledku odchodu jednoho z největších hráčů na trhu společnosti Neckermann.

Výsledky letošního roku, kdy poptávka po zboží díky krizi i reformním krokům neroste, budou záviset na šikovnosti obchodníků, kteří často musí měnit obchodní strategii, způsoby marketingové komunikace a někdy i rozšiřují nebo mění sortimentní nabídku.

2006  2007  2008  2009  2010  2011

 

6,5    6,3     7,1    6,8     6,3    6,1 ( v mld. Kč)

Na tuzemském zásilkovém trhu B2C působí zhruba 30 velkých firem a této formě obchodu se věnuje také řada menších společností. Zhruba 65 až 70 procent zásilkových firem má zahraniční vlastníky. Mezi největší hráče na tuzemském trhu zásilkových firem patří například společnosti CEMOD CZ, Popron Média, Reader´s Digest, Národní pokladnice, Halens, IMP, Starkl – zahradník a další. I když některé velké zásilkové obchody český trh opustily, jiné naopak o vstupu uvažují.

V zásilkových obchodech patří mezi nejžádanější zboží textil, oděvy, knihy, hudební nosiče, domácí a zahradnické potřeby, kosmetika a potravinové doplňky. Na internetu se z tohoto zboží nejlépe prodávají CD a knihy, naopak nejméně oděvy.

Kromě zásilkového obchodu B2C je významným segmentem i prodej firemním zákazníkům (zásilkový obchod B2B). Ročně se zde realizují tržby za více než deset miliard korun. Nejznámějším sortimentním segmentem jsou kancelářské potřeby nebo vybavení skladů a dílen. K největším firmám v této oblasti patří Office Depot nebo Activa.

Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) je profesní sdružení právnických a fyzických osob podnikajících v oblasti direct marketingu a zásilkového obchodu. Je členem Svazu obchodu a cestovního ruchu, Evropské asociace multikanálového a online obchodu (EMOTA) a Federace evropského přímého a interaktivního marketingu (FEDMA). Spolupracuje s řadou dalších profesních sdružení, organizuje konference a semináře.

Asociaci tvoří několik skupin firem se zdánlivě různou podnikatelskou činností (adresná či neadresná distribuce, lettershop, databázový marketing, telemarketing, mobilní marketing, zásilkový obchod, nakladatelství...), všechny však mají společného jmenovatele - přímé oslovení potenciálního zákazníka, tedy direct marketing.

ADMAZ je dále pořadatelem konferencí Zásilkový obchod (zpravidla v měsíci říjnu), E-commerce Forum (květen) a Call centra (listopad) a dále organizuje soutěž o nejlepší kampaně přímého marketingu Český direkt & promo. Kromě toho ADMAZ podporuje některé vybrané akce (konference, veletrhy) jiných subjektů.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3