Radka Prokopová se stala tou vyvolenou, která získala v dubnu na pražském Žofíně titul Manažerka roku 2015. Je výkonnou ředitelkou rodinné společnosti Alca PLAST s osmnáctiletou historií a obratem 1,3 miliard korun. Má na starosti vytváření obchodní politiky a prodejních kanálů, distribuci a marketing. Co stojí za jejím úspěchem a jaké byly hlavní faktory, které hrály v soutěži v její prospěch? Svůj manažerský příběh představila 19. května v hotelu BOSCOLO Prague na setkání Pražského manažerského klubu České manažerské asociace.
Rodačka ze Žďáru nad Sázavou Radka Prokopová vystudovala VŠE v Praze, kde také chtěla zůstat a prorazit se svou malou firmou – agenturou na pořádání večírků. Vzpomíná, jak tehdy jezdila ve Fiatu Panda a hledala zajímavé lokace pro své eventy. Dnes stojí v čele břeclavské firmy s 550 zaměstnanci, která je největším výrobcem sanitární techniky ve střední a východní Evropě. Firmu Alca Plast založila se svým manželem v roce 1998. První výrobek, který opustil jejich továrnu, byl vypouštěcí ventil do toalet. V roce 1999 vytvořili první výrobní halu, v roce 2000 otevřeli administrativní budovu. Od té doby se firma stále rozrůstá, a to jak do rozlehlosti na původním břeclavském brownfieldu, tak do počtu zaměstnanců. Ve své personální politice firma sází na to, že nabízí jistotu a nadstandardní mzdu. „Od vzniku firmy se ještě nikdy nestalo, že bychom propouštěli zaměstnance, trvale nabíráme,“ zmiňuje Radka Prokopová. Zároveň ale přiznává, že se jako většina českých firem potýkají s nedostatkem zaměstnanců. Tím spíš, že v blízkosti Břeclavi se nachází tři velká města – Brno, Vídeň, Bratislava.
V rámci rozšiřování firmy manželé Radka Prokopová a František Fabičovic vybudovali také koupelnové studio sloužící jako laboratoř, nebo školicí středisko, kde vzdělávají nejen své zaměstnance, ale také externí pracovníky a zákazníky, kteří výrobky budou používat. „Snažíme se sledovat moderní trendy a rychle na ně reagovat, díky tomu máme v mnoha věcech konkurenční výhodu,“ popisuje Radka Prokopová. Za úspěchem firmy stojí také to, že se snaží veškerou produkci a výrobu soustředit do svého provozu. „Tím získáváme maximální kontrolu nad kvalitou našich výrobků. Jsme schopni nasimulovat, jak bude výrobek vypadat za dvacet let, abychom měli jistotu, že vydrží.“ Úspěch se dostavuje také v podobě mnoha ocenění – namátkou zmiňme 1. místo za Podnikatelskou nemovitost roku 2012 v kategorii Brownfield nebo designerské ocenění Red Dot Award za tlačítka Flat v roce 2014.
Jako každá firma i Alca PLAST se občas potýká s neúspěchem a problémy. „Neúspěchů byla celá řada. Měli jsme problémy se stavbami, kdy jsme měli hotové projekty, ale ke stavbě už nedošlo. Vyvinuli jsme produkty, které jsme nakonec neuvedli na trh. Slepé uličky ale k té cestě patří a posouvají firmu dále,“ podotkla Radka Prokopová společně s manželem Františkem Fabičovicem. Na podnikatelském prostředí v ČR jim nejvíce vadí vymahatelnost práva, nepredikovatelnost situace a změna pravidel během investičních pobídek. Oba manželé také souhlasně uvedli, že by byli rádi, kdyby se více preferovaly české výrobky, zejména ve státních zakázkách.
Být výkonnou ředitelkou firmy s půl tisícem zaměstnanců vyžaduje silnou osobnost. To potvrzuje i sama Manažerka roku Prokopová: „Člověk musí být po všech stránkách vyrovnaný, aby fungovala firma i rodina.“ O výborné úrovni řízení firmy promluvil Jan Preclík, předseda hodnotitelské komise soutěže MANAŽER ROKU: „Po návštěvě firmy Alca PLAST jsem napsal hodnocení, které jsem nakonec po třech dnech roztrhal. Došlo mi totiž, že kvality Radky Prokopové nejsou jen ve výsledcích firmy, ale v jejím celkovém pojetí řízení. Jde o zářnou ukázku hospodaření novodobého kapitalisty, který přemýšlí v širším měřítku a rozmýšlí důsledky svého manažerského jednání. Napsal jsem proto hodnocení nové.“
Své aktivity Radka Prokopová zaměřuje nejen na rozvoj firmy, ale angažuje se také mimo ní. Pravidelně podporuje aktivity v oblasti kultury, sportu a sociální sféry, především v místě bydliště a podnikání. A jaké výzvy stojí před Manažerkou roku do budoucna? „Plánuji se zaměřit na změnu marketingové strategie firmy. Nabízíme kvalitní a široké portfolio výrobků a v oblasti marketingu vidím příležitost, jak se posunout ještě dál. Tomuto plánu nahrává i mé ocenění v soutěži MANAŽER ROKU 2015, kterého si moc vážím,“ uzavírá debatu Radka Prokopová.
(tz)