„Že bude nižší poptávka po výrobě, jsme věděli již v průběhu zimy. Její pozdní nástup v celé Evropě, následné přívaly sněhu a dlouhotrvající silné mrazy, zapříčinily, že se prodejci nezbavili zásob a ani v půjčovnách lyží, které jsou asi největším odbytištěm, nedošlo k jejich opotřebení," vysvětlil Ján Hudák, generální ředitel Sporten a.s., důvody letošního poklesu objednávek. „Abychom se vyhnuli lavinovému efektu, který může trh spustit, vyrábíme většinu produkce pouze na základě přijatých objednávek. I to je jeden z důvodů, proč se nám daří výrobu lyží nejen udržet, ale postupně se zapisovat mezi vyhledávané producenty pro trhy celého světa," doplnil Ján Hudák výrobní úspěchy. V uplynulých dvou letech byl zisk společnosti těsně nad 30 milióny korun, s loňskými tržbami 260 miliónů korun. Letošní hospodářské výsledky jsou závislé nejen na chování trhu, ale i cenách vstupů – zejména výrobních surovin. S ohledem na požadavek konečné kvality a vlastností výrobků je Sporten musí nakupovat u renomovaných dodavatelů. „Jsou oblasti subdodávek, kde v určité kvalitě konkurence chybí. A pokud my tu kvalitu pro svůj výrobek chceme, pokud chceme mít
nepopiratelné kvalitní suroviny pro výrobu, musíme je zaplatit," uvedl Ján Hudák důvody zdražování výroby i toho, proč bude letošní udržení kladného hospodářského výsledku obtížnější, než kdykoliv předtím.
Sporten a.s. vyrábí v Novém Městě na Moravě sjezdové lyže, snowboardy a běžky pod značkou Sporten a pod značkami velkých světových výrobců a distributorů. Na export jde 90 procent produkce. Mezi největší zákazníky již tradičně patří Alpin, Äsnes – norský specialista pro skialp a backcountry, Decathlon, K2, ONE WAY a Rossignol. Tuzemský trh kromě značky Sporten obohacuje nově kdysi tradiční Artis, kterou v Novém Městě na Moravě vyrábí majitel značky, a již druhým rokem řada naprosto nekonvenčních a špičkových freeride Ymli.
Novinky Sporten respektují požadavky nejen na nekompromisní kvalitu, ale i vlastnosti lyží, jejich možnosti a šíře užití a v neposlední řadě stále se měnící design. Cílem je, aby si každý měl možnost vybrat sportovní nářadí dle svého umu, zkušeností a fyzických možností. Vzhled povrchů lyží, který navrhují kreativci a specialisté na sportovní design ze společnosti LA TAUPE, s.r.o., respektuje současné trendy designu a variabilitu s oblečením a doplňky i požadavek možnosti volby.
Za pozornost stojí běžky Sporten Perun s dřevěným jádrem, špičkovou konstrukcí a na trhu až neobvyklou nosností. Jsou určeny pro jistý, pohodlný a bezpečný pohyb ve stopě. Tyto lyže jsou na trhu také v setu s botami Sporten Pulse (výrobce Botas) a s holemi Sporten Carbon 30 (výrobce Birki). Od spolupráce těchto tří českých výrobců lze očekávat zejména uspokojení potřeb zákazníků po dotaženém designu a kvalitě za nesrovnatelně nižší ceny.
K výrobě má Sporten a.s. instalované všechny technologie, které užívají i nejrenomovanější lyžařské značky. Pro výzkum a změny v konstrukci využívá zkušeností vlastního realizačního týmu i aktivních závodních lyžařů. Od letošního roku spolupracuje Sporten se špičkovým rakouským týmem dálkových běžců Skinfit Racing. Stal se jeho oficiálním dodavatelem testovacích lyží s cílem získávat zpětnou vazbu od top lyžařů a jejich připomínky a náměty realizovat v konstrukci a vlastnostech lyží. Již tradiční je spolupráce s žákovskými a juniorskými týmy ČR.
Českou republiku na nářadí Sporten reprezentují například: na snowboardu David Bakeš, účastník olympijských her ve Vancouveru, spoustou ocení z juniorských i ženských soutěží ověnčená Ester Ledecká, která ve svých sedmnácti letech dokáže na vrcholných soutěžích vítězit na snowboardu i na sjezdovkách, sdruženář Petr Kukal a ve stopách akrobata Aleše Valenty, zlatého ze Salt Lake City (tehdy také Sporten), kráčí Roman Dobřanský.
V dubnu 2012 byl ve Sporten a.s. ukončen projekt "Školení je šance", který byl realizován za podpory EU a ČR. Byla poskytnuta dotace v celkové výši téměř 7 milionů Kč. Hlavním cílem bylo zvýšení adaptability zaměstnanců a konkurenceschopnosti společnosti prostřednictvím zvýšení odborných znalostí, dovedností a kompetencí zaměstnanců. Během dvou let bylo proškoleno 138 osob. Nejvýznamnějšími oblastmi vzdělání byly například IT a manažerské dovednosti, jazyky, rozvoj osobnosti a organizace, řízení organizace a především téma "štíhlé výroby".
(tz)