Takzvané startupové projekty jsou fenoménem moderní doby. Česká startupová scéna prodělala v posledních letech překotný vývoj. Se začínajícími podnikateli se roztrhl pytel především mezi mladými lidmi, často ještě studenty, kteří si při škole chtějí realizovat své podnikatelské sny. Na počátku každého startupového podnikání je originální nápad nemající na dostupných trzích obdoby. Počáteční nápad však sám o sobě k úspěchu v byznysu nestačí.
Málokdo ví, že velké nadnárodní společnosti jako Facebook či Google také začínaly v prvopočátku jako startup. Podobných typů projektů dnes už existuje bezpočet a nové se stále rojí jako houby po dešti. Jsou natolik rozšířené, že v Česku se jako startup označuje každý nově začínající podnikatel, i když zdaleka ne každému podnikateli takové označení přísluší. U zrodu každého startupu stojí nevšední nápad, s nímž se často podnikatelsky nezkušený tým snaží prosadit a při nízkých nákladech zdárně dovést počáteční myšlenku k fungujícímu projektu. Hlavní podstatou je, že přináší inovaci v nějaké oblasti, tedy rozhodně se nejedná například o nově založený e-shop přeprodávající zboží jiných značek ani slevový portál. Principem každého takového byznysu je, že má potenciál vyšší ziskovosti a vyznačuje se projektovým charakterem. To znamená, že je schopen progresivního růstu. Nachází se stále ve fázi vývoje a hledá své místo na trhu i cesty, jak zaujmout potenciální investory.
Dvě studentky a pejskaření
Na počátku startupového projektu dvou vysokoškolských studentek Elišky a Lucie stála láska ke zvířatům a nedostatečná kvalita a pestrost výběru psích doplňků. „S Eliškou jsem se potkala při studiu politologie a mezinárodních vztahů. Studium nás příliš nebavilo a představa budoucí práce v oboru pro nás byla taktéž nepříliš lákavá,“ vypráví s úsměvem o společném seznámení jedna ze studentek a zakladatelek e-shopu Demeven.cz Lucie Dráždilová. „Po bouřlivém počátečním středu Moraváka s Pražákem jsme našly společnou řeč o čtyřnohých mazlíčcích a velice rychle jsme přišly na to, že obě sdílíme zálibu v barvách i látkách,“ dodává Lucie.
Na vlastní kreativní tvorbu je přivedla neuspokojivá situace na trhu s psím vybavením a doplňky. Nabídka obojků a vodítek ve zverimexech nebyla příliš pestrá, proto se je rozhodly navrhovat a šít samy. Prvotřídní designérské látky, ruční výroba a láska k tomu, co děláte, daly vzniknout osobitému světu Demeven. Z šedi fádního sortimentu psích doplňků vyčnívá díky nabídce stylových designových kabelek na venčení. Ty jsou plně uzpůsobeny životu se psem, jeho specifikům a potřebám, a zároveň vyhovují i náročnému vkusu majitelek psů z města.
„Kabelky mají chytré vnitřní řešení, které nabízí uspořádání do několika oddělených kapes. Součástí je i tzv. pamlskovník, který hravě uskladní psí dobroty, jako jsou piškoty, tyčinky a jiné pamlsky, jež často běžně nacházíme rozdrobené na dně a do nichž nechtěně saháme, hledáme-li něco po celé kabelce,“ popisuje Eliška Griffiths, druhá ze zakladatelek, trable, které zná každý pejskař a které byly onou inspirací, proč se pustit do tvorby něčeho vlastního.
Vize do budoucna
E-shop Demeven.cz začal fungovat koncem roku 2012, nabízel tehdy jen ručně šité obojky pro psy. Od té doby se sortiment značně rozrostl a zahrnuje v současné době i šátky, vodítka, kšíry, známky, pelíšky, tašky, pamlsky a autorskou kolekci speciálních kabelek Demeven, uvedenou na trh v roce 2015. „Denně vymýšlíme nové vychytávky, obměňujeme kolekce, rozšiřujeme nabídku. Zkrátka snažíme se neusnout na vavřínech, neboť i ten nejlepší nápad není samospásný,“ uzavírá Griffiths.
Foto: Lucie Dražanová
(tz)