INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

P0120008.2ATAS elektromotory Náchod a.s. patří, a jistě ne náhodou, k nejlepším v oboru. Nad hospodářskými výsledky, perspektivami a hranicemi růstu se zamýšlíme v rozhovoru s předsedou představenstva této společnosti Ing. Otto Daňkem, který nedávno převzal vysoké ocenění v soutěži MANAŽER ROKU 2015. Uspěl v top desítce a stal se Manažerem odvětví Energetika a výroba elektrických přístrojů.

Máte za sebou patrně nejvydařenější rok v historii společnosti. V čem jste loni nejvíc „zabodovali“?

Podařilo se nám realizovat tržby, které byly druhé nejvyšší v historii naší akciové společnosti, a v soutěži Exportér roku, kterou vyhlašuje Střední podnikatelský stav a nad kterou převzal záštitu prezident republiky, jsme zvítězili v kategorii s výší exportu do 500 milionů korun.

Patříte k ryze exportním firmám. Kam vyvážíte, co ve světě nejlépe prodáte a s jakou obchodní strategií jste úspěšní?

Více než 80 % naší produkce je určeno k exportu. Naše výrobky jsou známé v sedmdesáti zemích světa. Největší objem našeho exportu je určen zákazníkům v SRN. Vyrábíme motory pro čisticí techniku, regulační techniku, pro ventilátory, servopohony, kancelářskou techniku, nářadí a všude tam, kde je třeba motorů k řešení problému tzv. na míru. Strategie je poměrně jednoduchá – vysoká kvalita a spolehlivost za přijatelnou cenu a záruční i pozáruční servis.

V prestižní soutěži MANAŽER ROKU 2015 porota vysoko hodnotila vaše řídicí schopnosti. Co dělá manažera úspěšným manažerem?

Ano, podařilo se mi zvítězit v silně obsazené kategorii Energetika a výroba elektrických přístrojů a zároveň jsem byl zařazen do Top 10 nejlepších manažerů ČR. A co je klíčem k úspěšnému manažerovi? Asi obecný recept neexistuje, ale určitě by měl mít dostatek zkušeností, měl by být empatický, férový a měl by vědět o všem něco a o něčem všechno.

Vizionáři vždy viděli další prostor k rozvoji i jeho rizika. Máte i vy jasnou představu, kde se pro vás otvírají další příležitosti? Co obsahuje vaše Strategie 2020?

Co obsahuje naše strategie 2020, není určeno pro veřejnost, protože konkurence nespí. Ale mohu říci, že pro toto období jsme vytipovali dvě komodity našich výrobků, které chceme intenzivně rozvíjet a zároveň chceme rozšiřovat naše prodejní teritoria, kde cítíme potenciál skokového růstu. Mohu jenom říci, že nejde o evropské zákazníky.

Loni jste zeštíhlovali výrobu. Jak se podařilo metodu lean production zavést a co vám dává?

Výrobu se nám opravdu podařilo zeštíhlit ve dvou nejvýznamnějších dílnách z pohledu nejdůležitějších zákazníků. Nešlo však o „české“ zeštíhlování – tedy propouštění lidí, ale o zrychlení průtoku výrobků firmou, a tedy zejména o zefektivnění a zproduktivnění práce. Protože se tato metoda osvědčila, chceme ji postupně rozvádět i na další střediska.

V inzerátech, na twitteru, téměř všude sháníte kvalifikované odborníky i nezapracované dělníky a rovněž techniky. Také máte problém docílit plné zaměstnanosti?

Ano, jde o celorepublikový problém, který nás v současné době nejvíce negativně ovlivňuje v dalším růstu. Pokud se míra nezaměstnanosti pohybuje kolem 5 %, na trhu práce není nikdo, kdo by chtěl a uměl pracovat. Existují však i okresy, které mají míru nezaměstnanosti menší než 2 %!

            Bohužel v této svízelné situaci nám nechce pomoci ani vláda, která by mohla udělit požadovaným profesím tzv. zelené karty pro pracovníky ze třetích zemí. Naslouchá však raději odborovým předákům, ale je to záležitost, která může přinést fatální důsledky již v blízké budoucnosti.

Co byste si nejvíc přál jako šéf podniku a oceňovaný manažer?

Asi to bude znít jako klišé, ale mým přáním je, aby moje rodina i všichni naši zaměstnanci byli zdraví a spokojení a všichni měli alespoň trochu toho štěstíčka.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer 

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3