ATAS elektromotory Náchod a.s. patří, a jistě ne náhodou, k nejlepším v oboru. Nad hospodářskými výsledky, perspektivami a hranicemi růstu se zamýšlíme v rozhovoru s předsedou představenstva této společnosti Ing. Otto Daňkem, který nedávno převzal vysoké ocenění v soutěži MANAŽER ROKU 2015. Uspěl v top desítce a stal se Manažerem odvětví Energetika a výroba elektrických přístrojů.
Máte za sebou patrně nejvydařenější rok v historii společnosti. V čem jste loni nejvíc „zabodovali“?
Podařilo se nám realizovat tržby, které byly druhé nejvyšší v historii naší akciové společnosti, a v soutěži Exportér roku, kterou vyhlašuje Střední podnikatelský stav a nad kterou převzal záštitu prezident republiky, jsme zvítězili v kategorii s výší exportu do 500 milionů korun.
Patříte k ryze exportním firmám. Kam vyvážíte, co ve světě nejlépe prodáte a s jakou obchodní strategií jste úspěšní?
Více než 80 % naší produkce je určeno k exportu. Naše výrobky jsou známé v sedmdesáti zemích světa. Největší objem našeho exportu je určen zákazníkům v SRN. Vyrábíme motory pro čisticí techniku, regulační techniku, pro ventilátory, servopohony, kancelářskou techniku, nářadí a všude tam, kde je třeba motorů k řešení problému tzv. na míru. Strategie je poměrně jednoduchá – vysoká kvalita a spolehlivost za přijatelnou cenu a záruční i pozáruční servis.
V prestižní soutěži MANAŽER ROKU 2015 porota vysoko hodnotila vaše řídicí schopnosti. Co dělá manažera úspěšným manažerem?
Ano, podařilo se mi zvítězit v silně obsazené kategorii Energetika a výroba elektrických přístrojů a zároveň jsem byl zařazen do Top 10 nejlepších manažerů ČR. A co je klíčem k úspěšnému manažerovi? Asi obecný recept neexistuje, ale určitě by měl mít dostatek zkušeností, měl by být empatický, férový a měl by vědět o všem něco a o něčem všechno.
Vizionáři vždy viděli další prostor k rozvoji i jeho rizika. Máte i vy jasnou představu, kde se pro vás otvírají další příležitosti? Co obsahuje vaše Strategie 2020?
Co obsahuje naše strategie 2020, není určeno pro veřejnost, protože konkurence nespí. Ale mohu říci, že pro toto období jsme vytipovali dvě komodity našich výrobků, které chceme intenzivně rozvíjet a zároveň chceme rozšiřovat naše prodejní teritoria, kde cítíme potenciál skokového růstu. Mohu jenom říci, že nejde o evropské zákazníky.
Loni jste zeštíhlovali výrobu. Jak se podařilo metodu lean production zavést a co vám dává?
Výrobu se nám opravdu podařilo zeštíhlit ve dvou nejvýznamnějších dílnách z pohledu nejdůležitějších zákazníků. Nešlo však o „české“ zeštíhlování – tedy propouštění lidí, ale o zrychlení průtoku výrobků firmou, a tedy zejména o zefektivnění a zproduktivnění práce. Protože se tato metoda osvědčila, chceme ji postupně rozvádět i na další střediska.
V inzerátech, na twitteru, téměř všude sháníte kvalifikované odborníky i nezapracované dělníky a rovněž techniky. Také máte problém docílit plné zaměstnanosti?
Ano, jde o celorepublikový problém, který nás v současné době nejvíce negativně ovlivňuje v dalším růstu. Pokud se míra nezaměstnanosti pohybuje kolem 5 %, na trhu práce není nikdo, kdo by chtěl a uměl pracovat. Existují však i okresy, které mají míru nezaměstnanosti menší než 2 %!
Bohužel v této svízelné situaci nám nechce pomoci ani vláda, která by mohla udělit požadovaným profesím tzv. zelené karty pro pracovníky ze třetích zemí. Naslouchá však raději odborovým předákům, ale je to záležitost, která může přinést fatální důsledky již v blízké budoucnosti.
Co byste si nejvíc přál jako šéf podniku a oceňovaný manažer?
Asi to bude znít jako klišé, ale mým přáním je, aby moje rodina i všichni naši zaměstnanci byli zdraví a spokojení a všichni měli alespoň trochu toho štěstíčka.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer