INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
LOGO_TETRA_PAKOd skleněných lahví k nápojovému kartonu. Společnost, která způsobila revoluci v balení tekutých potravin, slaví 60 let. Za fenoménem, který způsobil revoluci ve světě obalů, stojí švédská společnost Tetra Pak a její zakladatel Ruben Rausing.

Idea vytvořit nový obal

Padesátá léta minulého století vynesla do vesmíru psího kosmonauta Lajku, tančil se rock and roll, fanynky zbožňovaly Elvise a svět ochladila studená válka. Začala se také psát historie, která proměnila ideu v realitu a přinesla revoluční způsob balení mléka a nápojů.

Na počátku padesátých let vzniká společnost Tetra Pak, jejíž zakladatel dal světu převratný vynález balení mléka do nápojových kartonů s unikátním tvarem čtyřhranu. Ten nahradil nepraktické a těžké skleněné lahve a později i plastové sáčky. Za vším stála myšlenka jednoho muže, který toužil vytvořit jednoduchý, praktický, lehký a odolný papírový obal, s nímž by se dobře pracovalo výrobcům a zároveň by byl praktický pro zákazníky. K "rozlousknutí oříšku" s plněním nového obalu mlékem přispěl nápad jeho ženy inspirovaný procesem výroby párků.

Obal by měl ušetřit víc, než sám stojí

Ruben Rausing byl spolumajitelem společnosti Åkerlund & Rausing, jež vyráběla a dodávala papírové obaly na různé druhy suchých potravin. Rausing byl ale posedlý myšlenkou najít možnost balit i tekuté potraviny jako mléko a smetanu. Vynakládal proto nemalé postředky na vývoj takového obalu. Jeho cílem se stalo nabídnout optimální řešení z hlediska bezpečnosti, hygieny a distribuce potravin a zároveň minima spotřebovaného materiálu a nízkých nákladů na výrobu. Tak vzniklo slavné Rausingovo motto, jímž se firma řídí dodnes: „Package should save more than it costs = Obal by měl ušetřit víc, než sám stojí". Nový obal musel být tak levný, aby dokázal konkurovat nebalenému mléku a skleněným lahvím. Základním požadavkem na výrobu se stala maximální efektivnost s minimem ztrát na obalovém materiálu.

V roce 1943 laboratoře firmy Åkerlund & Rausing začaly pracovat na vývoji papírového obalu na mléko.

Čtyřstěn zformovaný z role papíru

V roce 1944 přišel mladý asistent Erik Wallenberg s myšlenkou konstrukce obalu ve tvaru "tetrahedronu-čtyřstěnu", který šlo zformovat z role papíru. Jednoduchá myšlenka umožňovala maximálně využít obalový materiál, což bylo Rausingovou podmínkou. Po počátečním váhání Rausing vycítil potenciál kontinuálního plnění obalů a 27. března 1944 zažádal o patent. Ještě ho však čekalo vyřešení jednoho z největších problémů - jak zamezit přístupu kyslíku do procesu plnění mléka.

Nakonec to byla překvapivě Rausingova žena Elisabeth, která přišla s nápadem kontinuálního plnění. Rausing sám řekl: „Jednou doma jsem se během oběda bavil se svojí ženou. Najednou řekla: Co kdybys zkusil mléko plnit kontinuálně jako se plní párky do střívek? Zdálo se mi to nemožné, protože horké svorky používané při tepelném spojování obalu by daly mléku spálenou chuť," pokračoval Rausing. „Odpověděl jsem, že by to byl vynikající nápad, pokud by šel uskutečnit. Všechno, co moje žena řekla, bylo: Už jsi to vyzkoušel? Vrátil jsem se po obědě do kanceláře a její nápad zkusil. Žádný z nás, kteří jsme poté mléko ochutnali, jsme necítili sebemenší spálenou příchuť."

Dalším problémem byl obalový materiál. Papír potažený parafínovým voskem nebo celofánem pro tento účel nevyhovoval. Nakonec, po letech tápaní, který materiál by byl nejvhodnější, bylo rozhodnuto potáhnout papír polyetylénem, což bylo v té době opravdu revolučním řešením. Cesta k úspěchu mohla začít...

V roce 1951 vznikla ve švédském městě Lund společnost AB Tetra Pak, která představila potenciálním zákazníkům a novinářům první stroj na výrobu čtyřstěnných obalů. 7. září 1952 ho pak dodala do místní mlékárny. Tím začal konec éry, kdy se mléko téměř výlučně balilo do těžkých a nepraktických skleněných lahví. O úspěchu kartonových obalů svědčil fakt, že v průběhu devíti let od založení společnosti jich byla vyrobena a rozvezena jedna miliarda.

Největší objev od dob Pasteura

Vývoj aseptického plnění a obalu znamenal pro firmu velké investice. Vynález aseptického plnění a aseptického obalu Tetra Classic Aseptic v roce 1961 a následně obalu Tetra Brik Aseptic přinesl do Rausingova podnikání průlom, zisk slávy i profitu. Tento objev navíc způsobil přelom nejen v oblasti vývoje obalů a nápojových kartonů, ale i v celém mlékárenském odvětví.

Díky aseptické technologii a skladbě obalu vydrželo mléko, ovocné šťávy a další nápoje čerstvé i několik měsíců bez přidání konzervantů. Nápojové kartony tak nahradily v mnoha domácnostech nepraktické a těžké skleněné lahve a igelitové sáčky a změnily způsob nakupování.

Komplexní zpracování mléka

V 90. letech se Tetra Pak spojil s firmou Alfa Laval a získat tím možnost nabízet komplexní technologii, umožňující řešit zpracování mléka od okamžiku jeho nadojení až po distribuci do prodejní sítě. Díky tomu je možné dodávat výrobcům mléka a mléčných výrobků i kompletní výrobní a plnicí linky či zařízení, které navíc pomáhají snižovat výrobní náklady.

Tetra Pak ve více než 170 zemích

V současnosti si každý den lidé ve více než 170 zemích automaticky přinášejí domů mléko, mléčné výrobky, ovocné nápoje, ovocné šťávy, rajčatový protlak, kečup, čaje nebo víno v jednom z jedenácti základních typů nápojových kartonů vyrobených společností Tetra Pak. Najdete je v domácnostech na všech kontinentech a v mnoha zemích. Jedním ze základních cílů společnosti je zajistit a doručit bezpečné a kvalitní potraviny spotřebitelům kdekoliv na světě. Společnost tento svůj cíl úspěšně naplňuje již 60 let. Za rok 2011 bylo takto dodáno více než 167 miliard nápojových kartonů společnosti Tetra Pak na celém světě.

Životní příběh nápojového kartonu

Před 60 lety byla založena společnost, která změnila způsob balení i distribuce mléka a dalších tekutých potravin. V současnosti je největší firmou svého druhu na světě s působištěm na všech kontinentech. Její produkty každodenně vyžívají lidé ve více něž 170 zemích světa.

50. léta – zrod nápadu

Společnost Tetra Pak založil Ruben Rausing v roce 1951 ve švédském městě Lund. Již od roku 1944 však pracoval na vývoji obalu na mléko, který by nahradil dosavadní variantu balení tekutých potravin do plastikových sáčků nebo do těžkopádných skleněných lahví. Jeho cílem bylo vytvořit balení, které by při minimálním množství materiálu poskytovalo maximální množství hygieny. Koncem března téhož roku si dal Rausing patentovat čtyřstěnný kartonový obal a osm let později v roce 1952 dodal první stroj na jejich výrobu do mlékárny ve švédském městě Lund. Prvním výrobkem na světě zabaleným do kartonového obalu se stala smetana o objemu 100 ml. Nový obal nazvaný Tetra Classic způsobil doslova revoluci a ve Švédsku se rychle stal velmi populární.

Vývoj techniky následoval v rychlém sledu. Jako ochrana papírového obalu před prosáknutím tekutinami se začal používat polyetylén, kromě toho i samotný papír musel splňovat náročné požadavky – například na tuhost, ale zároveň i flexibilitu, možnost laminace a mnohé další. Od roku 1954 se bylo možné v mlékárnách setkat již i s prvními stroji na plnění mléka do půllitrových kartonových obalů. Revoluční přitom bylo i samotné plnění – na rozdíl od praxe ve Spojených státech nebyly obaly sestavovány z polotovarů, ale průběžně odvíjeny z role do plnících strojů.

Dva roky nato společnost Tetra Pak zahájila práce na vývoji aseptického balicího systému. Ve stejné době se také rozšířilo portfolio strojů Tetra Classic o balení mléka a neperlivých nápojů do malých kusových balení o objemu 200 ml. V roce 1959 se společnost Tetra Pak mohla pochlubit roční výrobou miliardy kartonových obalů.

60. léta – trvanlivé mléko

V 60. letech společnost Tetra Pak dále rostla a expandovala za hranice Švédska. Byly otevřeny pobočky v Mexiku a Itálii. Spolu s rozšiřováním výroby do zahraničí rostlo i samotné portfolio produktů. Na trh přišel jednoduchý obal ve tvaru cihly Tetra Brik a Tetra Rex, známý obal se šikmou stříškou.

Tato éra byla i dobou, kdy byl uveden na trh první aseptický plnicí stroj spolu s aseptickými obaly. Představoval revoluční změnu v kvalitě plnění i balení a přinesl světu trvanlivé mléko. Aseptický kartonový obal Tetra Classic Aseptic, jenž byl uveden v roce 1961, měl v sobě zabudován tenoučkou hliníkovou vrstvu, která představovala neproniknutelnou bariéru pro mikroorganismy. Spolu s tím se změnil i způsob ošetření mléka. Místo obvyklé dlouhé pasterace se nově pouze na několik vteřin zahřálo na velmi vysokou teplotu. Díky tomu v něm zůstaly zachovány všechny obsažené živiny a vitamíny. Zároveň však mléko získalo dlouhou trvanlivost bez toho, že by se do něj musely přidávat konzervační prostředky.

O významnosti tohoto řešení svědčí i skutečnost, že technologie byla americkým státním Institutem potravinářských technologií vyhodnocena jako nejvýznamnější objev mezi potravinářskými technologiemi 20. století. Odborníci toto aseptické balení dokonce nazvali „největším pokrokem potravinářské vědy od dob Pasteura".

70. a 80. léta – celosvětová expanze

Expanze společnosti a celosvětová dominance nápojových kartonů pokračovala i v následujícím desetiletí. V roce 1972 Tetra Pak vstoupil na sovětský trh, když podepsal dohodu se Sovětským mlékárenským průmyslem na dodávku 20 plnicích linek. Kromě toho zasáhl i na další dva kontinenty spuštěním výrobního podniku na nápojové kartony v Austrálii a systémem Tetra Brik Aseptic, který uvedl na severoamerický trh v Kanadě.

V roce 1977 produkoval Tetra Pak 20 miliard kartonových obalů ročně. Ve stejném roce se mu zároveň podařilo vstoupit i na trh Spojených států amerických. Koncem 70. let společnost Tetra Pak dobyla i poslední významný trh, když dopravila svůj první stroj do Číny a završila tak celosvětovou dominanci.

90. léta – inovace a další růst společnosti

Otevřením továrny na výrobu nápojových kartonů ve slovenské Skalici vstoupil v roce 1991 Tetra Pak i na území Československé republiky. O devět let později se však z optimalizačních důvodů přesunula výroba do sousedního Maďarska.

V roce 1991 došlo k jednomu z nejvýznamnějších milníků v rámci společnosti. Tetra Pak se spojil s jedním z největších světových dodavatelů zařízení a komponentů pro potravinářský, zpracovatelský a zemědělský průmysl, společností Alfa Laval. Vznikla tak skupina Tetra Laval, sestávající dnes ze tří nezávislých průmyslových skupin - Tetra Pak, DeLaval a Sidel. V současnosti zaměstnává skupina Tetra Laval téměř 33 000 lidí.

Vstup do 21. století

V roce 2003 představila firma první papírovou konzervu na světě - Tetra Recart. Jedná se o revoluční patent balení sterilovaných potravin do papírových kartonů místo konzerv. Tato novinka díky technologii, která současně sterilizuje kartonový obal i balený produkt, nabízí alternativní řešení k mnohým produktům doposud baleným výhradně v konzervách nebo sklenicích.

V současnosti Tetra Pak vyrábí kartonové obaly v kvalitě FSC, jež zaručují, že dřevo na jejich výrobu pochází z ekologicky šetrného, sociálně prospěšného a ekonomicky životaschopného obhospodařování lesů. Poslední převratnou novinkou, jež firma několik let vyvíjela a představila ji v loňském roce, se stala první aseptická kartonová lahev na světě.

Firma působí ve více než 170 zemích světa a za rok 2011 dodala 167 miliard obalů, jež přední dodavatelé potravin a nápojů na celém světě použili k dodávkám více než 76 miliard litrů mléka, džusů, nektarů a dalších výrobků spotřebitelům na celém světě.

Tetra Pak – silný hráč s vizí do budoucna

Je tomu již šedesát let, kdy se ve Švédsku objevil na pultech obchodů první kartonový obal na mléko. Vyrobila ho společnost Tetra Pak. Cesta, kterou od té doby firma urazila, byla dlouhá a úspěšná. Dnes je Tetra Pak největší celosvětovou firmou, zabývající se zpracováním a balením tekutých potravin.

Nejdůležitější čísla světové jedničky

Společnost Tetra Pak dnes zaměstnává více než 22 000 zaměstnanců ve více než 85 zemích světa. Provozuje 42 závodů vyrábějících obaly a uzávěry, 15 středisek odborného výcviku, 9 továren na montáž strojů a 11 výzkumných a vývojových středisek, zaměřených na neustálou inovaci výrobků a služeb.

V roce 1991 se Tetra Pak spojil s jedním z největších světových dodavatelů zařízení a komponentů pro potravinářský, zpracovatelský a zemědělský průmysl, společností Alfa Laval. V roce 1993 vznikla tak skupina Tetra Laval, kterou tvoří tři nezávislé společnosti – Tetra Pak, DeLaval a Sidel. Všechny tři patří ke špičkám ve svém oboru.

Jen za rok 2011 uvedla společnost Tetra Pak na trh 167 miliard obalů, ve kterých přední dodavatelé potravin a nápojů dodali svým spotřebitelům ve více než 170 zemích světa přes 76 miliard litrů mléka, nápojů a dalších výrobků.

Ve stejném období pak společnost dodala svým zákazníkům 520 balicích strojů, 2 250 zpracovatelských zařízení s 1 659 distribučními zařízeními.

Poptávka po mléčných výrobcích bude nadále stoupat

Podle studie Dairy Index (Mléčný index) informující o vývoji spotřeby mléka ve světě, kterou společnost Tetra Pak každoročně vydává, by měla ve světě do roku 2020 stoupnout poptávka po mléčných výrobcích o 30 %, a to navzdory neuspokojivému vývoji evropské a americké ekonomiky. Hlavními tahouny spotřeby se totiž stávají asijské rozvojové trhy.

Za loňský rok dosáhl Tetra Pak tržeb 10,36 miliard eur

Růst nových trhů se projevil i na ekonomických výsledcích společnosti Tetra Pak za rok 2011. Jak firma oznámila, v roce 2011 dosáhla pětiprocentního nárůstu čistých tržeb ve výši 10,36 miliard eur oproti roku 2010. Čisté tržby z prodeje obalů a balicích strojů přitom činily 9,2 miliardy eur, což je o tři procenta více než v roce 2010, a to především díky významnému růstu v jižní a jihovýchodní Asii, Číně, Střední a Jižní Americe a subsaharské Africe.

Rostly i tržby v oblasti zpracovatelských zařízení pro potraviny, které se v meziročním srovnání zvýšily téměř o 23 procent na 1,2 miliardy eur. Dvouciferný růst zaznamenala firma Tetra Pak v Severní Americe, Číně, jižní a jihovýchodní Asii, severovýchodní Asii a Oceánii a v celém evropském regionu. Dlouhodobou strategií firmy přitom je i nadále investovat do výrobků, služeb a zařízení, jejichž perspektiva sahá za hranice zítřka, ale zároveň dodávat také to, co je zapotřebí dnes.

Tetra Pak – silný hráč na poli ekologie a obnovitelných zdrojů

Společnost Tetra Pak věnuje maximální úsilí ekologickým aktivitám a snahám o maximální snížení dopadu výroby na životní prostředí. Udržitelný růst a životní prostředí je prioritou obchodní strategie firmy.

V současnosti Tetra Pak vyrábí kartonové obaly v kvalitě FSC (Forest Stewardship Council), která zaručuje, že dřevo na jejich výrobu pochází z ekologicky šetrného, sociálně prospěšného a ekonomicky životaschopného obhospodařování lesů.

Díky zlepšení energetické účinnosti a spolu s rostoucím využíváním obnovitelných zdrojů, snížil Tetra Pak objem emisí kysličníku uhličitého o 13 %, zatímco výroba za posledních pět let stoupla o 23 % (tj. relativní snížení o více než 30 %).

Spolu si tím plánuje Tetra Pak snížit do roku 2020 hladinu uhlíkových emisí i přes 5% nárůst prodejů na úroveň roku 2010. Pro dosažení této hodnoty bude potřebovat čtyřicetiprocentní relativní snížení emisí v ekvivalentech CO2. Tento bod vyžaduje nejen vlastní kroky společnosti Tetra Pak, ale neobejde se bez podpory a snahy jejích zákazníků také snížit svoje emise.

Společnost se rovněž zavázala, že do roku 2020 pomůže zvýšit globální míru recyklace svých použitých nápojových kartonů ze současných 20 na 40 %, čímž poskytne cenné suroviny pro vznik celé řady nových produktů. V roce 2020 by se mohlo vrátit do oběhu přibližně 100 miliard použitých nápojových kartonů.

Nové trendy v produktech i technologiích

Obchodních výsledků, jichž Tetra Pak dosahuje, by nebylo možné docílit bez neustálého úsilí o inovace a uvádění nových výrobků na trh. Výzkum a vývoj společnosti průběžně reaguje na konkrétní požadavky zákazníků, související s provozní efektivitou, ekologickými parametry, praktičností či diferenciací.

V roce 2003 představila firma první papírovou konzervu na světě – Tetra Recart. Jedná se o revoluční patent balení sterilovaných potravin do papírových kartonů místo konzerv nebo skla, kdy dochází současně ke sterilizaci obalu i baleného produktu. To je výsledkem hledání nových trendů v oblasti ekologicky odbouratelných obalů.

K posledním novinkám uvedeným na trh patří například první aseptická kartonová lahev na světě nebo obaly vybavené uzávěry z polyethylénu vyrobeného z plně obnovitelného zdroje (cukrové třtiny). Tímto krokem společnost Tetra Pak podtrhuje svoji snahu vyvíjet udržitelná obalová řešení pro ekologicky uvědomělé spotřebitele. Společnost Tetra Pak přitom hodlá i nadále zařazovat do svého portfolia výrobků další ekologické inovace a tak dále pomáhat zákazníkům dosahovat udržitelný rentabilní růst.

Mléko v obalech Tetra Pak si můžeme v ČR kupovat už více než 20 let

Před jedenadvaceti lety skončila doba, kdy u nás bylo možné mléko pořídit převážně ve skleněných lahvích nebo plastových sáčcích. Stalo se tak díky švédské společnosti Tetra Pak, která v roce 1991 založila v bývalém Československu přímé obchodní zastoupení. První plnicí linka tu však byla mnohem dříve – prostřednictvím podniku zahraničního obchodu ji v roce 1976 odebral Milex Bratislava. Do roku pak 1990 zakoupily plnicí linky největší výrobci mléka jako např. Olma Olomouc, Jihočeské mlékárny, Pragolaktos a další. V roce 1991 se výroba rozjela na 16 linkách a v nákupních taškách zákazníků se místo trhajících se igelitových sáčků, v nichž se mléko často rychle kazilo, začaly stále častěji objevovat nápojové kartony. Už v prvním roce k zákazníkům doputovalo prvních 15 milionů kusů mléka v tomto novém obalu.

Tetra Pak naučil Čechy pojmu trvanlivé mléko

Kartonový obal získal rychle popularitu i mezi výrobci – mléko do něj postupně začaly balit všechny větší mlékárny. Stal se tak neodmyslitelnou součástí běžného života většiny obyvatel České i Slovenské republiky. Spotřebitelé, kteří do té doby znali především mléko pasterované, získali díky Tetra Paku možnost zakoupit si mléko zpracované tzv. UHT metodou (Ultra Heat Treatment), což znamenalo, že mléko vydrželo po dobu několika měsíců bez změn nutričních hodnot a chutě.

Nová technologie tak přinesla nejen převratné balení, ale naučila zákazníky i pojmu „trvanlivé mléko".

V roce 1996 vstoupil Tetra Pak i do škol. Prostřednictvím programu Školní mléko, jehož vznik inicioval, popularizoval pití mléka u dětí a umožnil využít nabídku mléčných produktů přímo ve školách.

Příchod firmy Tetra Pak na český trh neznamenal jen rozvoj trhu mléka a mléčných výrobků, díky kartonům se značně rozšířil i trh džusů. V 90. letech nastal boom ve výrobě nealkoholických nápojů, které do té doby produkovaly především konzervárenské podniky a pivovary.

V současnosti odebírají nápojové kartony od firmy Tetra Pak významní producenti mlékárenského a nápojového průmyslu jako jsou Madeta, Pragolaktos nebo Linea Nivnice.

Současnost a budoucí trendy

Od počátku působení společnosti Tetra Pak v ČR, kdy bylo možné v nápojových obalech zakoupit pouze bílé mléko a ovocné šťávy, se nabídka do dnešních dnů podstatně rozrostla. V obalech značky Tetra Pak lze u nás pořídit nejen mnoho druhů obohacených mlék, mléčných výrobků džusů a nektarů, ale také další potraviny. Tématikou současnosti přitom není jen otázka šíře sortimentu produktů zabalených do nápojových kartonů, ale také vzniku nových tvarů a materiálů obalů, které se přizpůsobují specifickým nárokům a požadavkům spotřebitelů. Spolu s tím se firma ve spolupráci s výrobci snaží neustále snižovat systémové náklady. Další z prioritních oblastí, jíž firma stále rozvíjí a intenzivně se jí zabývá, je bezpečnost balených potravin.

Češi patří k podprůměrným konzumentům mléka

V loňském roce u nás firma dosáhla čistých tržeb 544 milionů korun, bylo vyprodukováno 414,3 milionů kusů nápojových kartonů Tetra Pak, do nichž se zabalilo 386,3 milionů litrů mléka a dalších nápojů. Z celkové produkce mléka v ČR ho bylo zabaleno do obalů Tetra Pak celých 51 %. „Přestože v ČR v posledních několika letech spotřeba trvanlivého mléka rostla, patří Češi v evropském průměru k podprůměrným konzumentům – naše roční spotřeba mléka činí pouze 48,8 litrů na osobu," říká Hana Zmítková, mluvčí společnosti Tetra Pak ČR.

Udržitelný rozvoj

K nedílné součásti firemní strategie společnosti Tetra Pak patří již od počátku její činnosti i šetrný přístup k přírodě. Všechny její kartony se vyrábějí z převážné části z obnovitelných zdrojů a dají se recyklovat. Například u nás nejčastěji používaný obal – Tetra Brik Aseptic – je vyroben ze 75 % z obnovitelného zdroje, tj. dřeva. Budoucí vizí společnosti je vyrábět obaly ze 100 % obnovitelných zdrojů.

„Usilujeme také o to, aby se Češi naučili třídit nápojové obaly dali jim šanci na druhý život. Oranžové nálepky na třídících kontejnerech lze nalézt ve všech větších městech," říká Hana Zmítková. Přestože Češi patří k pětici nejzodpovědnějších národů spolu s Belgií, Rakouskem, Německem a Nizozemskem co do třídění odpadů jako je sklo, papír a plasty, v třídění nápojových kartonů zatím zaostáváme. Z celkového objemu přes 17 tisíc tun vyprodukovaných nápojových kartonů se jich u nás v loňském roce dostalo do recyklačního procesu 19 %. „Ve sběru a třídění nápojových kartonů vidíme stále velké rezervy, ale jsme rádi, že trend třídění těchto kartonů roste," dodává Hana Zmítková.

O SPOLEČNOSTI TETRA PAK

Společnost Tetra Pak je světová jednička v oblasti zpracování a balení potravin. V úzké spolupráci s našimi zákazníky a dodavateli dodáváme bezpečné, progresivní a ekologické výrobky, které každý den uspokojují potřeby stovek milionů lidí ve více než 170 zemích celého světa. Máme téměř 22.000 zaměstnanců ve více než 85 zemích světa a věříme v odpovědné vůdčí postavení v našem odvětví a udržitelný přístup k podnikání. Motto CHRÁNÍME DOBRÉ (PROTECTS WHAT'S GOOD™) odráží naši vizi, jejíž podstatou jsou bezpečné a dostupné potraviny všude a pro všechny na celém světě.

Více informací o společnosti Tetra Pak najdete na stránce: www.tetrapak.cz, www.bezkonzervantu.cz.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3