České Vánoce žijí i z bohaté sklářské tradice. Ale nejen ty české, jak o tom svědčí export výrobního družstva Vánoční ozdoby DUV ze Dvora Králové nad Labem. O současnosti a perspektivách křehké krásy ze skla jsme hovořili s předsedou družstva Miroslavem Šormou.
České ekonomice se v současnosti velmi daří. Prochází obdobím prosperity i vaše družstvo?
Přestože se ekonomice daří, prosperita a zvýšení výroby v našem družstvu se nedostavily. I nadále se vytváří tlak na ceny a trh žádá co nejjednodušší výrobky v nižší cenové relaci. Dá se to přičítat i charakteru naší produkce, která patří mezi zbytné zboží, potřebné jen po krátký časový úsek v roce.
V čem jste na trhu unikátní, čím porážíte konkurenci?
Stále vytváříme velice objemnou nabídkovou kolekci nových vzorů. Každý rok připravujeme
víc než dva tisíce nových vzorů nebo kombinací vzorů z let předcházejících. V posledních letech se naše výroba sestává z malých sérií náročných tvarů a dekorů, jež nelze jednoduše okopírovat. Zároveň nesmíme ale ani ustrnout v hledání nových materiálů, které použijeme při dekorování vánoční ozdoby.
Bez bohatě zdobeného stromečku si u nás Vánoce neumíme představit. Ale většina vaší produkce směřuje na export. Kam vyvážíte a o co je ve světě největší zájem?
Naše exportní výroba směřuje především do Německa, Rakouska, Švýcarska a USA. V menším objemu také do Kanady, Austrálie, Francie, Švédska, Anglie, Itálie a v podstatě skoro do všech zemí Evropy na západ od našich hranic. Nejdále snad naše zboží směřuje do Mexika a na Nový Zéland. Zájem nelze specifikovat a rozdělit podle zemí. V USA poptávají především větší ozdoby výrazných barev a ozdoby rozmanitých tvarů, například okurka, řez rajčetem, růžička květáku a podobně. V Evropě se žádá spíše klasika s jemnějším dekorem.
Co považujete za největší úspěch?
Úspěchem je již to, že v době, kdy většina zákazníků chodí nakupovat do supermarketů a obchodních center, si družstvo dokázalo udržet i obchodníky, kteří se zabývají prodejem nejen asijské produkce,
Jaké máte cíle, přání a rezervy, na něž se chcete zaměřit?
Prvořadý cíl, který je teď před námi je, výchova nových foukačů a malířek. Generace, pro kterou byla práce v družstvu ještě srdeční záležitostí, již odchází a bude odcházet na zasloužilý odpočinek. Nedělám si iluze, že nahradit přirozený úbytek pracovníků bude jednoduchá záležitost. Představy mladých zájemců o způsobu výkonu práce a odměňování jsou v současnosti diametrálně odlišné od našich možností.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer