Hospodářská krize, která zasáhla i naší republiku, ve svých důsledcích snižuje odbyt a proto omezuje výrobu i zvyšuje nezaměstnanost. Chybou mnoha našich výrobců bylo, že nepromyšleně opustily východní trhy a upnuly se často pouze na odběratele v EU, většinou ve SRN. Přitom ve Vietnamu, v teritoriu s 90 miliony obyvatel a růstem HDP přes 5,3 %, který je již 3. rok členem WTO (Světové obchodní organizace) a ČR s ním má uzavřené smlouvy o ochraně investic i k zamezení dvojího zdanění, je velký zájem o české výrobky a technologie.
Vietnamci mají ČR rádi a přes dvě stě tisíc jich hovoří česky nebo slovensky, protože v minulosti u nás studovali, nebo pracovali. VSR má dostatek financí na nákupy všeho, co sama nevyrábí a potřebuje, protože je největším světovým vývozcem kávy typu Robusta, která se používá pro výrobu Nescafé, druhým největším vývozcem rýže na světě a třetím světovým vývozcem krevet. Vietnamské státní i soukromé firmy požadované výrobky a technologie ve světě nakoupí, i když jim je naši exportéři na veletrzích v Hanoji nenabídnou. A to by se nyní mělo rychle změnit.
Za 18 let proexportních aktivit pro naše firmy ve Vietnamu vím, že nejlepší marketing a nabídky se realizují na největším a nejprestižnějším veletrhu ve Vietnamu, na dubnovém mezinárodním obchodním veletrhu VIETNAM EXPO v Hanoji a na říjnovém mezinárodním průmyslovém veletrhu VIIF v Hanoji. Marketingová firma WMC, která se již 18 let specializuje výhradně na Vietnam, byla pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu VSR prostřednictvím generálního organizátora mezinárodního obchodního veletrhu VIETNAM EXPO 2013 v Hanoji, zastupováním tohoto největšího vietnamského veletrhu u nás a ve Slovenské republice. WMC již tradičně připraví pro zájemce od nás i ze Slovenska moderní pavilón a na veletrh organizuje podnikatelskou misi. Veletrh se koná od 10. do 13.dubna 2013 a podnikatelské mise WMC se bude konat od 7. do 16. dubna příštího roku. Pro velký zájem vystavovatelů z celého světa je nutné se co nejdříve přihlásit a mít tak svoji prezentaci již dnes zajištěnou.
Naši manažeři by měli do svých strategických plánů zařadit Vietnam, který je bránou do Asie. Oproti Číně se zde žádné padělky nevyrábějí (ve VSR je to trestný čin) a vietnamští zákazníci mají zájem nikoliv o levné čínské výrobky, ale o „ výrobky v japonské kvalitě, ale za české ceny". Zájem je o český křišťál a porcelán, pivo, víno, sušené a kondenzované mléko, cukrovinky (zejména o oplatky a tzv´. tatranky), hračky, stroje na balení potravin, skladovou manipulační techniku, kuchyňské linky na míru, technologie na zpracování potravin a mořských produktů, chladírenskou a mrazící techniku, autobusy, automobily, motocykly, čtyřkolky, sportovní jízdní kola, lodní motory, větrné elektrárny, dieselagregáty, svařovací soupravy, čerpadla, čističky odpadních vod, mobilní úpravny pitné vody, filtry na pitnou vodu do domácností, benzínové stanice, zemědělskou a zahradní techniku, biotechnologie, stavební stroje, nářadí, autojeřáby, buldozery, traktory, obráběcí stroje na kov i na dřevo, elektromotory, el. stykače a jističe, transformátory, el. rozvodná zařízení, ložiska, zdravotní techniku a pomůcky i materiál, těžební techniku pro povrchové doly (Vietnam má největší ložisko nejčistšího antracitu na světě - 1234 milionů tun, bauxit, měď i přírodní mramor), zařízení pro rozvod i zpracování ropy a zemního plynu (VSR je třetím největším vývozcem ropy v Jihočínském moři a má ložisko 5 bilionů m3 zemního plynu), technologie pro výrobu plochého skla i pro ostatní sklárny (ve VSR jsou ložiska sklářského písku), ale také o vzájemné rozšíření turistiky, pojišťovnictví a bankovnictví, či o zakládání společných montážních nebo výrobních podniků ve VSR v 72 průmyslových zónách, s možností čerpání až 8letých daňových prázdnin. Ve Vietnamu se připravuje výstavba 13 jaderných elektráren, nadzemního přepravního kolejového systému a největšího asijského letiště v Hanoji, metra v Hočiminově Městě, ze dvou třetin osmiproudové dálnice od hranic Číny až do Hočiminova Města i mnoho dalších projektů a proto je žádoucí se Vietnamu zejména na veletrzích představit.
Výhodou pro vzájemné obchody je, že některé naše banky (ČSOB a KB) jsou již přímo napojené na státní Vietcombank a HSBC má dokonce svoji destinaci přímo v Hanoji. Vinou ekonomické krize ztracená odbytiště na Západě musíme rychle nahradit novým odbytem, kooperací, či investicemi ve Vietnamu. Naši podnikatelé a manažeři nesmí jen pohodlně čekat, až případný odchod Řecka z EU naruší dosavadní ekonomický stav v Evropě a následně němečtí odběratelé českých výrobků přestanou naše výrobky, jako subdodávky, nakupovat. Nikdo nesmí hazardovat s nepřipraveností, kdyby došlo k pádu eura jako společné evropské měny. Naše firmy musí najít nový odbyt ve Vietnamu, neboť stále bude platit: „Nové trhy = nový odbyt = vícepráce doma = nižší nezaměstnanost!" a to by si už měli konečně všichni (i ve vládě a na ministerstvech) uvědomit. Mnohdy tomu tak bohužel není, neboť i když je Vietnam usnesením vlády zařazen mezi prioritní proexportní země ČR, tak letos ministerstvo průmyslu a obchodu nemá ani jednu svoji oficiální účast na žádném veletrhu ve Vietnamu, stejně jako Hospodářská komora. A to veřejně uznal 2.července za velkou chybu i bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu Ing. Martin Tlapa, MBA v televizním Hydeparku ČT 24.
Všem zájemcům o perspektivní vietnamský trh rád pomohu, předám jim své zkušenosti z 44 návštěv Vietnamu i z výstavby továrny na biohnojiva v Hai Duong (která bez jediné reklamace pracuje ve VSR již přes 7 roků) a zdarma nabízím informace o možnostech ve Vietnamu na www.wmc-winter.cz i na www.cvs-praha.cz.
Marcel Winter, majitel marketingové společnosti WMC